• molly50

Träffa gammal kärlek

Anonym (Dilemma) skrev 2025-09-17 12:43:00 följande:
    Nää jag har absolut ingen tanke på nåt annat jag lovar!!
    Men han kan ju ha det.
  • molly50
    Anonym (Dilemma) skrev 2025-09-17 16:23:07 följande:
    Det kan jag inte svara på.
    Nej,men att han skriver hjärtat och älskling till dig borde väl ändå ge dig vissa hintar?
    Det gör man inte till någon man bara avser att vara vän med.
  • molly50
    Anonym (Ali) skrev 2025-09-17 22:50:26 följande:
    Korrekt. Man använder verkligen inte de orden i det sammanhanget.
    Tror han vill knulla.
    Ja,det verkar ju misstänkt,i alla fall.
  • molly50
    Anonym (Ali) skrev 2025-09-17 23:19:00 följande:
    Han uttrycker sig på ett sätt som man gör när man hoppas på att det ska bli mer än bara ett trevligt möte.
    Ja,precis. Men TS verkar vara naiv nog att inte tro det.
  • molly50
    Lynx123 skrev 2025-09-18 07:06:37 följande:
    Grejen är också att även om det bara är han som är intresserad så kan ju TS bli indragen i värsta svartsjukehärvan om frun får reda på det här. Vi vet ju inget om henne och sättet han vill träffas på tyder på att han inte respekterar sin hustru.
    Ja,precis. Men om TS väljer att träffa honom så är väl det något hon får ta med i beräkningen då. 
  • molly50
    Anonym (Dilemma) skrev 2025-09-18 08:34:03 följande:
    Jag tänker iallafall inget mer än träffa honom en gång.
    Men återigen så kan ju han ha andra avsikter än du. Var inte naiv.
  • molly50
    Krocko skrev 2025-09-18 09:09:06 följande:
    Och särskilt inte till någon man inte träffat på 30 år!
    Hade min man skrivit älskling och hjärtat till en annan kvinna så hade han INTE kommit undan med att förklara det med "chargong" eller "slentrian"
    Nej,precis. Det är samma här. Det är ju en fråga om respekt gentemot sin partner också.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-18 11:19:56 följande:

Men Herre Gud...!

Varför spekulera i vad han tänker och säger.  TS måste ju vara en vuxen kvinna, då det är 30 år sedan de senast sågs. Hon  är fullt kapabel att äta en bit mat tillsammans med sitt X.   Detsamma gäller X:et.

Hur och varför hans fru reagerar är hans huvudvärk inte TS.

Du tycker alltså inte att det är det minsta märkligt att skriva älskling och hjärtat till någon man haft ett förflutet med för 30 år sedan? Och att inte berätta för sin fru att man tänker träffa denna person?
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-18 17:34:26 följande:
    TS kan ha många orsaker att träffa x:et. Vi behöver inte känna till dem. 

För övrigt så har jag fortfarande kontakt med vänner och bekanta som flyttat. Några av dem har jag i min ungdom haft förhållande med men detta spelar ingen roll idag. Vi möts talar om livet, och har trevligt. 

Det är inte så att man återupptar något gammalt förhållande bara för att man träffas. Jag tycker däremot att X:ets fru verkar otroligt överspänd och borde för sin egen skull tagga ner lite. 
    Överspänd för att hon reagerar på att han inte berättat att han tänker träffa ett gammalt ex? Ett ex han dessutom fortfarande kallar älskling och hjärtat?
    Jag är inte den svartsjuka typen,men även jag hade reagerat om jag hade fått veta att min man hade sådana planer.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-20 12:55:19 följande:
    Lugn, lugn....

