Hur blir man särbo och förlikar sig med att barnet kommer ha det sämre hos honom?
Han kanske skulle behöva nedicinera, åtminstone på vardagarna?
Motion en gång per dygn förbättrar koncentrationen för alla, men särskilt mycket för dem med ADHD.
För de som hittar rätt medicin (finns flera olika) och rätt dos, kan den positiva förändringen i vardagen bli dramatisk. Men alla svarar inte på medicin.
Jag känner väl att jag vänt ut och in på alla möjligheter att kunna hjälpa denna mannen. Jag älskar honom och skulle vilja att vi kunde fortsätta leva tillsammans, men senaste åren har jag känt att det tar mer än det ger. Jag ger allt av mig själv. Vänder mig ut och in för att få en fungerande vardag både för mig och barnen. Men det är inte hållbart när jag även behöver behandla honom som ett barn och själv helt saknar vuxenstöd från någon.
När vi träffades hade jag ett umgänge. Ett fungerande liv. Gick på gymmet flera gånger i veckan. Lagade matlådor till jobbet. Åt nyttigt. Hade ett rent och snyggt hem. Skötte om mig själv. Gick till frisören, fixade naglarna, gjorde fransar. Sminkade mig. Köpte nya kläder. Var mån om mitt utseende.
Med åren har orken successivt avtagit. Idag är jag ett vrak, som knappt orkar duscha tillräckligt ofta. Gått upp 20 kg under vår relation pga stress och ohälsosamma matvanor. Jag umgås inte längre med vänner pga bristande ork. Gymkortet sades upp för flera år sedan. Allt mitt fokus har varit att få till en fungerande vardag. Fick två bonusbarn på köpet som båda har psykisk ohälsa som tagit enormt mycket energi av mig.
Att försöka få till ett nyttigt leverne handlar om att JAG ska planera och utföra. Det köps hem snacks och godis flera dagar i veckan. De dagar han ska laga mat är det hämtpizza eller hamburgare från McDonalds alternativt hel- eller halvfabrikat. Matlådor jag lagar tar han med till jobbet. Om matsedel planeras är det jag som får planera, handla och laga maten. Jag behöver "be om hjälp" med allt hemma. Han storstädar aldrig. Putsar aldrig fönster, dammtorkar eller byter sängkläder. Han vattnar aldrig blommorna, rensar garderober etc. Allt det tyngre jobbet får jag göra. Han kan starta en tvättmaskin, men med en så stor familj vi har behöver man tvätta varje dag så jag får lägga minst en helg per månad till att bara städa och tvätta för att hinna i kapp.
Jag har försökt göra scheman. Delat upp arbetet. Påmint honom. Bett om hjälp. Gnällt. Skällt. Bett snällt. Gjort matsedel för 10 veckor som vi kunnat varva på, men han följer inte det. Ska han handla får jag göra en inköpslista och sedan smsa med honom då han skickar bilder på allt och frågar om det är rätt.
Utöver detta så visar han aldrig känslor, uppskattning, omtanke. Han har inget intresse av att vårda relationen genom att göra saker tillsammans. Vi har inte gjort något på tu man hand på flera år sedan jag slutade ta initiativ. Han har inget intresse av att prata mer än om hans jobb. Han kan inte prata om "djupare" saker, reflektera eller vara ett stöd. Uttrycker jag missnöje i relationen stänger han ner och säger inget.
Jag har vänt ut och in på mig själv till den graden att jag tappat all lust till livet. Jag går runt som en zombie. Känner sällan glädje, förutom när jag är ensam med mina barn.
Innan vi bodde ihop hade han ett mer driv. Det fanns ett annat "tvång" att ta kontakt, planera att umgås osv än nu när vi bor under samma tak. Därför tänker jag att särboskap skulle fungera bättre.
Jag vill därför endast ha tips om det. Hur har det fungerat för er i praktiken? Hur har det gått med barnen?