• Anonym (Damane)

Försvunnen katt, hur gör man?

Hej!

Jag och min sambo har nyligen flyttat och i och med detta har vår ena katt sprungit bort och nu varit försvunnen i 6 dygn. Jag har nu extremt svårt att kunna tänka på något annat, kan knappt äta, sover ej på nätterna, gråter hejdlöst, kan inte koncentrera mig på jobbet. Oroar mig konstant och vill bara veta vad som hänt. Jag har en 2-åring hemma som märker att jag är ledsen och inte kan koncentrera mig och jag är dessutom gravid i v. 35+1. Jag känner mig så hjälplös och är övertygad att om katten inte hittas kommer jag behöva leva med denna extremångest för resten av mitt liv.

Någon som har tips på antingen hur man hittar katten eller hur jag ska hantera detta kolsvarta mörker jag befinner mig i?

• Svar på tråden Försvunnen katt, hur gör man?
  • Anonym (d)

Ta kontakt med en id-hund tex Sune (finns på facebook) och bolla med! De kan ofta rekommendera andra om du bor längre bort och kan alla vanliga tips!

<3

• Jemp

Polisanmäl, efterlys i lokala feb-grupper, uppmana folk att kolla förråd odyl. Du kan också kontakta katthemmen.

• Anonym (Damane)

Allt detta har jag naturligtvis redan gjort, helt utan några spår. Och en ID hund behöver något som luktar som katten och det finns inte då detta som sagt skedde i samband med flytt och vi har ingenting som luktar som honom i nya hemmet. Hopplöst som sagt.

• Anonym (d)
    Anonym (Damane) skrev 2025-09-10 08:28:15 följande:

Allt detta har jag naturligtvis redan gjort, helt utan några spår. Och en ID hund behöver något som luktar som katten och det finns inte då detta som sagt skedde i samband med flytt och vi har ingenting som luktar som honom i nya hemmet. Hopplöst som sagt.

Ok bra, det kan vara väldigt svårt att tänka klart i en kris så man får alltid en del sk självklara råd!

Ingen filt, träd alltså?

• Anonym (Damane)
    Anonym (d) skrev 2025-09-10 08:29:43 följande:

Ok bra, det kan vara väldigt svårt att tänka klart i en kris så man får alltid en del sk självklara råd!

Ingen filt, träd alltså?

Nej, han har aldrig sovit på någon filt. Sover med oss i sängen och de lakanen är av uppenbara skäl tvättade tyvärr. Har dessutom en till katt i hemmet vars lukt blandats med all eventuell lukt från den som är borta. 
  • Anonym (Hmm)

Har ni kanske redan gjort men - har ni satt upp lappar i området där katten bodde innan flytten eller bara där ni bor nu?
    Är den chippad? 
    Är det en van utekatt?

• Anonym (Damane)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-10 08:42:19 följande:

Har ni kanske redan gjort men - har ni satt upp lappar i området där katten bodde innan flytten eller bara där ni bor nu?
    Är den chippad? 
    Är det en van utekatt?

Vi har satt ut lappar och lagt i brevlådorna på nya och gamla boendet. Han är en mycket van utekatt och har ibland varit borta i ett dygn eller två men då har han ju alltid vetat var vi bor, nu hann han inte fatta att vi bor här tror jag. Till saken hör även att vi efter att ha bott någon annanstans i 1,5 år flyttade tillbaka till området han växt upp i och kan mycket väl. Han har bott 8,5 av sina 10 år i området vi nu flyttat tillbaka till men verkar ändå inte hålla sig i närheten då ingen sett honom. Det är verkligen som att han bara gått upp i rök. Han är chippad och registrerad hos Jordbruksverket.
  • Lynx123

Har ni letat i ert gamla grannskap också? Har ni letat mitt i natten då det är tystare och ni kan höra varandra? Håller tummar och tassar för er.

• Anonym (Damane)
    Lynx123 skrev 2025-09-10 09:58:02 följande:

Har ni letat i ert gamla grannskap också? Har ni letat mitt i natten då det är tystare och ni kan höra varandra? Håller tummar och tassar för er.

Vi har letat där vi bodde förut och även satt kattluckan på gamla hemmet så att den bara går in men ej ut. Dock är det över 2 mil dit och han borde som sagt vara mer van i vårt nygamla område men vi griper efter alla halmstrån just nu. Mitt i natten skulle jag inte kalla det men vi är ute varje kväll runt 21-22 för att locka och leta. 
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Damane) skrev 2025-09-10 08:14:37 följande:
    Försvunnen katt, hur gör man?

Hej!

Jag och min sambo har nyligen flyttat och i och med detta har vår ena katt sprungit bort och nu varit försvunnen i 6 dygn. Jag har nu extremt svårt att kunna tänka på något annat, kan knappt äta, sover ej på nätterna, gråter hejdlöst, kan inte koncentrera mig på jobbet. Oroar mig konstant och vill bara veta vad som hänt. Jag har en 2-åring hemma som märker att jag är ledsen och inte kan koncentrera mig och jag är dessutom gravid i v. 35+1. Jag känner mig så hjälplös och är övertygad att om katten inte hittas kommer jag behöva leva med denna extremångest för resten av mitt liv.

Någon som har tips på antingen hur man hittar katten eller hur jag ska hantera detta kolsvarta mörker jag befinner mig i?

Katter kan göra så. När jag var liten försvann vår katt. Den var borta i flera månader. Vi trodde att den hade blivit överkörd. Så kom den plötsligt tillbaka som om inget hänt. Den hade väl varit ute och "levt kattliv".
Svar på tråden Försvunnen katt, hur gör man?