• Tyra myra

Lite förvirrande med tummar

Har en tid funderar över detta med tumme upp och tumme ner här på FL.

Använder sällan dessa tummar, Det är bara när jag läst något osedvanligt bra eller tvärtom dåligt och inte själv vill yttra mig i tråden som jag använt dem.

Därför blir jag väldigt förbryllad av tummarna jag själv får. Jag kan ha en diskussion med en skribent i något ämne. Om diskussionen blir lång så kan tummarna bli många, ofta kan det bli lika många upp som ner.

Nu undrar jag om detta betyder att lika många håller med mig som inte gör det, Eller om det är samma person/personer som tummar hela tiden ?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Lite förvirrande med tummar
  • Anonym (Kvinna)

Slutat bry mig om de där tummarna då de är helt orimliga ibland. Skulle inte förvåna mig om vissa personer har flera användare och försöker påverka diskussionen med tummande.

• Anonym (Linda)

Det kan betyda en mängd olika saker... 

Jag kan tex tumma upp ett välformulerat  och välskrivet inlägg med klar poäng även om jag inte håller med själva åsikten.   Jag gillar alltså tydligheten. 

Jag kan hålla med om en åsikt eller ställningstagande men kan tumma ner inlägget för att det samtidigt innehåller onödigt påhopp och usel attityd....

Och så vidare.....

• Anonym (Befogat)

Det är ofta befogat att tumma upp eller ned inlägg.

Upp - för att skribenten uttryckt sig bra, välformulerat och respektfullt utan att gå i polemik mot meningsmotståndare och/ eller genast gå i aggressivt försvarsläge. Eller när någon ger uttryck för en åsikt och uppfattning om något som är ett stort problem och bör göras något åt, eller ger uttryck för något som många kan känna igen sig i.

Ned - för att vissa, främst ensamma män, inte förstår när de ger uttryck för rent misogyna åsikter, och sprider stanken av detta och sina offerkoftor så att det förpestar forumet. 

För att vissa skriver trådstarter som är dömande mot alla som inte tycker som TS och TS förväntar sig medhåll, och blir arg och nedlåtande mot alls som inte håller med, eller folk som framför sina åsikter och uppfattningar på ett provokativt sätt.

På vissa kommentarer som bara är onödiga och konfliktsökande, eller på svar där skribenten med flit missförstått och "argumenterar" utifrån missuppfattningen.

• Postman

Det är väldigt dysfunktionellt med dessa tummar. Tror många använder det mot skribenter eller vissa ämnen som de ogillar rent allmänt. Man ser också att antalet tummar är detsamma i visa ämnen eller mot vissa skribenter, det får en att fundera lite. 

• Tukt

Det här är ju en kär gammal diskussion. (Som också ofta skapar konflikt)
    Och jag tycker som alltid att tummen suger. Dels för att den tenderar att spä på konflikter, men framför allt för att det är otydligt hur den ska användas.
    Om någon exempelvis tummar ned, är det för att de ogillar det skrivna, eller för att inlägget innehåller något som ogillas?

• Anonym (H)

Bryr mig inte om tummar, det tummas i trådar som Vad blir det till middag och liknande trådar, het obegripligt. 

• Anonym (Vicke Vire)

Folk använder tummarna så olika, så man ska inte lägga alltför stor vikt vid dem.

Ibland upplever jag att jag går in i en tråd och så har exakt alla inlägg fått två nya nedtummar sedan jag var inne i tråden sist. Det tänker jag måste vara folk som bara vill jävlas.

• Tecum

Det är svårt, om någon skriver hur denne råkat illa ut, men inlägget är välformulerat och intressant, vad betyder en tumme upp då? Att denne har skrivit bra eller att den istället fick vad den förtjänade?
    Samma sak gäller tumme ner.

• Anonym (H)
    Tecum skrev 2025-09-11 17:55:59 följande:

Det är svårt, om någon skriver hur denne råkat illa ut, men inlägget är välformulerat och intressant, vad betyder en tumme upp då? Att denne har skrivit bra eller att den istället fick vad den förtjänade?
    Samma sak gäller tumme ner.

Jo, ibland är det förvirrande.
  • Tyra myra

Ja, det är förvirrande. Tror inte att facebook har haft några nedåt tummar utan nöjer sig med gilla tummen. I och för sig kan man använda emojarna för att uttrycka missnöje men de verkar inte användas så ofta vad jag kan se.  Vilket säkert beror på att man inte är annonym där.

