• Anonym (???)

Abort ok om man skaffat barn med fel man?

Någon man inte är kär i eller tror att ett samarbete skulle fungera ihop med? Eller är det ändå hemskt? Finns det risk att man blir infertil av tidig abort? Jag verkligen avskyr mannen något enormt. Hade jag ändå kunnat älska barnet? Det hade ju kanske påmint mig om honom varje gång jag tittar på det. 

• Svar på tråden Abort ok om man skaffat barn med fel man?
  • Anonym (Elin)

Det är inte hemskt.

Jag tycker att det låter som en klok sak att göra, i den situationen. 

• Anonym (Hp)

Tycker det låter klokt. Varken du eller ett barn skulle må bra av att vara i en situation där ni föräldrar verkligen inte går ihop. ❤️

• Anonym (papp)
    Anonym (???) skrev 2025-09-12 08:42:20 följande:
    Abort ok om man skaffat barn med fel man?

Någon man inte är kär i eller tror att ett samarbete skulle fungera ihop med? Eller är det ändå hemskt? Finns det risk att man blir infertil av tidig abort? Jag verkligen avskyr mannen något enormt. Hade jag ändå kunnat älska barnet? Det hade ju kanske påmint mig om honom varje gång jag tittar på det. 

Abort är okej av vilken anledning som helst. 

Om det är en man som du avskyr så får du ju också väga in att den mannen är pappan till barnet sen. Inte bara utifrån att du ska samarbeta, utan att han ska vara en person i barnets liv, och hur det blir i så fall. 
  • Anonym (Orsaken)
    Anonym (papp) skrev 2025-09-12 13:24:27 följande:
    Abort är okej av vilken anledning som helst. 

Om det är en man som du avskyr så får du ju också väga in att den mannen är pappan till barnet sen. Inte bara utifrån att du ska samarbeta, utan att han ska vara en person i barnets liv, och hur det blir i så fall. 
    Orsaken har em betydelse och vilken vecka man befinnee sig. 

Bästa vore att inte bli gravid från börjam om man inte vill vara gravid. 
  • fornminne

Du får göra abort av vilken anledning som helst. Det är din kropp och ditt beslut. Riskerna med tidiga aborter är mycket små. De allra flesta kan bli gravida igen, om de inte är för gamla eller har fertilitetsproblem av andra skäl.

Vill du ha barnet? Det är mer avgörande än vem pappan är. Dock måste du ju väga in att barnet har rätt till en relation med honom (om han inte är direkt olämplig) oavsett vad du tycker om honom. 

• fornminne
    Anonym (Orsaken) skrev 2025-09-12 14:09:25 följande:

Vilken vecka man är i, har betydelse.

Orsaken har möjligen moralisk betydelse, men inte juridisk, eftersom man inte behöver motivera orsaken till tidig abort. Det är dessutom subjektivt vad som är en rimlig orsak och inte.

Jag tycker inte att TS bör göra abort om hon egentligen inte vill, men det har inte framgått.
  • Anonym (Orsaken)
    fornminne skrev 2025-09-12 14:19:22 följande:

Du får göra abort av vilken anledning som helst. Det är din kropp och ditt beslut. Riskerna med tidiga aborter är mycket små. De allra flesta kan bli gravida igen, om de inte är för gamla eller har fertilitetsproblem av andra skäl.

Vill du ha barnet? Det är mer avgörande än vem pappan är. Dock måste du ju väga in att barnet har rätt till en relation med honom (om han inte är direkt olämplig) oavsett vad du tycker om honom. 

Det är andra personer som får ta konsekvenserna av kvinnans beslut. Det handlar om ev en ny officiell person, om ev en man som blir pappa och en ev kvinna som blir en mamma. 
    Dessutom används skattebetalarnas pengar till för aboeten
  • fornminne
    Anonym (Orsaken) skrev 2025-09-12 14:24:14 följande:
    Det är andra personer som får ta konsekvenserna av kvinnans beslut. Det handlar om ev en ny officiell person, om ev en man som blir pappa och en ev kvinna som blir en mamma. 
    Dessutom används skattebetalarnas pengar till för aboeten
    Kvinnans beslut påverkar andra ja, men det är fortfarande hennes beslut.

Hennes kropp och hennes beslut, så länge hon inte är för långt gången.

Eller vad försöker du säga? Att TS inte borde ha rätt till abort? Enligt lagen har hon det. Sen kan man ha olika uppfattningar om den lagen, vissa vill begränsa den på olika sätt. Man kan också ha olika uppfattningar rent moraliskt, om TS "borde" behålla eller inte.
  • Gullvivor

Varför ligger man (dessutom troligtvis oskyddat) med någon man avskyr? Men som svar på frågan, nej jag anser inte det vara okej. Fortfarande hemskt.

Dessutom så separerar ju många som har barn ihop, av många olika anledningar. Man slutar ju inte älska sitt barn för det.

• Anonym (papp)
    Anonym (Orsaken) skrev 2025-09-12 14:09:25 följande:

Men om det nu blivit en graviditet som man inte vill ha så spelar det ingen roll vad orsaken är att man vill göra abort.
Svar på tråden Abort ok om man skaffat barn med fel man?