• Anonym (Vad?)

Skolkatalog utan gruppfoto?

Jättedum fråga kanske. Barnen har haft skolfoto, men bara porträttbilder. Vi erbjuds ändå köpa skolkatalogen. Tyvärr svarar varken skola eller fotograf på vad den kommer att innehålla. 

Är det någon som haft samma och som kan svara på vad den skolkatalogen i så fall innehölll?

• Svar på tråden Skolkatalog utan gruppfoto?
  • Anonym (W)

Nej, det är ingen som kan svara på det eftersom alla har olika företag som fotograferar barnen.

Ring till företaget/fotografen och fråga.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (W) skrev 2025-09-12 09:30:10 följande:

Nej, det är ingen som kan svara på det eftersom alla har olika företag som fotograferar barnen.

Ring till företaget/fotografen och fråga.

Jag vet inte om meningen: ?Tyvärr svarar varken skola eller FOTOGRAF på vad den kommer att innehålla?, på något sätt var otydlig?
  • Anonym (W)
    Anonym (Vad?) skrev 2025-09-12 09:42:24 följande:
    Jag vet inte om meningen: ?Tyvärr svarar varken skola eller FOTOGRAF på vad den kommer att innehålla?, på något sätt var otydlig?
    Men hur tror du att vi ska veta om inte de vet? 
  • Anonym (små)
    Anonym (Vad?) skrev 2025-09-12 09:09:13 följande:
    Skolkatalog utan gruppfoto?

Jättedum fråga kanske. Barnen har haft skolfoto, men bara porträttbilder. Vi erbjuds ändå köpa skolkatalogen. Tyvärr svarar varken skola eller fotograf på vad den kommer att innehålla. 

Är det någon som haft samma och som kan svara på vad den skolkatalogen i så fall innehölll?

Småbilder på alla i klassen på en sida tror jag i så fall. En del skolor började med det under pandemin, för att man inte skulle vara nära varandra som på ett gruppfoto. Men man sätter samman småbilderna klassvis. 
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (W) skrev 2025-09-12 09:45:35 följande:
    Men hur tror du att vi ska veta om inte de vet? 
    Vad vet jag, någon kanske varit med om det och fått hem en sådan katalog och vet hur de brukar se ut. 
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (små) skrev 2025-09-12 09:46:45 följande:
    Småbilder på alla i klassen på en sida tror jag i så fall. En del skolor började med det under pandemin, för att man inte skulle vara nära varandra som på ett gruppfoto. Men man sätter samman småbilderna klassvis. 
    Det verkar ju vettigare än att sälja en tom katalog
  • OlleSQ

Mina skolkataloger från lågstadiet i början av 70talet vara sådana. Varje klass med eleverna var för sig i bokstavsordning och svartvitt förstås. Blev ju väldigt tydligt med det upplägget, inga var skymda och ingen som blev dålig.

Frågar ni vad skolkatalogen skall innehålla om det är gruppbilder oxå?

Vare sig det ena eller det andra så är det ju bilder på barnen som katalogen innehåller (och personal i de flesta fall).

• Anonym (Lärare)

På skolan där jag jobbar tar vi numera bara porträttbilder. I skolkatalogen är det sedan en sida för varje klass, med barnen i bokstavsordning. Sedan är det några sidor med tex. elevhälsan, personalen i varje arbetslag, ledningsteamet, lokalvårdarna etc.
    Fördelen är att (i princip) alla är med, eftersom de som är sjuka kan fotograferas en annan dag, och ändå komma med i katalogen.

Svar på tråden Skolkatalog utan gruppfoto?