• Anonym (Trådstarten)

Kollega missköter sig

Har sedan ca 1-1.5år tillbaka en kollega som jag jobbar med som missköter sig. 
    Innan det hade jag en jättebra kollega och kom överens hur bra som helst, men den kollegan blev flyttad. Kollegan jag har nu klickar jag inte alls med, men är trevlig för trivselns skull på jobbet. Är och har alltid varit konflikträdd av mig och tycker det är otroligt jobbigt och undviker det helst, men inser också att jag mår dåligt av att hålla det inne och måste börja göra något åt det.

Kollegan jag har gör inte ett bra jobb, vi kan kalla den kollegan för A. A lämnar nästan allt till mig när hen slutar tidigare (hen slutar inte tidigt ofta men det har byggt upp en stress hos mig att komma till jobbet då jag vet vad som väntar), lämnar arbetsuppgifter till mig, skriver hen har gjort arbetsuppgifter fast hen inte har gjort det. Det hände en rätt stor incident i somras som slutade med att jag fick fixa allt och hon blev inte tillsagd.

A är lite svårt, gjort lite konstiga saker på arbetsplatsen som gjort att jag inte heller vågat konfrontera och vill mest bara hålla mig undan från A så mycket det går. 

Jag har berättat för chefen att A missköter sig men gör inget åt saken, vilket har nu börjat stressa mig när jag kommer till jobbet. Stressen har orsakat värk i kroppen och börjar påverka mitt jobb negativt. 

Det jag undrar är, hur hade ni agerat i den här situationen? Konfronterat kollegan fast den kollegan gör er obekväm? Eller tagit upp det med chefen igen?

Jag tycker om att göra ett bra jobb och hålla det rent/fint, arbeta efter "regler" som är uppsatta osv. Detta är viktigt i jobbet då vårdhygien kan komma oanmäld och inspektera arbetsplatsen. Jag har sagt detta, skriver upp det på arbetsplatsen om alla saker som är viktiga att tänka på, men ändå så bryr sig inte A om det och går emot det. Det gör att jag ofta får fixa om/rätta till saker fler gånger i veckan. 

• Svar på tråden Kollega missköter sig
  • Anonym (M)

Låt bli att täcka upp för kollegan. Låt henne ta ansvar för sitt eget agerande. 

Annars så byt jobb. 

• Anonym (Trådstarten)
    Anonym (M) skrev 2025-09-09 06:49:14 följande:

Låt bli att täcka upp för kollegan. Låt henne ta ansvar för sitt eget agerande. 

Annars så byt jobb. 

När jag gör det drabbar det även mig, har gjort det några gånger men mår dåligt när man gör ett dåligt jobb
  • Dexter dot com

Har ni inget system ni skriver avvikelser i ? Om kollegans slav påverkar enheten och din hälsa behöver det ju dokumenteras.

• Anonym (Loen)

Skicka chefen ett mejl varje gång det händer. 

• Anonym (Machiavelli)

"Kolla med chefen" varje gång kollegan gör nåt tveksamt.

Dvs maila: "Nu har X inte gjort Y enligt rutin- vill du att jag rättar till det?"

Så får du dokumentation på allt som inte är som det ska och kan bevisa att chefen visste. Förr eller senare borde chefen fatta att detta blir för mycket och hen riskerar sin egen anställning om detta kommer ut.

• Anonym (Ida)

Fortsätt att löpande vidtala chefen, även om du inte får någon respons.
    Då kan ingen säga sen att du inte sagt något.
    Prata med facket om du är med där.
    Ta kontakt med HR och flagga för att ni har ett arbetsmiljöproblem på gång, de ska ju stötta chefer med personalärenden också och kan behöva få vetskap tidigt om hur situationen ser ut.

• Anonym (Gb)
    Anonym (Trådstarten) skrev 2025-09-09 00:43:09 följande:
    Kollega missköter sig

Har sedan ca 1-1.5år tillbaka en kollega som jag jobbar med som missköter sig. 
    Innan det hade jag en jättebra kollega och kom överens hur bra som helst, men den kollegan blev flyttad. Kollegan jag har nu klickar jag inte alls med, men är trevlig för trivselns skull på jobbet. Är och har alltid varit konflikträdd av mig och tycker det är otroligt jobbigt och undviker det helst, men inser också att jag mår dåligt av att hålla det inne och måste börja göra något åt det.

Kollegan jag har gör inte ett bra jobb, vi kan kalla den kollegan för A. A lämnar nästan allt till mig när hen slutar tidigare (hen slutar inte tidigt ofta men det har byggt upp en stress hos mig att komma till jobbet då jag vet vad som väntar), lämnar arbetsuppgifter till mig, skriver hen har gjort arbetsuppgifter fast hen inte har gjort det. Det hände en rätt stor incident i somras som slutade med att jag fick fixa allt och hon blev inte tillsagd.

A är lite svårt, gjort lite konstiga saker på arbetsplatsen som gjort att jag inte heller vågat konfrontera och vill mest bara hålla mig undan från A så mycket det går. 

