Inlägg från: Anonym (Orkestermamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orkestermamma)

Uppspelning med kompis som inte övat

Mitt barn står inför ett litet dilemma. Hen går i en orkester. Snart är det konsert och mitt barn fick ett solo. En kompis i samma orkester frågade om hen kunde få vara med på solot då det var det barnets favoritstycke. Mitt barn sa ja.

Nu visar det sig att kompisen inte övat alls. Det är falskt och ur tempo och dessutom placerar sig kompisen framför micken så att det enbart är hen som hörs. Vi har erbjudit oss att öva hemma hos oss, då vi spelar samma instrument, men hittills har kompis och föräldrar duckat. Mitt barn har försökt prata med kompisen, men inte nått fram.

Nu känner sig mitt barn inte så sugen på att ha dela solot med kompisen. Det låter hemskt och mitt barn skäms för att andra ska tro att det är hen som låter så illa. Mitt barn övar dagligen och kan sin del riktigt bra, men hörs som sagt inte.

Å ena sidan tycker jag att man gör som man sagt och genomför det man företagit sig. Å andra sidan förstår jag verkligen mitt barn.Och det gör att jag har svårt att ge råd. Vad säger ni, hur löser man det bäst?

• Svar på tråden Uppspelning med kompis som inte övat
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (a) skrev 2025-09-16 18:56:06 följande:

Du menar att orkesterledarna inte följer upp solon alls? Märkligt.

Korrekt. De övar en gång per övningatillfälle (en gång i veckan). Solisterna får återkoppling och förväntas sen öva hemma. Konsekvensen om man inte levererar är att man inte får solon eller att man får dem vid mindre viktiga tillfällen. Det är mitt barn nu rädd ska gå ut över hen. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (M) skrev 2025-09-16 19:09:29 följande:

Så ingen ledare lyssnar på barnen innan konserten? Märkligt. 

Och om kompisen står framför micken så bara hen hörs så är det ju konstigt att ditt barn tror att hens röst hörs. Boda sakerna kan inte vara sanna. 

Läs mitt inlägg ovan för att se hur det går till. 

Det andra barnet låter betydligt mer än mitt barn. Det går inte att urskilja vem som är vem utan är i praktiken bara ett missljud. 

• Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (Juno) skrev 2025-09-16 19:32:24 följande:

Vad säger orkesterledaren när ni pratar med hen? 

Vi har inte pratat med ledaren än, då mitt barn inte vill hänga ut sin kompis. Men efter övningen nu blev det mycket tydligt att det inte kommer att låta bättre än så här. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (a) skrev 2025-09-16 19:33:36 följande:

Fortfarande märkligt. Skulle tipsat orkesterledarna om att lyssna av båda. Det kommer märkas vem som övat.

Absolut, men det vet inte åhörarna. Det är nästan det mitt barn tycker är jobbigast, att många nya föräldrar ska tro att hen är så dålig, trots att hen arbetat mycket och övar dagligen (och är duktig). 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (Juno) skrev 2025-09-16 19:42:29 följande:
    Knepigt, men ditt barn behöver lära sig att om man tycker att något är fel så försöker man göra något åt det eller så gillar man läget och håller tyst, ungefär. Ditt barn kan be kompisen ställa sig åt sidan så att båda hörs i micken åtminstone. Det är svårt och jobbigt men något man behöver träna på. Hjälp ditt barn hitta ett sätt att säga det som låter trevligt och inte argt. 
    Det är knepigt. Det här är också en nära kompis till mitt barn, och det är svårt när man är nio år att hantera sånt här. Mitt barn ska absolut be kompisen ställa sig åt sidan så att båda kommer åt att höras.
    Anonym (B) skrev 2025-09-16 19:48:28 följande:
    Har ditt barn sagt att hen ska dela solot även om det andra barnet inte övar och sjunger falskt? 

