• Anonym (Uppgiven mamma)

Tyst reflux

En uppgiven mamma som inte får någon hjälp av BVC. 

Har en 2-månaders bebis som jag misstänker har tyst reflux. Flertalet symtom stämmer in på detta. Tog upp det på senaste läkarkontrollen och blev så dåligt bemött av läkaren som inte ens ville lyssna på mig. Han skyllde allt på att det är magen som håller på att utvecklas men jag känner min bebis och detta är så mycket mer än magen. 

Vänder mig till er i Skåne som fått hjälp. Hur gick ni tillväga? Var fick ni hjälp? Har försökt hitta privata barnläkare men inte lyckats. Känner mig så uppgiven och vill bara hjälpa min stackars bebis som har så ont emellanåt. 

• Svar på tråden Tyst reflux
  • Anonym (Vännen)

Jag har ingen egen erfarenhet av barn med reflux men jag har en bekant med ett barn som haft reflux. Vad jag förstår var det väldigt jobbigt men det växte bort av sig självt och det gjordes inget medicinskt.

Min vän fick inte heller någon som ville ställa diagnosen i den offentliga vården utan fick söka sig privat. Skälet att läkare är ovilliga att ge diagnosen trodde hon var att det inte finns någon bra behandling. Ett annat skäl är nog att det är svårt att vara säker på att det verkligen är rätt diagnos.

Det finns visserligen behandling för tillståndet men den anses inte säker eller bra för så små barn. Det är ju också något som brukar ordna till sig av sig självt när barnen blir större.

Hoppas det blir bättre snart

Svar på tråden Tyst reflux