Jag har berättat för chefen att A missköter sig men gör inget åt saken, vilket har nu börjat stressa mig när jag kommer till jobbet. Stressen har orsakat värk i kroppen och börjar påverka mitt jobb negativt. 

Det jag undrar är, hur hade ni agerat i den här situationen? Konfronterat kollegan fast den kollegan gör er obekväm? Eller tagit upp det med chefen igen?

Jag tycker om att göra ett bra jobb och hålla det rent/fint, arbeta efter "regler" som är uppsatta osv. Detta är viktigt i jobbet då vårdhygien kan komma oanmäld och inspektera arbetsplatsen. Jag har sagt detta, skriver upp det på arbetsplatsen om alla saker som är viktiga att tänka på, men ändå så bryr sig inte A om det och går emot det. Det gör att jag ofta får fixa om/rätta till saker fler gånger i veckan. 

Låter rätt jobbigt för dig!

Antagligen har kollegan psykologiska problem av något slag. Du behöver inte vara jättetrevlig mot en sådan kollega, inte mer än vanlig artighet som att hälsa och liknande.

Bra att du säger till chefen när lite större fel begås av kollegan! Klaga inte på småfelen, då tycker chefen kanske att du är jobbig.

Är det allvarliga fel så skriv en avvikelserapport. Men risken är kanske att den som tar emot rapporten tror att det är du som gör felen. Det är ju inte så bra i så fall. 
    Kolla upp det. 

Det är ju inte bara risk för inspektion som är problemet när kollegan slarvar. Någon människa kan ju få en infektion eller liknande på grund av slarv. Så det är allvarligt. 

Det är tyvärr väldigt vanligt att chefer duckar för att medarbetare inte gör sitt jobb på ett bra sätt. Dels har chefen inte så många medel att påverka, förutom att säga till personen och att ge lägre löneökningar. Plus att behandla arbetstagaren otrevligt. Men konflikträdda personer gör inte det sistnämnda. Varningar kan ges om arbetet sköts väldigt dåligt.

Blir det inte bättring kanske du kan be om förflyttning så att du får jobba med bättre kollegor? Om du säger det så förstår åtminstone chefen att arbetssituationen är svår för dig, även om hen inte kan erbjuda en annan arbetsposition.
  • Anonym (Gb)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-09 07:39:24 följande:

Fortsätt att löpande vidtala chefen, även om du inte får någon respons.
    Då kan ingen säga sen att du inte sagt något.
    Prata med facket om du är med där.
    Ta kontakt med HR och flagga för att ni har ett arbetsmiljöproblem på gång, de ska ju stötta chefer med personalärenden också och kan behöva få vetskap tidigt om hur situationen ser ut.

Det här med att kontakta HR kan slå tillbaka mot TS. Chefer vill inte att man ska nonchalera dem. Det är chefen som ska kontalta HR vid problem med en arbetstagare. 
  • Anonym (123)

Fortsätt meddela chefen. 

Som ledare så är det omöjligt att själv identifiera den typen av situationer som du beskriver och det är ett problem att så många kollegor täcker upp för varandra istället för att lyfta problemet. 

Först och främst så fördröjer det möjligheten för mig att faktiskt förstå att något är fel och sedan så riskerar det ju att den anställda som man verkligen vill ha som anställd går in i väggen eller väljer att söka sig någon annanstans. 

Så prata med chefen igen. Lyft då också att du inte längre klarar av att täcka upp för kollegan utan måste få ha en normal arbetsbelastning. 

Sedan så behöver du vara tydlig mot chefen också vad som är ok att föra vidare till kollegan. 

Jag har tex just nu en situation där en medarbetare har lyft problem med sin kollega som jag behöver ta vidare. Men samtidigt så vill den kollegan som lyft problemen absolut inte att det framkommer att den skvallrat så när jag tar upp problematiken så kan jag bara göra det utifrån mina egna observationer (som ju inte alls är lika omfattande som min medarbetares) och hoppas att det ger effekt. Och om inte börja ta fram planer för hur det ska hanteras utan att kasta min medarbetare under bussen. 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Gb) skrev 2025-09-09 07:45:43 följande:
    Det här med att kontakta HR kan slå tillbaka mot TS. Chefer vill inte att man ska nonchalera dem. Det är chefen som ska kontalta HR vid problem med en arbetstagare. 
    Det håller jag inte med om.
    HR ska även kunna hjälpa medarbetare, det är inte enbart som stöd för chefer.
    Ja - chefen ska vända sig dit om hen behöver hjälp med själva personalärendet. 
    Men om jag som medarbetare har frågor om hur gången är vid olika slags frågor (arbetsmiljö, gå i pension, söka tjänstledigt - whatever) så kan jag absolut vända mig dit.
    Så funkar HR-enheten där jag arbetar i alla fall, vi är till för ALLA. Sen är förstås visst arbete riktat mot chefer, årshjul, utbildningar, stöd i konkreta ärenden osv. Men om en medarbetare vänder sig till oss och berättar om en situation likt den TS beskriver så kommer vi inte säga "prata med din chef" och lägga på luren.
Svar på tråden Kollega missköter sig