Annars har hen helt rätt att ändra sig.
    Nej, kompisen frågade om hen också fick vara med och mitt barn sa ja med tillägget att hen gärna ville öva ihop. 
    Anonym (B) skrev 2025-09-16 20:12:39 följande:
    Men då är det ingen solo.
    Jag trodde de delar på sången så de sjunger en bit var av sången efter varandra.

Ni kan föreslå att barnen sjunger varsin kortare solo och ingen duett , och då hörs hur de sjunger...
    Det var ett solo från början, tillägnat mitt barn. Det är för kort för att dela upp det på ett vettigt sätt och för kort tid kvar till konsert för att ändra arrangemang. 

• Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (M) skrev 2025-09-16 20:38:37 följande:
    Och kompisen for alltså ingen återkoppling av ledaren?

Och vad säger ledaren? 
    Anonym (M) skrev 2025-09-16 20:41:52 följande:

Varför frågade kompisen ditt barn och inte ledaren? 

Ledaren säger ingenting, förutom att barnet ska fortsätta öva. Vilket alltså inte sker. Konsekvensen blir att barnet inte får så många solon sen, eller får solon till mindre viktiga uppspelningar.

Jag vet inte varför kompisen frågade mitt barn och inte ledaren. Det var under övning, så ledaren var i alla fall informerad om detta. 

• Anonym (Orkestermamma)
    Aliona skrev 2025-09-16 20:43:20 följande:

Men ni får ju prata med orkesterledaren! Du som vuxen kan skriva ett mail eller be om att få våxla några ord när ni hämtar. Jag är säker på att lärarna uppfattar hur bra (eller inte bra, i kompisens fall) de spelar, men ta upp det för säkerhets skull. Fokusera på att ditt barn tycler att det är jobbigt. Beslutet vem som spelar är ju till syvende och sist orkesterledaren. 

Problemet är att det 1. är en nära kompis till mitt barn och 2. mitt barn skäms för att ställa sig och spela med kompisen eftersom det låter som också mitt barn inte kan. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (när?) skrev 2025-09-16 20:56:44 följande:

Ska barnen hålla konsert mitt i höstterminen, på kommunala musikskolan eller liknande fritidsaktivitet? Det låter väldigt ovanligt i min värld, det är mer sånt som jag märker händer på vårterminen och då framför allt i muskklasserna.

Jag menar inte att jag inte tror dig eller kritiserar, jag bara har nog aldrig hört det upplägget förut.

Inte kommunala musikskolan eller liknande och alltid flera konserter per år. De här barnen har spelat tillsammans länge (sen tillkommer alltid deltagare varje år).
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (Mia) skrev 2025-09-16 21:01:13 följande:

Lättast är nog att ta det via ett mail till ledaren och bara säga vad du har sagt här. 

Alternativt att du kollar av med föräldern och säger något i stil med att barnet visst inte fick tillräckligt med tid att öva in biten och att det kanske är bäst att spela upp något ihop vid nästa tillfälle.

Eller att ditt barn spelar biten tillsammans med kompisen. Som musiker så får man ofta spela med andra som inte är väl matchade och det kan vara bra att inse att man bara kan göra sitt bästa. Jag hade här även pratat med ledaren så att hen kan stötta med samt är medveten om att ditt barn har övat mycket och går att lita på i framtiden när det kommer till uppspelningar.

Jo, ett mejl till ledaren är nog lättast. Vid övningarna är det alltid massa barn och föräldrar och svårt att få en stund utan andra öron. 

Mitt barn kan så klart spela med kompisen, men tycker verkligen att det är jobbigt och jag lider med hen. Mitt barn övar och övar och vill verkligen göra sitt bästa och tar det som ett hedersuppdrag att få solo. Då blir det jobbigt när övningen inte ger utdelning. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Aliona skrev 2025-09-16 21:04:02 följande:

Du kanske kan hjälpa ditt barn med att fundera ut vad som är viktigast - att spela med sin kompis eller att det låter bra inför publik?