Han har ju inte berättat för henne att de ska träffas, så nog verkar det lite konstigt att frun skulle reagera.  Har själv arbetat en hel del i engelskspråkiga länder och där är det väldigt vanligt att man använder "hjärtat" och "älskling" när man talar med gamla bekanta. Något vi här i sverige inte är vana vid
    Nej,det är just det. Han har inte berättat. Om han har ärliga avsikter med att träffa TS och bara ser henne som en vän så hade han väl kunnat berätta det för sin fru?
    Att han dessutom kallar TS för både älskling och hjärtat gör ju inte saken mindre misstänksam. Oavsett var han kommer ifrån.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-21 00:07:55 följande:
    Nu är det inte det som var frågan TS ställde. Du är OT
    Vill du på något sätt straffa TS....? Du tycker tydligen att det är hennes fel att hans fru är svartsjuk, men du vet ju ingenting om detta.

Hans fru kanske har varit svartsjuk långt innan det här mad det här med TS. Det finns relationer där obefogad svartsjuka är ett stort problem.  Men det tänkte du kanske inte på.  Har själv levt i en sådan relation, och ärligt talat var det rena tortyren. Jag blev tillslut så isolerad att jag inte stod ut.  Att inte få umgås med vänner, arbetskamrater eller grannar utan att bli anklagad är inte särskilt trevligt.

Nu påstår jag inte att detta sker i TS X fall med det skulle kunna vara så och det vet varken du jag ,TS eller någon annan här på FL
    Fast i det här fallet så tycker jag att det verkar vara befogat att reagera/bli svartsjuk.
    Och då har jag också levt med en sjukligt svartsjuk person så jag vet vad det kan innebära.
    Jag är,som jag skrev tidigare,inte den svartsjuka typen. Men jag hade ändå reagerat om min man hade betett sig på det här sättet.
    Så det behöver inte alls handla om sjuklig, omotiverad svartsjuka.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-21 16:04:22 följande:
    Hur vet du att det är en stor kärlek?  Hur vet du att partnern inte är obefogat svartsjuk? Det vet varken du eller någon annan, inte jag , inte du , inte TS. 

Om jag fick veta av någon gammal bekant/ex eller you name it. att det vore svårt att träffas för en fika därför att partnern var svartsjuk, så skulle åtminstone jag  tolka det som obefogad svartsjuka.  Jag gör detta eftersom jag tappade väldigt många vänner under åren med mitt svartsjuka ex. Det skulle ha varit omöjligt för mig att ta en fika på stan med en gammal kompis eller barndomsvän.
    Det står i trådstarten att det är TS första stora kärlek. Där står också att exet inte hade tänkt berätta för sin fru om att han ska träffa TS och att hon råkat få se deras konversation där han kallade TS både älskling och hjärtat.
    Det låter inte alls som obefogad svartsjuka i mina öron utan en helt normal reaktion.
    Att du väljer att tolka det på annat sätt får stå för dig.

För övrigt så är det ingen här,vad ja har kunnat se,som försvarar svartsjuka. Men ingen förvarar heller att TS ex hade tänkt gå bakom ryggen åå sin fru och träffa TS.
    Så beter man sig inte heller i en sund relation.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-22 16:04:51 följande:
    Men det är ju inte TS som går bakom ryggen på någon. Hon känner inte och har ingen kontakt med X:ets fru. Så hur skulle hon kunna gå bakom ryggen på henne? Om du menar att man inte ska umgås med gifta män så skulle du få det väldigt svårt livet, för det vimlar av dem där ute. På,  jobbet, i kyrkokören och överallt finns det gifta män.  X:ets frus svartsjuka får hon själv ta hand om, det behöver inte TS ta på sig.

Man kan faktiskt umgås både med gifta män och gamla pojkvänner utan att det ligger någonting annat bakom. Folk här på FL verkar vara misstänksamma i överkant och stödjer varandra i det.
    Nu läser du in saker som inte står. Jag skrev att EXET går bakom sin frus rygg. INTE TS.

Du tycker att frun får ta hand om sin svartsjuka. Men TS ex behöver inte vara ärlig mot henne?
    Att umgås med gifta män är en sak. Men en gift man som är ens ex och där frun blir sårad är en helt annan sak.
    Det är en fråga om respekt.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-22 19:22:33 följande:
    Respekt för vem och för vad?.   Det hela är väldigt luddigt  vems är egentligen problemet ?  Den enda som faktiskt inte har någon del i problemet är ju TS.  Hur X:ets och hans fru löser sina problem har inte hon med att göra. 

