• Anonym (Vego)

Protein vid träning som vegetarian

Hej,

försöker tappa några kg i vikt,  använder en app för att ha lite bättre koll på kaloriintaget. Löptränar även en del Och har gjort det i några år.

appen säger att jag bör äta 110 g protein per dag och jag kommer aldrig ens i närheten av detta även om jag försöker. 

äter varierat och försöker lägga till så mkt bönor, linser, keso, ägg, ost och andra vegetariska proteinkällor.

hur gör ni andra som är vegetarianer och som försöker få ner i vikt? Hur får ni i er tillräckligt med protein?

• Svar på tråden Protein vid träning som vegetarian
  • Anonym (Vego)
    Tow2Mater skrev 2025-09-14 22:19:12 följande:

Tofu har mycket protein, dubbelt som linser tror jag sett till mängden.

Då får jag försöka lära mig äta det. Har svårt för det men ska ge det en chans till. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Vego) skrev 2025-09-14 22:35:00 följande:
    Då får jag försöka lära mig äta det. Har svårt för det men ska ge det en chans till. 
    Forstår dig. Någon kinesisk soppa brukar ha det, där är det ätbart och passar faktist.
  • Sapphire Body

Kosttillskott i form av proteinpulver kanske kan vara en möjlighet? De finns både som vasslebaserade (från mjölk) och även olika typer av veganska varianter som risprotein, ärtprotein och sojaprotein). Fördelen med de vasslebaserade är att de lättare tas upp av kroppen och vanligen har en högre andel EAA/BCAA. Är du ute efter att bygga muskler är det särskilt viktigt att du får i dig ordentligt med EAA och speciellt BCAA där aminosyran leucin ingår. Det är denna som kan sägas vara huvudansvarig för att starta muskelåteruppbyggnaden efter ett hårt gympass. 

När det gäller sojaprotein (och även sojaprodukter generellt som tofu) så undviker byggare ofta dessa eftersom sojan innehåller molekyler isoflavonider som är molekyler som strukturellt sett liknar östrogen. Dessa binder till samma receptorer som östrogen i människokroppen. Om det påverkar testosteronet i kroppen på ett negativt sett är dock inte forskarna helt eniga om. Därför undviker ofta personer som vill maxa muskelbyggandet av ren "försiktighet" sojaprodukter. 

a
  • enola
    Anonym (Vego) skrev 2025-09-14 22:35:00 följande:
    Man vänjer sig med tiden! Jag gillade inte heller tofu i början men nu älskar jag det! Ett tips är att marinera och tillaga i ugnen/airfryer så det får en knaprig yta. Jättegott!
    Har du testat rökt tofu? Fastare i konsistensen och funkar både att steka och att skiva och ha som pålägg som den är. 
  • Anonym (Vego)
    Sapphire Body skrev 2025-09-14 22:50:48 följande:

Kosttillskott i form av proteinpulver kanske kan vara en möjlighet? De finns både som vasslebaserade (från mjölk) och även olika typer av veganska varianter som risprotein, ärtprotein och sojaprotein). Fördelen med de vasslebaserade är att de lättare tas upp av kroppen och vanligen har en högre andel EAA/BCAA. Är du ute efter att bygga muskler är det särskilt viktigt att du får i dig ordentligt med EAA och speciellt BCAA där aminosyran leucin ingår. Det är denna som kan sägas vara huvudansvarig för att starta muskelåteruppbyggnaden efter ett hårt gympass. 

När det gäller sojaprotein (och även sojaprodukter generellt som tofu) så undviker byggare ofta dessa eftersom sojan innehåller molekyler isoflavonider som är molekyler som strukturellt sett liknar östrogen. Dessa binder till samma receptorer som östrogen i människokroppen. Om det påverkar testosteronet i kroppen på ett negativt sett är dock inte forskarna helt eniga om. Därför undviker ofta personer som vill maxa muskelbyggandet av ren "försiktighet" sojaprodukter. 

Tack. Styrketränar så lite som möjligt men inser att jag borde. så att träna för att bygga muskler är väldigt långt bort men att träna för att kunna hålla längre och kunna fortsätta löpträna kan kännas mer lockande. Just nu tvingar jag mig till ett hemma styrkepass hemma varje vecka utöver minst två löppass.

kanske ska prova något proteinpulver. idag har jag tex försökt att äta riktigt och kommer bara upp till 60g och då har jag verkligen lagt till både keso som mellis och extra bönor till middagen. 

det verkar finnas mycket runt detta med olika typer av protein varianter. 