• Anonym (Mimmi)
    Tyra myra skrev 2025-09-11 18:38:57 följande:

Ja, det är förvirrande. Tror inte att facebook har haft några nedåt tummar utan nöjer sig med gilla tummen. I och för sig kan man använda emojarna för att uttrycka missnöje men de verkar inte användas så ofta vad jag kan se.  Vilket säkert beror på att man inte är annonym där.

På FB klickar jag tumme upp om det är något jag gillar.

Ogillar jag något så använder jag antingen skrattgubben eller den arga gubben, beror på hur jag ogillar.
    Häpengubben använder jag när jag anser att det jag reagerar på är helt obegripligt.
  • Anonym (Lösen)

Håller med om att de är förvirrande, av skäl som redan har nämnts. Konstigast är ju när folk skriver och berättar om något helt neutralt, typ: vi besökte Vasamuseet förra året, och får nertumme. Obegripligt. 

• Anonym (H)
    Anonym (Lösen) skrev 2025-09-11 18:52:37 följande:

Håller med om att de är förvirrande, av skäl som redan har nämnts. Konstigast är ju när folk skriver och berättar om något helt neutralt, typ: vi besökte Vasamuseet förra året, och får nertumme. Obegripligt. 

Ja, det är obegripligt. Det finns många sånna exempel.
  • Anonym (Inte SÅ komplicerat?)

Då tycker väl personen att man inte ska besöka Vasa-muséet?
  • Tyra myra

Det vore därför mycket bättre att kommentera att man inte tycker att Vaasamuseet är så intressant. En nedåt tumme säger ju ingenting.
  • Anonym (Hej)

På SweClockers har dom bara tumme upp. Det räcker. Tumme ner missbrukas ofta för att klanka ner på folk.

• Anonym (H)
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-11 21:36:18 följande:

På SweClockers har dom bara tumme upp. Det räcker. Tumme ner missbrukas ofta för att klanka ner på folk.

Det tror jag också.
  • Anonym (Inte SÅ komplicerat?)
    Tyra myra skrev 2025-09-11 21:28:47 följande:
    Det vore därför mycket bättre att kommentera att man inte tycker att Vaasamuseet är så intressant. En nedåt tumme säger ju ingenting.
    Klart att den gör. Ni tar tummarna på lite väl stort allvar om folk ska behöva förklara sig.
  • Anonym (Lösen)
    Anonym (Inte SÅ komplicerat?) skrev 2025-09-11 21:06:49 följande:
    Då tycker väl personen att man inte ska besöka Vasa-muséet?

Eller är de avundsjuka? Eller vill de flygskamma? Har de båtskräck? Tycker de att Vasamuseet profiterar på människors olycka? 

Jag kan ge fler exempel. Någon skriver att de haft en bra morgon. Tumme ner. Någon skriver att de besökte Åre och tyckte att backarna var bra men att det var lite för mycket folk. Tumme ner. Någon gör ett längre inlägg och tar upp ganska många både för- och nackdelar med något som de väger mot varandra. Tumme ner. Det är helt obegripligt vad folk menar. Vad i inlägget ogillar de? Sett ett inlägg där någon beskrev en traumatisk upplevelse och hur de sedan kom över det och tog sig vidare. Tumme ner. Även sett inlägg där folk bara uttrycker glädje och det får tumme ner. 

Man kan ju bara skita i tummarna, men det viore bättre om neråttummen togs bort. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Linda) skrev 2025-09-11 12:42:11 följande:

Det kan betyda en mängd olika saker... 

Jag kan tex tumma upp ett välformulerat  och välskrivet inlägg med klar poäng även om jag inte håller med själva åsikten.   Jag gillar alltså tydligheten. 

Jag kan hålla med om en åsikt eller ställningstagande men kan tumma ner inlägget för att det samtidigt innehåller onödigt påhopp och usel attityd....

Och så vidare.....

Inte konstigt att det blir förvirrande om folk tummar av så många olika anledningar. Omöjligt att veta om du gillar åsikten, formuleringen eller något annat när du tummar av så många olika skäl. Jag hade aldrig gillat något om jag inte höll med om åsikten.
Svar på tråden Lite förvirrande med tummar