Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Uppspelning med kompis som inte övat

Så ingen ledare lyssnar på barnen innan konserten? Märkligt. 

Och om kompisen står framför micken så bara hen hörs så är det ju konstigt att ditt barn tror att hens röst hörs. Boda sakerna kan inte vara sanna. 

• Anonym (M)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-16 19:31:22 följande:

Läs mitt inlägg ovan för att se hur det går till. 

Det andra barnet låter betydligt mer än mitt barn. Det går inte att urskilja vem som är vem utan är i praktiken bara ett missljud. 

Och kompisen for alltså ingen återkoppling av ledaren?

Och vad säger ledaren? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-16 20:21:27 följande:
    Det är knepigt. Det här är också en nära kompis till mitt barn, och det är svårt när man är nio år att hantera sånt här. Mitt barn ska absolut be kompisen ställa sig åt sidan så att båda kommer åt att höras.
    Anonym (B) skrev 2025-09-16 19:48:28 följande:
    Har ditt barn sagt att hen ska dela solot även om det andra barnet inte övar och sjunger falskt? 

Annars har hen helt rätt att ändra sig.
    Nej, kompisen frågade om hen också fick vara med och mitt barn sa ja med tillägget att hen gärna ville öva ihop. Det var ett solo från början, tillägnat mitt barn. Det är för kort för att dela upp det på ett vettigt sätt och för kort tid kvar till konsert för att ändra arrangemang. 

Varför frågade kompisen ditt barn och inte ledaren? 

• Anonym (M)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 06:39:10 följande:
    Jodå, kompisen kommer att få vara med och spela med mitt barn. 
    Så vad är syftet med tråden? Inte att hitta en lösning i alla fall. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 08:06:32 följande:

Det handlar inte om att det ska vara perfekt, utan om att göra sitt bästa. Att få ett solo, eller annan viktig uppgift (ett barn håller varje gång ett kort välkomsttal) är ett förtroende. Då gör man så gott man kan. Det finns barn som i praktiken är födda med instrumentet i handen och så finns det sådana som måste träna mera, men de allra flesta gör sitt bästa. 

Den här kompisen har helt valt att inte träna, trots att vi bjudit in flera gånger. De bor nära varandra och kan gå över själva, så det är ingen logistik. Barnet har bara struntat i det och föräldrarna är ok med det. 

Kompisen har för övrigt också gjort solon innan, men tycker att det är läskigt själv. 

Är det verkligen er uppgift att se till att kompisen övar? Det är väl ledaren och barnets föräldrars uppgift, inte din.
  • Anonym (M)
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 07:14:38 följande:
    Jag svarade på ett inlägg som sa att orkesterledaren inte skulle låta kompisen delta. Det kommer kompisen få göra. Hur påverkar det syftet med tråden?
    Jag tolkade det som att du inte skulle avstyra det, att du är ok med att kompisen framför stycket med ditt barn.
Svar på tråden Uppspelning med kompis som inte övat