• Anonym (Vego)
    enola skrev 2025-09-15 07:03:27 följande:
    Man vänjer sig med tiden! Jag gillade inte heller tofu i början men nu älskar jag det! Ett tips är att marinera och tillaga i ugnen/airfryer så det får en knaprig yta. Jättegott!
    Har du testat rökt tofu? Fastare i konsistensen och funkar både att steka och att skiva och ha som pålägg som den är. 
    rökt kanske kan vara något. ska kolla runt vad som finns. 
  • Sapphire Body
    Anonym (Vego) skrev 2025-09-15 21:24:59 följande:

Tack. Styrketränar så lite som möjligt men inser att jag borde. så att träna för att bygga muskler är väldigt långt bort men att träna för att kunna hålla längre och kunna fortsätta löpträna kan kännas mer lockande. Just nu tvingar jag mig till ett hemma styrkepass hemma varje vecka utöver minst två löppass.

kanske ska prova något proteinpulver. idag har jag tex försökt att äta riktigt och kommer bara upp till 60g och då har jag verkligen lagt till både keso som mellis och extra bönor till middagen. 

det verkar finnas mycket runt detta med olika typer av protein varianter. 

Givetvis är det individuellt hur mycket man orkar äta men om du fixar en burk med keso per dag (den stora på 500 g, kanske fördelat på två mellanmål) så får du i dig 65 gram bara där. Lägg till 2 ägg på kvällen innan du lägger dig. Då är du uppe i 80 gram under dagen. En proteinshake baserad på 3 dl vatten brukar ge runt 25-30 gram. Gör du den på tre dl mjölk eller 3 dl Alpros sojadryck (Protein) så får du i dig ytterligare 10-15 gram och har med god marginal klarat dina 110 gram. All annan mat som du äter blir då bara bonusprotein. 

Möjligen är 110 gram som mål också för högt för dig. Proteinintaget som man bör försöka uppnå beror på flera olika faktorer där totalt kaloriintag, mål med träningen, nuvarande kroppsvikt och vilken kroppsfettsprocent är viktiga bitar för att landa rätt.
  • ragnvaldigur

Ang tofu så har jag lärt mig att tillaga en riktigt god rätt:

Riv tofun i ett rivjärn och torrstek den i stekpannan ett tag för att få bort vätskan.

Tillsätt sen rikligt med olja och rör om då å då. Ha sedan i andra ingredienser som du gillar samt kryddor.
    Jag brukar ha i paprika, vitkål, vitlök, riven färsk ingefära, chili samt en bra sojasås. 
    Kokar gärna broccoli också. 

Ät det som det är eller rulla in det i tortillabröd. Går ju att variera på massa andra sätt såklart. 

• Anonym (°~°)

Satsa på nötkött, det är egentligen bara förädlat gräs.

• Anonym (Vego)
    ragnvaldigur skrev 2025-09-16 23:55:11 följande:

Ang tofu så har jag lärt mig att tillaga en riktigt god rätt:

Riv tofun i ett rivjärn och torrstek den i stekpannan ett tag för att få bort vätskan.

Tillsätt sen rikligt med olja och rör om då å då. Ha sedan i andra ingredienser som du gillar samt kryddor.
    Jag brukar ha i paprika, vitkål, vitlök, riven färsk ingefära, chili samt en bra sojasås. 
    Kokar gärna broccoli också. 

Ät det som det är eller rulla in det i tortillabröd. Går ju att variera på massa andra sätt såklart. 

Tack! 

det ska jag prova 

• Anonym (Vego)
    Anonym (°~°) skrev 2025-09-17 01:06:50 följande:

Satsa på nötkött, det är egentligen bara förädlat gräs.

har försökt att ändra mina åsikter, hade förenklat livet rejält. Men har ätit vegetariskt i 25 år och det är svårt att lämna alla åsikter.

det är krångligt då familjen äter så olika så jag hade gärna övergett mina åsikter men det går inte.  Ena barnet  vägrar vegetariskt och andra äter bara vegetariskt. svårt att då säga att man ska äta det som serveras? när det bara gäller köttätarna. Vi som äter vego slipper ju alltid undan?.. och får specialmat.
Svar på tråden Protein vid träning som vegetarian