• Anonym (Nojig)

Hur vanligt är det med falskt negativa graviditetstest?

Någon som vet? Jag är väldigt orolig att jag ska vara gravid och att testen ska visa fel. Tagit flertalet som visar negativt men nojan släpper ändå inte... Tänker om någon har erfarenhet?

• Svar på tråden Hur vanligt är det med falskt negativa graviditetstest?
  • Anonym (qwerty)

Inte vanligt alls. Du är sannolikt inte gravid.

• Fjäril kär

Ja  negativa test kan visa  fel OM det är så att du testar dig alldeles för tidigt och före du ska ha mens..

Är du säker på att du har sen mens? När ska du ha den? 

• Anonym (Nojig)
    Fjäril kär skrev 2025-09-15 10:04:43 följande:

Ja  negativa test kan visa  fel OM det är så att du testar dig alldeles för tidigt och före du ska ha mens..

Är du säker på att du har sen mens? När ska du ha den? 

Jag har ätit mellanpiller sen ca: ett år tillbaka så det är det jag inte vet. Slutade med dessa i mitten på augusti då jag nojar så mycket och vill bekräfta att jag inte är gravid genom att få mens. Fick en kort blödning på ca: 2 dagar för en vecka sen, men det var så väldans kort tid så jag vet inte om det var mens eller inte :(
  • Fjäril kär
    Anonym (Nojig) skrev 2025-09-15 10:17:30 följande:
    Jag har ätit mellanpiller sen ca: ett år tillbaka så det är det jag inte vet. Slutade med dessa i mitten på augusti då jag nojar så mycket och vill bekräfta att jag inte är gravid genom att få mens. Fick en kort blödning på ca: 2 dagar för en vecka sen, men det var så väldans kort tid så jag vet inte om det var mens eller inte :(
    Varför har du då oskyddade samlag om du inte vill vara gravid? Är du gravid så får du ju ingen mens.. 

Den korta blödningen skulle kunna vara den första mensen men det är inte säkert. Men utgå från det och så skyddar du dig framöver . Får du mens igen så är du ju inte gravid. Kommer ingen blödning om några veckor så gå till gyn och testa dig på plats där. 
  • Anonym (Nojig)
    Fjäril kär skrev 2025-09-15 11:25:27 följande:
    Varför har du då oskyddade samlag om du inte vill vara gravid? Är du gravid så får du ju ingen mens.. 

Den korta blödningen skulle kunna vara den första mensen men det är inte säkert. Men utgå från det och så skyddar du dig framöver . Får du mens igen så är du ju inte gravid. Kommer ingen blödning om några veckor så gå till gyn och testa dig på plats där. 
    Jag har inte haft samlag sen jag slutade med mellanpiller. Är alltså orolig att jag ska ha blivit det under tiden jag åt mellanpiller.

Jag får göra så. Tack för svar!
  • Daphodil

Jag tror inte du behöver oroa dig. Mensen kan vara oregelbunden i början efter man slutat med p-piller. Negativa test talar starkt emot graviditet :)

• Anonym (Nojig)
    Daphodil skrev 2025-09-15 13:27:25 följande:

Jag tror inte du behöver oroa dig. Mensen kan vara oregelbunden i början efter man slutat med p-piller. Negativa test talar starkt emot graviditet :)

Tack! Håller tummarna för det. 
Svar på tråden Hur vanligt är det med falskt negativa graviditetstest?