• Anonym (Orolig)

Är detta en seg förkylning eller något annat?

Hej!

Min son på 6 år insjuknade i onsdags med feber och tjock i halsen. Han hade 39 graders feber ända fram till igår. Idag är han feberfri men förkylningen verkar ändå inte ge med sig. Han är snarare sämre nu än i onsdags, torsdags och fredags! 

Nu har han en otäck hosta och säger även att han har ont i bröstet när han andas djupt och hostar. Han har även klagat på värk i benen och armar. Att han är svag. Den största oron är dock att han är så hängig! Han sitter bara och tittar på tv och har gjort så hela dagen. Så till slut så sa jag till min man att han får åka in med honom (vi har små barn hemma) så dom åkte in till närakuten. Detta gjorde dom också för att vi blev rådda att göra det av 1177 igår om han inte hade blivit bättre! Svaret vi fick var att detta är en segdragen förkylning och att många verkar ha det. Jag var lite orolig för lunginflammation, halsfluss eller öroninflammation. Sonen är smärttålig så han säger knappt nåt, inte ens när han har haft halsfluss eller öroninflammation.

Det jag undrar är, är det någon mer vars barn har drabbats av denna sega förkylningen? 

• Svar på tråden Är detta en seg förkylning eller något annat?
  • molly50

Min dotter som är 14 år drabbades av en segdragen förkylning. Hon fick också hög feber och ont i halsen,bröstet och huvudet.
    Febern försvann ganska snabbt,men hon är fortfarande förkyld nu c:a 2 veckor senare.
    Så det verkar vara något segdraget.

• Anonym (Japp)

Jag var nere för räkning i tre veckor, helt sjukt. Bra sedan några dagar bara. 

• Anonym (Alma)
    MallaL skrev 2025-09-14 18:12:26 följande:

Låter som covid 

Japp, det tror jag också att det är.
    Drabbades själv för 3 veckor sedan och känner igen symptomen, har haft covid 2 ggr.
    Flera kolleger och barn har insjuknat på kort tid, samma symptom och mår bättre för att sedan må sämre igen.
  • Anonym (Orolig)

Tack så mycket för svaren! Det är en hel del covid-fall just nu så det kanske är det. Sonen mår bättre men hostar ibland så mycket att han nästan kräks. Jag tänkte att han skulle åka till skolan imorgon i alla fall om han fortsätter må bättre idag! 

• Anonym (jo)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-09-14 18:03:23 följande:
    Är detta en seg förkylning eller något annat?

Hej!

Min son på 6 år insjuknade i onsdags med feber och tjock i halsen. Han hade 39 graders feber ända fram till igår. Idag är han feberfri men förkylningen verkar ändå inte ge med sig. Han är snarare sämre nu än i onsdags, torsdags och fredags! 

Nu har han en otäck hosta och säger även att han har ont i bröstet när han andas djupt och hostar. Han har även klagat på värk i benen och armar. Att han är svag. Den största oron är dock att han är så hängig! Han sitter bara och tittar på tv och har gjort så hela dagen. Så till slut så sa jag till min man att han får åka in med honom (vi har små barn hemma) så dom åkte in till närakuten. Detta gjorde dom också för att vi blev rådda att göra det av 1177 igår om han inte hade blivit bättre! Svaret vi fick var att detta är en segdragen förkylning och att många verkar ha det. Jag var lite orolig för lunginflammation, halsfluss eller öroninflammation. Sonen är smärttålig så han säger knappt nåt, inte ens när han har haft halsfluss eller öroninflammation.

Det jag undrar är, är det någon mer vars barn har drabbats av denna sega förkylningen? 

Ja, det verkar gå en långdragen och seg förkylning just nu. Flera på mitt jobb har drabbats och blivit sjukare än de någonsin brukar vara. Jag och båda mina tonåringar var sjuka i flera veckor med hosta, feber, hängighet.

Så ja, det är nog bara att vänta och se, och om det inte lir bättre/eller sämre så får du söka vård igen och se om det blivit något bakteriellt som kan behandlas.
  • Anonym (jo)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-09-15 08:26:51 följande:

Tack så mycket för svaren! Det är en hel del covid-fall just nu så det kanske är det. Sonen mår bättre men hostar ibland så mycket att han nästan kräks. Jag tänkte att han skulle åka till skolan imorgon i alla fall om han fortsätter må bättre idag! 

Köp slemlösande hostmedicin, det kan hjälpa honom att få upp slemmet. Bisolvon är bäst tycker jag. Ge absolut inte hostdämpande, slemmet måste upp!
  • Anonym (jo)
    Anonym (x) skrev 2025-09-15 14:50:37 följande:

Låter som covid.

Spelar ju egentligen inte så stor roll om det är Covid eller nåt annat. Egenvården kräver inte något annat omhändertagande. Och behvöer man vård så riktar man in sig på behandling av symtomen och ev bakteriella infektioner, oavsett vilket virus som stått för grundsmittan.
  • Anonym (Ulle)

Jag tycker också det låter som covid, det gör ont när man andas in djupt då.

Vi hade det igen i april och var utslagna i två veckor.

• Anonym (Host, host)

Jag hade covid för ca 2,5 år sedan. Har sedan dess varit snorig, hostat (ibland så att jag spytt) och varit orkeslös och svag i kroppen.
    Det vill inte släppa helt enkelt och jag börjar tro att det är kroniskt helt enkelt.

• Anonym (Ulle)
    Anonym (Host, host) skrev 2025-09-19 09:16:53 följande:

Jag hade covid för ca 2,5 år sedan. Har sedan dess varit snorig, hostat (ibland så att jag spytt) och varit orkeslös och svag i kroppen.
    Det vill inte släppa helt enkelt och jag börjar tro att det är kroniskt helt enkelt.

Första rundan tog det ett år innan vi hade normal energi, och båda fick nya krämpor som aldrig har blivit riktigt bra.
  • Anonym (Host, host)

Aldrig varit värre sjuk än halsfluss som 12-åring och vattkoppor som 30 åring men det som följer på Covid har jag aldrig varit i närheten av.
    Har t.o.m hostat på mig ett magbrock
    Är så trött på detta

Svar på tråden Är detta en seg förkylning eller något annat?