Inlägg från: Anonym (Fundersamdeltid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersamdeltid)

Jobba deltid med småbarn

Hej!

Jag har en son som precis börjat förskola. Jag ska efter inskolning jobba 50% fördelat mån-tors och vara föräldraledig på fredagar. Arbetsdagarna blir då ca 8.30-14.30. Kommer köra 50% september och oktober för att sedan gå upp i tid i november. 

Mitt dilemma är om jag från november ska jobba 75% fördelat mån-fre typ 8-15 eller om jag ska köra 80% och jobba mån-tors och ledig fredag. Ni som jobbat deltid under småbarnsåren vad har ni tyckt funkat bäst? Kortare dagar eller extra ledig dag? 

• Svar på tråden Jobba deltid med småbarn

Tack för alla svar!

Tror jag ska testa att vara ledig onsdagar nu i september och oktober. Det är ju främst skönt för mig med extra lång helg men för min son är det nog skönare med en ledig dag mitt i veckan. 

Upplägget med 75% och en lång och en kort dag gillade jag. Lutar lite åt att börja med det. 

Är nog så att olika upplägg passar olika familjer. Min man har ett flexibelt jobb så han kommer kunna lämna kl 9 på morgonen och han skulle kunna va ledig onsdagar. Jag skulle då kunna jobba 75% med längre onsdagar och ha halvdag på fredagar och hämta sonen efter vilan. Då får sonen tre dagar 9-15.30 och en 9-13 (tror han vaknar då) på förskolan.

Tycker det känns så tråkigt att gå hemifrån tidigt och komma hem typ 17.30.. Jag kan jobba en del hemifrån men tror det är svårt att få arbetsro om sonen är hemma..

Svar på tråden Jobba deltid med småbarn