• Anonym (lederiet)

Knakar i knä och fotled

Sista halvåret känns det som det blivit värre, det knakar för varenda trappsteg jag tar och det blir inte bättre. Höger knä har som 3 knakningar, ungefär som något är trasigt där inne, men det gör inte ont.

Fotleden i vänster fot knakar så fort jag rör på mig lite, det kan ibland gå över efter lite rörelse, men är som värst när jag suttit en stund, knakar som fan i trappen.

Bör jag söka läkare ?
    Eller kommer dom bara skaka på huvudet och säga träna mera.

Jag kör inte så mycket styrketräning, mest promenader och jogging. Men sista tiden känner jag att joggingen blivit lidande då det tycks knaka mer efter träning. När jag gick min senaste långvandring fick jag typ vara stilla i 3 dagar.

Hade en släkting med MS så jag befarar det värsta också.
    Detta gör mig lite orolig att jag redan nu har problem med leder, är inte ens 55 ännu.

• Svar på tråden Knakar i knä och fotled
  • Anonym (?)

Vad säger de när du ringer 1177 eller din vårdcentral?

• Anonym (lederiet)
    Anonym (?) skrev 2025-09-11 10:29:02 följande:

Vad säger de när du ringer 1177 eller din vårdcentral?

Det är såna vårdköer så det är väl knappt lönt.
    Men är lite mer orolig över högerknä att det ska typ hoppa ur led.
    Vet inte om det är något trasigt eller bara ledvätska men knakar lite väl mycket kan jag tycka. Känns konstigt om man skulle behöva operera knän i 50 års åldern.
  • Ascendere

Det är träning som gäller, Börja med knäböj, träna upp rörligheten tills du kan köra ?ass to the Grass? squats, sedan lägger du på vikt med skivstång, kettle bell, hantlar i rackposition funkar också. 

Marklyft är en kanonövning också 

• Anonym (Andreas)

Självklart ska du söka läkare.  Att bara köra på  och inte låtsas om det kan ju faktiskt förvärra saken så att  faktiskt en dag måste operera dig. 

Knän och fotleder knakar inte utan anledning.   

Runt 50 är det vanligt att artros tex börjar dyka upp . 

• Anonym (Andreas)
    Anonym (lederiet) skrev 2025-09-11 11:27:13 följande:
    Vet inte om det är något trasigt eller bara ledvätska men knakar lite väl mycket kan jag tycka. Känns konstigt om man skulle behöva operera knän i 50 års åldern.
    Du har alltså inte ens ringt? 
  • Anonym (?)
    Om du inte tänkte söka vård för dina problem är det väl bara att gilla läget.

Vi kan spekulera lite om det är MS, artros, reumatism eller ALS men vad hjälper det.
  • Fjäril kär

Innan man vet vad det är så.är det generella allmänna rådet att inte överbelasta knä och leder och vara försiktig med rörelse och undvika hård träning. Du ska alltså röra dig men skulle inte rekommenderas varken löpning eller styrketräning innan du har fått klartecken från vården. 

Har du tex belastat knät för mycket,  vridit dig i fel vinkel och stukat dig etc så kan du ju få inflammation och den ska behandlas.  

• Olsdotter
    Anonym (lederiet) skrev 2025-09-11 10:18:05 följande:
    Knakar i knä och fotled

Sista halvåret känns det som det blivit värre, det knakar för varenda trappsteg jag tar och det blir inte bättre. Höger knä har som 3 knakningar, ungefär som något är trasigt där inne, men det gör inte ont.

Fotleden i vänster fot knakar så fort jag rör på mig lite, det kan ibland gå över efter lite rörelse, men är som värst när jag suttit en stund, knakar som fan i trappen.

Bör jag söka läkare ?

Jag kör inte så mycket styrketräning, mest promenader och jogging. Men sista tiden känner jag att joggingen blivit lidande då det tycks knaka mer efter träning. När jag gick min senaste långvandring fick jag typ vara stilla i 3 dagar.

Detta gör mig lite orolig att jag redan nu har problem med leder, är inte ens 55 ännu.

