• Anonym (Hmm)

Hur klarar man sig som ensam och gravid?

Nån som gjort det? Oväntade saker ksn ju ske. Förhållanden kan förändras och ta slut, även om man trodde det skulle hålla när man såg till att skapa barnet. Hur klarar man att föda ensam och ha en nyfödd ensam? Jag förstår att många innan mig har gjort det. typ om man ska duscha eller laga mat, vem ska då passa den nyfödda. Osv.

• Svar på tråden Hur klarar man sig som ensam och gravid?
  • Anonym (Aldrig själv)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-14 11:36:37 följande:
    Hur klarar man sig som ensam och gravid?

Nån som gjort det? Oväntade saker ksn ju ske. Förhållanden kan förändras och ta slut, även om man trodde det skulle hålla när man såg till att skapa barnet. Hur klarar man att föda ensam och ha en nyfödd ensam? Jag förstår att många innan mig har gjort det. typ om man ska duscha eller laga mat, vem ska då passa den nyfödda. Osv.

Du duschar med bebisen i duschen. Du lagar mat med bebisen i en babybjörn alt i vagn bredvid. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Aldrig själv) skrev 2025-09-14 11:46:27 följande:
    Du duschar med bebisen i duschen. Du lagar mat med bebisen i en babybjörn alt i vagn bredvid. 
    Ja jag hörde min mamma berätta att hon fick ha med bebisen då hon duschade. Var du ensam med nyfödd?
  • Anonym (qwerty)

Du köper en mamaroo som du kan sätta bebisen i= du tar en dusch, bebis tittar på. du lagar mat, bebis tittar på, du går på toa och bebis tittar på. Du anpassar ditt sovschema med bebis och eftersom du är ensam har du alla föräldradagar.
    Det är enklare än du tror.

• Anonym (Aldrig själv)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-14 14:36:11 följande:
    Ja jag hörde min mamma berätta att hon fick ha med bebisen då hon duschade. Var du ensam med nyfödd?
     nej. Jag och maken var föräldralediga samtidigt. Men det hände att min man var ute med syskonet. Jag väntade aldrig på honom då utan lagade mat, duschade, tvättade, mockade i stallet eller vad jag ville göra. Jag hade en babybjörn på magen eller vagnen bredvid. 
  • Anonym (Wi)

Man kan ha med någon släkting eller vän vid förlossningen, om det skulle kännas bra. Det finns också doulor som kan ha just den uppgiften.  
    Så ensam behöver du inte vara då. 

Flösök att hitta nätverk med ensamma mammor.

• Anonym (Wi)

Ett råd från bondesamhället: De hade vaggor till sina spädisar för att de skulle somna fortare. Vaggandet påminner barnet om när det låg i magen och då lugnar den sig ofta.  Du behöver bara puffa till vaggan ibland.

• Anonym (F.d. bonde)
    Anonym (Wi) skrev 2025-09-16 07:41:38 följande:

Ett råd från bondesamhället: De hade vaggor till sina spädisar för att de skulle somna fortare. Vaggandet påminner barnet om när det låg i magen och då lugnar den sig ofta.  Du behöver bara puffa till vaggan ibland.

Idag har man en elektrisk babysitter eller gungvagga.
Svar på tråden Hur klarar man sig som ensam och gravid?