Inlägg från: Anonym (sköldmö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sköldmö)

Uppspelning med kompis som inte övat

Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 07:14:38 följande:
    Jag svarade på ett inlägg som sa att orkesterledaren inte skulle låta kompisen delta. Det kommer kompisen få göra. Hur påverkar det syftet med tråden?
    Så att inte låta kompisen delta är alltså inte ett alternativ? Det har inte framgått.

Men jag förstår er. Om kompisen inte får vara med på solot, kommer kompisen bli ledsen. Men om de spelar ihop, riskerar din dotter att drabbas negativt.

Jag tycker att ni ska prata med ledaren och förklara situationen. Om din dotter hellre vill dra sig ur än att stå framför publiken och skämmas för att kompisen inte har övat, måste din dotter få göra det. Hon ska INTE behöva ställa upp av plikt, eller för att man håller vad man lovat. Hon lovade aldrig att spela under dessa omständigheter.

Om kompisen också hoppar av är det ledarens problem. Ytterst är det ledaren som är ansvarig för uppspelningen.

Det måste inte låta perfekt och ibland är det viktigare att vara en bra kompis. Men det är lika viktigt att lära sina barn att sätta gränser och inte gå med på vad som helst. Detta tycker jag låter som en sådan situation. Dock bör det vara din dotters beslut. Vill hon genomföra det utan att såra kompisen, får hon kanske ta det som det är. 
  • Anonym (sköldmö)

Problemet är ju också att kompisen i praktiken inte har hållit sin del av överenskommelsen, eftersom kompisen inte har övat tillräckligt. Sen bör man förstås inte ställa för stora krav på en 9-åring. Man får också acceptera att barn har olika ambitionsnivå.

Men är man med i en orkester och vill spela solo, eller i praktiken duett i det här fallet, så ingår det att öva och göra sitt bästa. Detta är också viktigt att barn lär sig. 

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 07:50:27 följande:

Nej, så fungerar det inte här. Den som fått ett solo till ett uppträdande får genomföra det, oavsett nivå. Konsekvensen kan sen bli att man inte får solon eller att man får solon till mindre viktiga konserter. 

Det här är ju svårt. Mitt barn slits mellan att vara en bra kompis och att göra bra ifrån sig. Det kompliceras ytterligare av att mitt barn inte är någon talang, utan har kämpat hårt med övning för att nå sin nivå. Hen är verkligen inte bäst, men har blivit riktig duktig. Därför känns det extra surt. 

Men det lutar åt att vi pratar ihop oss ikväll kring vad vi säger till ledaren. 

Fast det är ju inget solo längre? Det är ju en duett. Har det ingen betydelse alls?

Din dotter har sagt ja till att spela solo. Då bör man självklart inte hoppa av. Men nu har förutsättningarna ändrats. Din dotter sade ja till kompisen, men det var innan hon visste hur illa det lät och att kompisen inte skulle öva mer. Eller har jag missförstått något?

Detta ska inte två 9-åringar behöva lösa. Ni vuxna får reda ut situationen. Men tvinga inte din dotter att ställa upp bara för att. Förklara för ledaren. 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Juno) skrev 2025-09-17 07:55:00 följande:

Jag förstår inte riktigt det här med oviktiga och viktiga konserter. Det är väl lågstadiebarn vi pratar om? De ska spela primärt för att det är roligt. 

Jag tycker att det här låter som ett bra tillfälle att prata med ditt barn om vad som är viktigt i livet. Om ditt barn har gjort många solon tidigare kan hen väl hjälpa sin kompis att våga genom att göra det som en duo den här gången? Varför är det så viktigt för dig och ditt barn att det blir perfekt varje gång? 

Självklart behöver det inte låta perfekt eller jättebra i den åldern. Men det låter tydligen inte bra alls och kompisen övar inte.

Om kompisen gärna vill spela duo, får kompisen öva. Det är också viktigt att barn lär sig. 

TS dotter kanske behöver få veta att det är ok att inte ställa upp på allt. Man är ingen dålig kompis för att man inte går med på vad som helst.

Svar på tråden Uppspelning med kompis som inte övat