Inlägg från: Anonym (biologen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (biologen)

Iritation

Anonym (Svider) skrev 2025-09-11 11:06:00 följande:
    Ja precis det är just sperman. Men det kanske är samma sak? Jag vet inte men känns lite konstigt, varför skulle jag få sånna reaktioner av det igentligen. Det är ju ändå "meningen" att jag ska ha den där om jag ska bli med barn liksom?
    Naturen funkar inte så. Det finns de som föds med sammanväxt livmoder eller helt utan livmoder också, "fast de ska kunna få barn".

Och man kan bli allergisk eller överkänslig mot allt, t.o.m. vatten.

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/isabelle-har-vattenallergi-skiter-i-det-och-badar-anda

Att inte tåla sin partners sperma är en orsak till barnlöshet, om än ovanlig, och  det finns de som måste få sperman tvättad och hanterad på lab för att kunna bli gravida. 

Läs mer här:

nyheter24.se/nyheter/forskning/889408-allergi-sperma-tecken
  • Anonym (biologen)
    KimLinnefeldt skrev 2025-09-13 07:36:29 följande:

Går det att påverka spermans egenskaper genom att äta och dricka vissa saker, undvika andra?

Som det står i artikeln ovan så kan man i någon mån påverka delar av sperman genom kosten, om det skulle vara det som ger reaktionen. Men det kan också vara så att den som är allergisk har bildat antikroppar mot ett protein eller annan beståndsdel som tillverkas av kroppen för att ingå i spermavätskan, och då är det ju så. 

Idag vet man att många allergier kan förändras genom livet så det är inte säkert att reaktionen kommer att vara densamma för alltid heller. Vissa antikroppar stannar kvar, andra klingar av med tid.

Ett hett forskningsämne är hur man skulle kunna utveckla målsökande "vapen" som kan radera en viss minnescell/antikropp från immunförsvaret, så att motsvarande allergi försvinner eller t.ex. att kroppen slutar attackera insulinproducerande celler (diabetes) eller vårt ledbrosk (artrit).
Svar på tråden Iritation