Inlägg från: Anonym (Sliten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sliten)

Utmattad småbarnsförälder

Hej
    Finns det någon mer där ute som känner sig utmattad av föräldraskapet? All tid jag inte arbetar är jag i stort sett ensam med mitt barn. Jag känner att jag inte har något utrymme för något annat än "måsten" och jag har ingen avlastning. Barnet har alltid haft litet sömnbehov. Det är omöjligt att må fysiskt bra, finns inte ens chans att gå till ett gym och träna, all friskvård från jobbet brinner inne för tiden finns inte. Jag har hamnat i en ond cirkel. Jobbet känns meningslöst men jag går dit. All vaken tid vill mitt barn att jag är med hen och ser och bekräftar hen och leker med hen konstant eller gör som hen vill/inte vill, man ska hantera utbrott osv. Jag tröstäter för att livet är så trist, känns som att man inte får syre men ska ändå ge ge ge.

• Svar på tråden Utmattad småbarnsförälder
  • Anonym (Sliten)

Tack för era tips och råd. 
    Jag önskar ibland bara att få sitta och läsa nyheterna en stund utan att bli avbruten men då ska det klättras på mig eller något spills ut eller barnet börjar busa för att hen inte får konstant uppmärksamhet. Jag försöker jobba "förebyggande" och vara närvarande direkt hen vaknar och leka med hen. Visst kan hen sitta några minuter och titta på något barnprogram men om jag försöker plocka undan något under tiden ropar hen på mig och vill att jag ska titta på samma som hen. Tyvärr är jag väldigt isolerad och har ingen släkt som kan avlasta. Ekonomiskt går det precis runt så utrymme för barnvakt finns inte direkt. Vi är ute mycket för där känner jag att jag på ett annat sätt kan "andas", inomhus är det full fart och hoppas runt i soffan och benen och armarna viftas överallt så saker ramlar ner. Känner mig matt och less och drömmer om att kunna göra något jag tycker om eller om att ta hand om mig själv. Men barnet blir ju äldre så det kanske bara är några år bort. Tyvärr är jag inte heller social och har inga vänner med barn.

Svar på tråden Utmattad småbarnsförälder