Anonym (Gurkan) skrev 2025-09-11 07:52:24 följande:
Konkurrensklausuler handlar om sånt som att sno med sig kunder/affärer eller avslöja viktig produkt/affärsinformation som kan vara till skada för den första arbetsgivaren, det är vanligen inte aktuellt i det offentliga.
De synpunkter din arbetsgivare kan ha är sånt som
- om du skulle bli för trött av jobb 2 för att klara av jobb 1 på ett bra sätt
- att de kanske inte vill att du jobbar deltid hos dem utan då vill att du slutar.
- att du inte får jobba extra på en restaurang i stan om du också handlägger utskänkningstillstånd på kommunen i ditt dagjobb, det blir en form av jäv.
Håller med.
Särskilt inom vård och omsorg är din första punkt där väldigt viktig. En arbetsgivare har ett stort ansvar för medarbetarnas rätt till vilor enligt lag, dvs dygns-och veckovila. Att hen kan få möjlighet att återhämta sig mellan arbetspassen. Det blir väldigt svårt för en arbetsgivare att ta det ansvaret om det visar sig att en medarbetare tex jobbar heltid måndag-fredag i en dagverksamhet hos mig och samtidigt har schema på 50% vaken natt hos en annan arbetsgivare.
Jag vill ju också att min medarbetare levererar på det som jag betalar hen för, rent krasst. Jag vill inte ha en medarbetare som varit vaken hela natten och går direkt in i min verksamhet på dagtid.