Klimakteriet orsakar snabbare nedbrytning av kollagen, vilket behövs för smidiga leder. Med tanke på din ålder skulle jag först och främst rekommendera att börja inta kollagen i höga doser. Benbuljong är bra, pulver likaså men bör inte överdoseras. Lägg till nyttiga fetter (främst olivolja) och ta bort andra oljor.

Sedan tycker jag att det är en god idé att kolla upp MS, men efter vad du beskriver känns klimakteriet som en betydligt troligare orsak.
  • Anonym (123)
    Fjäril kär skrev 2025-09-11 13:23:34 följande:

Innan man vet vad det är så.är det generella allmänna rådet att inte överbelasta knä och leder och vara försiktig med rörelse och undvika hård träning. Du ska alltså röra dig men skulle inte rekommenderas varken löpning eller styrketräning innan du har fått klartecken från vården. 

Har du tex belastat knät för mycket,  vridit dig i fel vinkel och stukat dig etc så kan du ju få inflammation och den ska behandlas.  

Nu är jag visserligen inte läkare, men en person som haft problem med leder (inklusive knakande knän) sedan jag var i 20-årsåldern och har aldrig någonsin fått rådet att vila i situationer liknande de som ts beskriver. 

Tvärtom rådet att styrketräna. Knäböj för knäna, gärna enbenta, och tåhävningar för fotlederna, gärna enbenta på ett trappsteg så man får en längre rörelse. Och knäböj på bosuboll. 
  • Anonym (Daisy)
    En vän till mig fick ett nytt knä på grund av svår artos, då var hon nyss fyllda 50. Så det händer.

Jag har också knäpp och knak, men det gör inte ont så jag bryr mig inte om det. Ibland spänner det i en led och då knakar jag ut det, då släpper det.
    Speciellt i vänster knä när jag kör bil, tror det har med rörelsen när jag använder kopplingen att göra. Kör jag automat så spänner det inte.
  • Anonym (D)
    Anonym (lederiet) skrev 2025-09-11 10:18:05 följande:
    Knakar i knä och fotled

Bör jag söka läkare ?

Tror inte att knakningar har något med MS att göra.

Knaknimgar i sig är imte farligt, men om du måste vila 3 dagar efter.en vandrimg, så skulle i alla fall jag kolla upp med en läkare.
  • Fjäril kär
    Anonym (123) skrev 2025-09-11 17:28:19 följande:
    Nu är jag visserligen inte läkare, men en person som haft problem med leder (inklusive knakande knän) sedan jag var i 20-årsåldern och har aldrig någonsin fått rådet att vila i situationer liknande de som ts beskriver. 

Tvärtom rådet att styrketräna. Knäböj för knäna, gärna enbenta, och tåhävningar för fotlederna, gärna enbenta på ett trappsteg så man får en längre rörelse. Och knäböj på bosuboll. 
    Under förutsättning att man faktiskt fått det konstaterat av en sjukgymnast eller läkare ja... 

Att få rådet som 20-åring att träna specifika övningar är något helt annat mot en 50-åring som nyligen börjat uppleva besvär.  
  • Anonym (123)
    Fjäril kär skrev 2025-09-11 20:21:00 följande:
    Under förutsättning att man faktiskt fått det konstaterat av en sjukgymnast eller läkare ja... 

Att få rådet som 20-åring att träna specifika övningar är något helt annat mot en 50-åring som nyligen börjat uppleva besvär.  
    Kanske ska förtydliga. 

När jag får besvär på nya ställen i kroppen det jag till att specifikt styrketräna dessa. Utan rådgivning med sjukvården. 

Tids nog behöver jag hur som helst gå till en sjukgymnast, antingen för det eller någon annan mer akut skada, och då när jag berättar mina egna åtgärder får jag alltid utan undantag kommentaren "bra, det värsta man kan göra är att tro att man kan vila sig frisk"

Och är i ts ålder så detta är något jag gör som vuxen och när jag fått problem på helt nya ställen i kroppen jag aldrig upplevde som ung. Som tex hoppande och knakande axlar. 
Svar på tråden Knakar i knä och fotled