Och sen resonera med ditt barn vad ni kan göra och vad som blir ev konsekvenser. 

Pratar ni med orkesterledaren så behöver ni inte säga att barnet inte vill att kompisen får spela, utan det räcker att säga att barnet är oroligt för att det inte låter så bra och fråga om de kan hjälpa till. Sen får orkesterledaren antingen hjälpa kompisen att förbättra sitt spel eller inte låta hen spela den här gången. 

För mitt barn är det på nivån att hen kan avstå sitt solo, men då vågar nog inte kompisen heller spela. 

Vi har resonerat mycket och barnet är inställd på att spela med kompisen, men tycker att det är skit och jobbigt och vill verkligen inte (men gör av plikt). 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-09-17 06:10:17 följande:

Jag funderar på hur situationen uppfattas ur orkesterledarens perspektiv. 

Jag gissar att hen är fullt medveten om att ditt barn spelar bättre än kompisen, och att hen tror att det är ditt barn som bett kompisen att vara med, för att slippa stå ensam framför publiken. Ganska många tycker ju att sånt är jätteläskigt och behöver sin bästis bredvid sig för att våga.

Mitt barn har haft många solon alldeles själv genom åren, så ledaren är medveten om att hen gillar att stå på scen och verkligen inte har några problem att göra det. Kompisen har dock svårare att göra det själv. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    EpicF skrev 2025-09-16 23:21:13 följande:
    Och kompisen har inte övat och kommer således inte få göra solot med ditt barn. Ditt barn får göra solot själv. 

Ledaren måste ju höra att barnet inte har övar och inte kan stycket. 
    Jodå, kompisen kommer att få vara med och spela med mitt barn. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (M) skrev 2025-09-17 07:06:48 följande:
    Så vad är syftet med tråden? Inte att hitta en lösning i alla fall. 
    Jag svarade på ett inlägg som sa att orkesterledaren inte skulle låta kompisen delta. Det kommer kompisen få göra. Hur påverkar det syftet med tråden?
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (Liv) skrev 2025-09-17 07:30:13 följande:

Jag tycker verkligen det är upp till orkester ledaren att lösa. Antingen tänker man att det ska låta så bra som möjligt och då kan man inte spela solo om man inte övar och kan stycket. Hade det varit viktigt skulle ledaren såga att tyvärr du kan inte spela solo om du inte lärt sig. Det får bli en annan gång. Alternativt tänker ledaren att det är bra för barnet att få spela solo och träna inför publik med sin kompis som stöd. Det måste dock vara ok för ditt barn också och eftersom hen sagt ja så kanske det tolkas som hen tycker det går bra. Men nu gör hen ju inte det eftersom kompisen inte kan stycket tillräckligt bra. Om man vill lösa det på annat sätt än att de ska spela tillsammans men det kommer låta dåligt så är enda lösningen att prata med orkesterledaren tycker jag. 

Jo, det är nog den vägen vi får gå. Jag får fila på något. Sannolikt kommer inget att hända till den här gången, men det kan ju hända saker i framtiden. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-09-17 07:45:42 följande:
    Så att inte låta kompisen delta är alltså inte ett alternativ? Det har inte framgått.

Men jag förstår er. Om kompisen inte får vara med på solot, kommer kompisen bli ledsen. Men om de spelar ihop, riskerar din dotter att drabbas negativt.

Jag tycker att ni ska prata med ledaren och förklara situationen. Om din dotter hellre vill dra sig ur än att stå framför publiken och skämmas för att kompisen inte har övat, måste din dotter få göra det. Hon ska INTE behöva ställa upp av plikt, eller för att man håller vad man lovat. Hon lovade aldrig att spela under dessa omständigheter.

Om kompisen också hoppar av är det ledarens problem. Ytterst är det ledaren som är ansvarig för uppspelningen.

