Inlägg från: Anonym (NPF-mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NPF-mamma)

Hur blir man särbo och förlikar sig med att barnet kommer ha det sämre hos honom?

Naturligtvis kommer någon smart Captain Hindsight sättandes och undrar varför du inte förutsåg att det skulle bli så här. Tröttsamt!

Jag tänker så här: inte anmäla sambon till soc som någon slags straff. Ta istället kontakt med soc och ansök om hjälp i er familjesituation! Det här är ju inte hållbart för någon. Berätta för handläggaren om ert vardagsliv, om din sambos ganska omfattande funktionshinder, om era barns situation. Din sambo kommer kanske inte tycka om det, men du kan inte ha det så här, och inte ert gemensamma barn och hans äldre barn heller! Och handläggaren lär förstå att om ni separerar är inte han kapabel att ta hand om ert barn varannan vecka.

• Anonym (NPF-mamma)
    Anonym (TS) skrev 2025-09-15 19:33:24 följande:
    Går i lågstadiet. Ja, självklart. Utåt sett ska det se bra ut. Har har enskild vårdnad om sina andra barn.
    Anonym (NPF-mamma) skrev 2025-09-15 08:50:48 följande:

Naturligtvis kommer någon smart Captain Hindsight sättandes och undrar varför du inte förutsåg att det skulle bli så här. Tröttsamt!

Jag tänker så här: inte anmäla sambon till soc som någon slags straff. Ta istället kontakt med soc och ansök om hjälp i er familjesituation! Det här är ju inte hållbart för någon. Berätta för handläggaren om ert vardagsliv, om din sambos ganska omfattande funktionshinder, om era barns situation. Din sambo kommer kanske inte tycka om det, men du kan inte ha det så här, och inte ert gemensamma barn och hans äldre barn heller! Och handläggaren lär förstå att om ni separerar är inte han kapabel att ta hand om ert barn varannan vecka.

Jag har varit i kontakt med diverse insatser. Alla insatser är frivilliga, och han är inte intresserad. 
    Under de år vi varit tillsammans har jag uttömt alla möjligheter till någon förbättring och det är därför jag nu känner att det får vara nog.
    Nej, det är klart han inte vill ta emot hjälp från soc. Och jag förstår att det sliter på dig att vara hans obetalda och ofrivilliga boendestödjare, arbetsterapeut med mera! Jag föreslår om nu inte han vill ha någon hjälp, att du ändå söker hjälp för dig och barnet i den tänkta särbosituationen. Jag tror det kan vara bra att soc får en liten påminnelse om att barnet har en förälder som inte riktigt fungerar i föräldrarollen, och att den andra föräldern är mer eller mindre utsliten.

Hur tror du att det blir för dina bonusbarn om du skulle bli särbo med din sambo? Ser de dig som en extra förälder, och hur ser du på dem? Det verkar som om mamman av någon anledning inte alls är med i bilden.
  • Anonym (NPF-mamma)
    Anonym (Se) skrev 2025-09-16 08:48:37 följande:
    Har han ADHD eller annan npf-diagnos? Det låter nästan som det.

Han kanske skulle behöva nedicinera, åtminstone på vardagarna? 
    Motion en gång per dygn förbättrar koncentrationen för alla, men särskilt mycket för dem med ADHD.
    Jag tycker inte att TS, som verkar sköta hela Familjen AB helt ensam, ska behöva ta ansvar för 2 grejer till: medicin till sambon och se till att sambon motionerar. TS är med all rätt på väg att flytta ifrån honom.
  • Anonym (NPF-mamma)
    Anonym (Se) skrev 2025-09-16 10:40:27 följande:
    Men om han äter medicin och börjar motionera så kan han klara att ta hand om barnen och familjelivet på ett bättre sätt. Då skulle TS slippa driva familjen ensam.

Du är själv npf-mamma, varför ska inte människor få chansen att fungera så bra som möjligt? 

Om inget annat hjälper så är medicin ett alternativ. 
    Jag förstår att dina råd är välmenande, men TS skriver att han inte vill ha hjälp! Tvångsmedicinering av en vuxen man eller tvångsmotion är icke framkomliga vägar.
  • Anonym (NPF-mamma)
    Anonym (TS) skrev 2025-09-23 06:56:46 följande:
    Vi är överens om särboskap.
    Det är alltid något! Har ni börjat diskutera hur ni ska göra med barnen än? 
Svar på tråden Hur blir man särbo och förlikar sig med att barnet kommer ha det sämre hos honom?