Anonym (Vego) skrev 2025-09-15 21:24:59 följande:
Tack. Styrketränar så lite som möjligt men inser att jag borde. så att träna för att bygga muskler är väldigt långt bort men att träna för att kunna hålla längre och kunna fortsätta löpträna kan kännas mer lockande. Just nu tvingar jag mig till ett hemma styrkepass hemma varje vecka utöver minst två löppass.
kanske ska prova något proteinpulver. idag har jag tex försökt att äta riktigt och kommer bara upp till 60g och då har jag verkligen lagt till både keso som mellis och extra bönor till middagen.
det verkar finnas mycket runt detta med olika typer av protein varianter.
Givetvis är det individuellt hur mycket man orkar äta men om du fixar en burk med keso per dag (den stora på 500 g, kanske fördelat på två mellanmål) så får du i dig 65 gram bara där. Lägg till 2 ägg på kvällen innan du lägger dig. Då är du uppe i 80 gram under dagen. En proteinshake baserad på 3 dl vatten brukar ge runt 25-30 gram. Gör du den på tre dl mjölk eller 3 dl Alpros sojadryck (Protein) så får du i dig ytterligare 10-15 gram och har med god marginal klarat dina 110 gram. All annan mat som du äter blir då bara bonusprotein.
Möjligen är 110 gram som mål också för högt för dig. Proteinintaget som man bör försöka uppnå beror på flera olika faktorer där totalt kaloriintag, mål med träningen, nuvarande kroppsvikt och vilken kroppsfettsprocent är viktiga bitar för att landa rätt.