Det måste inte låta perfekt och ibland är det viktigare att vara en bra kompis. Men det är lika viktigt att lära sina barn att sätta gränser och inte gå med på vad som helst. Detta tycker jag låter som en sådan situation. Dock bör det vara din dotters beslut. Vill hon genomföra det utan att såra kompisen, får hon kanske ta det som det är. 

Nej, så fungerar det inte här. Den som fått ett solo till ett uppträdande får genomföra det, oavsett nivå. Konsekvensen kan sen bli att man inte får solon eller att man får solon till mindre viktiga konserter. 

Det här är ju svårt. Mitt barn slits mellan att vara en bra kompis och att göra bra ifrån sig. Det kompliceras ytterligare av att mitt barn inte är någon talang, utan har kämpat hårt med övning för att nå sin nivå. Hen är verkligen inte bäst, men har blivit riktig duktig. Därför känns det extra surt. 

Men det lutar åt att vi pratar ihop oss ikväll kring vad vi säger till ledaren. 

• Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (Juno) skrev 2025-09-17 07:55:00 följande:

Jag förstår inte riktigt det här med oviktiga och viktiga konserter. Det är väl lågstadiebarn vi pratar om? De ska spela primärt för att det är roligt. 

Jag tycker att det här låter som ett bra tillfälle att prata med ditt barn om vad som är viktigt i livet. Om ditt barn har gjort många solon tidigare kan hen väl hjälpa sin kompis att våga genom att göra det som en duo den här gången? Varför är det så viktigt för dig och ditt barn att det blir perfekt varje gång? 

Det handlar inte om att det ska vara perfekt, utan om att göra sitt bästa. Att få ett solo, eller annan viktig uppgift (ett barn håller varje gång ett kort välkomsttal) är ett förtroende. Då gör man så gott man kan. Det finns barn som i praktiken är födda med instrumentet i handen och så finns det sådana som måste träna mera, men de allra flesta gör sitt bästa. 

Den här kompisen har helt valt att inte träna, trots att vi bjudit in flera gånger. De bor nära varandra och kan gå över själva, så det är ingen logistik. Barnet har bara struntat i det och föräldrarna är ok med det. 

Kompisen har för övrigt också gjort solon innan, men tycker att det är läskigt själv. 

• Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-09-17 08:01:02 följande:
    Fast det är ju inget solo längre? Det är ju en duett. Har det ingen betydelse alls?

Din dotter har sagt ja till att spela solo. Då bör man självklart inte hoppa av. Men nu har förutsättningarna ändrats. Din dotter sade ja till kompisen, men det var innan hon visste hur illa det lät och att kompisen inte skulle öva mer. Eller har jag missförstått något?

Detta ska inte två 9-åringar behöva lösa. Ni vuxna får reda ut situationen. Men tvinga inte din dotter att ställa upp bara för att. Förklara för ledaren. 
    Jag ska kontakta ledaren i kväll. Jag vill bara stämma av med mitt barn att hen är ok med vad jag skriver. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    Anonym (M) skrev 2025-09-17 09:19:25 följande:
    Jag tolkade det som att du inte skulle avstyra det, att du är ok med att kompisen framför stycket med ditt barn.
    Det är ju kring det dilemmat är. Var går gränsen mellan att vara en bra kompis och att stå upp för sig själv. Men jag hat tagit till mig av råden att prata med ledaren och ska kontakta henne ikväll. 
  • Anonym (Orkestermamma)
    beli skrev 2025-09-17 09:10:05 följande:

Det kanske är nåt jag inte förstår med ämnet, men jag skulle för länge sen ha mejlat ledaren och dryftat detta, utan tvekan. Det här är inget som två nioåringar ska lösa.

Vi trodde ju att kompisen skulle öva. Nu blev det tyvärr smärtsamt tydligt att så inte skett. 
Svar på tråden Uppspelning med kompis som inte övat