• Anonym (Hmm)

Gravid men inte babytokig

Att bli mamma har aldrig varit mitt livs största dröm och jag är inte babytokig. Nån som känner/känt samma. Men jag är gravid och när jag får mitt eget barn kanske det ändras? Känner mig nästan otacksam för jag förstår att många har det som sin största dröm, både att bli gravida och att få barn.

• Svar på tråden Gravid men inte babytokig
  • Anonym (Hm)

Om du inte vill ha barn, varför skaffar du ett?
    Inte säkert det ändras. Kan bli väldigt jobbigt psykiskt.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-15 15:01:43 följande:

Om du inte vill ha barn, varför skaffar du ett?
    Inte säkert det ändras. Kan bli väldigt jobbigt psykiskt.

Så är det inte. Jag vill det, jag säger bara att jag inte är tokig i barn och det har inte varit livets största dröm. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-15 14:57:41 följande:
    Gravid men inte babytokig

Att bli mamma har aldrig varit mitt livs största dröm och jag är inte babytokig. Nån som känner/känt samma. Men jag är gravid och när jag får mitt eget barn kanske det ändras? Känner mig nästan otacksam för jag förstår att många har det som sin största dröm, både att bli gravida och att få barn.

Jag har i och för sig alltid gillat bebisar men än mer såg jag fram emot att vara mamma till ett äldre barn. 
    Läsa böcker, ta med hen på utflykter och visa hen världen. Öva bokstäver. Rita och skriva. Simma.
    Så döm inte dig själv, man måste inte gilla alla åldrar, faser eller situationer. Lita på din magkänsla.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Teddy) skrev 2025-09-15 15:06:23 följande:
    Jag har i och för sig alltid gillat bebisar men än mer såg jag fram emot att vara mamma till ett äldre barn. 
    Läsa böcker, ta med hen på utflykter och visa hen världen. Öva bokstäver. Rita och skriva. Simma.
    Så döm inte dig själv, man måste inte gilla alla åldrar, faser eller situationer. Lita på din magkänsla.
    Tack för svar. Det känns bra att läsa. Varför jag är lite otaggad beror nog delvis på att jag trodde pappan till barnet skulle vara delaktig men vi har separerat och jag är ensam så det är en omställning. Men det blir säkert bra. Allt det du skriver om låter ju mysigt. 
  • Anonym (4-barnsmamma)

Det blir säkert jättebra!

Det är väldigt stor skillnad med egna barn och andras barn. Jag har alltid varit ointresserad av andras barn och hade aldrig hållit i eller brytt mig om bebisar eller barn innan jag fick egna. 

När jag fick egna barn gick det jättebra på alla sätt och jag har från dag ett älskat och avgudat mina egna barn. Det som varit lite av en utmaning har varit barnens kompisar. Det har jag ibland tyckt har varit lite jobbigt om jag ska vara helt ärlig.

• Anonym (H)

Känner igen mig i din beskrivning. Det har gått jättebra och kände stor lycka och glädje när barnet föddes. Hen är vuxen idag och älskar hen oändligt.

Det kommer att gå bra.

• Anonym (Unni)

Jag har inte heller varit direkt barnkär eller känt ett bebissug. Innan jag själv fick barn tyckte jag tom att barn bara var jobbiga. 

Mina egna barn älskar jag mest av allt i hela världen, och när jag fick dem så började jag också kunna förstå hur barn funkar och kan tycka att barn kan vara söta och roliga, även andras barn. Men jag är fortfarande inte barnkär.

Alla känner inte den där längtan eller suget efter barn, men deras barn kan bli minst lika välkomna och älskade som barnen till föräldrar som längtat. 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-15 15:12:03 följande:
    Tack för svar. Det känns bra att läsa. Varför jag är lite otaggad beror nog delvis på att jag trodde pappan till barnet skulle vara delaktig men vi har separerat och jag är ensam så det är en omställning. Men det blir säkert bra. Allt det du skriver om låter ju mysigt. 
    Det är det. Det är en helt otrolig upplevelse att dela sin vardag med ett barn. Man lär sig att vara i nuet och att glädjas åt det lilla. Lycka till!
Svar på tråden Gravid men inte babytokig