De som menar att TS borde avstå att träffa sitt X för hustruns skull förstår jag inte alls mig på.  Menar de verkligen att x:et ska inrätta sitt liv efter hustruns svartsjuka ?  Detta är inte sunt
    Respekt gentemot sin fru,för TS ex. 
    Det handlar inte om att rätta sig efter fruns svartsjuka utan om att visa respekt för att hon blir sårad av sin mans beteende.
    Jag förstår inte hur du kan anse att fruns svartsjuka är värre än hennes mans beteende i det här fallet.
    Skulle du vara ok med att din man flirtar med och träffar andra bakom din rygg?
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-22 20:12:27 följande:
    Men hur ska jag kunna döma någon av dem. Jag känner dem inte och ärligt talat angår det inte mig.  

Man kan lite lägga X:ets handligar på TS axlar.  Det är upp till E:et och hans fru att ta itu med sin situation som faktiskt inte har någonting med TS att göra. De bor inte ens i samma land om jag fattade saken rätt.

Det handlar absolut inte om mig utan om TS och hennes fråga. 
    Men vem har lagt hans handlingar på TS? Igen vad jag har kunnat se.
    Däremot så är det väl flera som tycker att det är dumt av TS att träffa honom när han är så öppet flörtig med henne och kallar henne kärleksfulla saker och dessutom döljer det för sin fru.
    Det är en annan sak. Det känns lite naivt av TS att tro att han bara vill träffas som vänner då. Även om det är hennes avsikt.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-22 23:56:53 följande:
    Det spelar ingen roll vilka avsikter han har. TS har hela tiden berättat att hon inte har några romantiska avsikter utan tycker det skulle vara trevligt att ses efter 30 år.  Det är inte ett dugg naivt av TS. Vuxna människor kan umgås över en middag utan att hoppa i säng.  Och hon är ju helt öppen mot sin partner om detta så vart ser du problemet?  Att han kallar henne hjärtat och älskling och detta skulle få hans fru att bli lessen och gråta visar på två saker 1, Hans fru är nedveten om deras konversationer alltså sker de inte bakom hennes rygg, som du brukar uttrycka dig.  2,  X:et och hans fru har någon sorts internt spel på gång som med stor sannolikhet har med svartsjuka att göra.  Detta har TS ingenting med att göra.

Ärligt talat om jag vore  TS skulle jag nog bli lite förb...nad över att bli indragen i spelet.
    Jo,faktiskt. Eftersom om TS väljer att träffa honom så riskerar hon ju att uppmuntra honom att tro att han kan få lite mer än bara en vänskaplig middag.
    Men fortfarande så är ju det största ansvaret hans.
    Och hans fru hade inte fått veta om hon själv inte hade råkat se deras konversation. Så han hade ju för avsikt att ljuga för sin fru.
    Så om frun blir svartsjuk så är det i detta fallet inte alls konstigt.

Hade jag varit TS så hade jag inte heller valt att träffa honom. Jag hade inte heller velat bli indragen i nå´t triangeldrama.
    Men också av respekt för att frun blir sårad.
  • molly50
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-23 10:35:25 följande:
    Varför ställde du frågan i forumet från början TS? Jag undrar helt ärligt och försöker inte vara nedlåtande. Varför frågade du andra vad vi ansåg bäst att göra i situationen?
    Det undrar jag också då TS redan verkar ha bestämt dig för att träffa honom.
  • molly50
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-09-23 12:56:40 följande:

TS inser nog, innerst inne, att det är olämpligt. Mem hon hoppas att andra ska bekräfta henne i att det är helt oskyldigt. Dessvärre är det väldigt få som tycker så. 

Det är möjligt att det är så, Men om så är fallet så borde hon ju också försöka följa de innersta känslorna som försöker säga henne något.
Svar på tråden Träffa gammal kärlek