• Anonym (Kvinnlig cykel)

Tjejer: När ni började med P-pillret

Tacksam om ni tar er tid och svarar om just din upplevelse av preventivmedel och vilken typ av p-medel.

*Vad hade ni för sexlust innan? 
    *Hur blev det på p-pillret?

*Känslomässiga ändringar?
    *Fysiska ändringar?
    Blir det svårare att "hänga med" var kroppen är i cykeln på p-pillret pga du har inte ägglossning?
    *Blödde/blöder du alls och när i cykeln händer då det om du inte blöder som vanligt?

Dessa frågar kan jag ställa gynekolog men är mer ute efter RIKTIGA åsikter och erfarenheter av kvinnor. Litar mer på det.

Jag har aldrig gått på p-piller och varit skeptisk, men överväger nu att gå på det i något år pga vill skaffa manlig partner och eventuellt bli väck med tjej veckan.

• Svar på tråden Tjejer: När ni började med P-pillret
  • Anonym (Stroke)

Nej, nej, nej!!!
    Inte p-piller! Det gjorde så att jag fick en mycket allvarlig stroke! Aldrig mer hormonella p-medel! Finns mycket annat som är så mycket bättre om man inte vill få barn eller sjukdomar.

• snyggkvinna

Jag började med p piller i tonåren, har provat alla sorters p piller. Under några år av tonår och början av tjugoårsåldern.

Jag ångrar mig jättemkt, hade jag kunnat vrida tillbaka tiden hade jag aldrig tagit p piller utan krävt att mannen använder kondom om han vill vara med mig. (Eller att vi går skilda vägar och jag hittar en man som går med på att använda kondom, så mkt hatar jag p piller)

Jag har mått jättedåligt under dem åren, men tyvärr inte kopplat ihop det med p piller just då.  Jag hade väldigt mycket humörsvängningar och var ofta deppig/ledsen.

När jag slutade med p piller mådde jag genast bättre blev stabilare med humöret. Detta har jag hört av flera tjejkompisar likadant för dem.

Jag hade fortfarande sexlust på p piller men jag märkte att utan p piller njöt jag mer av sex, blev våtare/mer upphetsad, skönare helt enkelt.

Jag valde att oftast få "blödningarna/sockerpillrena" men när jag slutade med p piller tyckte jag att det var "skönt" att få riktig mens. Något med att hormonerna kommer ut varje månad eller så tror jag. Jag har inte hört av någon annan att de gillar när de har mens men det är troligtvis psykologiskt för mig, jag får ett kvitto på att jag (troligtvis iaf) inte är gravid. Jag trivs med att ha menscykel och uppskattar det efter att jag slutade med p piller. 

Du gör som du vill givetvis men hade jag varit i din sits nu hade jag inte tagit hormonella p medel utan använt kondom. Troligtvis kommer du njuta mer av sex då. Det kräver ju dock att en kan stå på sig när mannen gärna hellre kör utan kondom. Frågan kommer upp titt som tätt trots att jag sagt att jag inte använder p medel och inte vill bli gravid. Men de ger aldrig upp haha. Men även män som föredrar sex utan kondom kan lära sig använda det.

Lycka till!

• Anonym (Helix)
    Anonym (Stroke) skrev 2025-09-17 12:43:25 följande:

Nej, nej, nej!!!
    Inte p-piller! Det gjorde så att jag fick en mycket allvarlig stroke! Aldrig mer hormonella p-medel! Finns mycket annat som är så mycket bättre om man inte vill få barn eller sjukdomar.

Fast att få en stroke pga ppiller är ju väldigt ovanligt. Absolut att det är en möjlig "bieffekt", och du får självklart berätta din erfarenhet. 
    Men jag tycker att det är dumt att strängt avråda andra bara för det. Ppiller fungerar ju väldigt bra för många kvinnor. Risken för att få en blodpropp pga ppiller är dessutom mindre än risken att få blodpropp pga graviditet, men ändå är det ingen som avråder folk att bli gravida pga det. Risken är som störst precis när man börjar med ppiller, och man avråds också att äta kombinerade ppiller om man redan har en förhöjd risk för blodproppar.
    Är man orolig över risken för blodproppar så kan man välja mellanpiller / minipiller. De innehåller endast ett hormon och därför ger de ingen ökad risk för blodproppar. (Dock så kan de ge lite sämre skydd, om man är slarvig med tidpunkten man tar pillret).

Hur som helst så har personligen bra erfarenhet av både kombinerade ppiller och den typ som kallas mellanpiller. När jag först började med ppiller fick jag lite ömma bröst, men utöver det så har jag inte haft några biverkningar alls. Med ppiller valde jag oftast bort mensen genom att skippa sockerpillrena, och med mellanpiller har jag bara haft mens ett fåtal gånger. Det som har varit skönt för mig också är att mina blödningar samt mensvärk inte varit lika kraftig. 
  • OlgaElvira

Jag började med P-piller när jag var 16 år. Det var i slutet av 60-talet då de innehöll betydligt högre doser än idag. Jag har aldrig haft några av de biverkningar som beskrivits. Inte ens huvudvärk, förändrad sexlust eller liknande. Flera av min jämnåriga hade samma erfarenheter. Det var först flera år senare man fick höra om de som råkat illa ut. I mitten av 70-talet gick jag över till kopparspiral, utmärkt även det.
    Dock, i början av 90-talet fick jag bröstcancer, om det var relaterat till mina p-piller är svårt att veta. Vi har en stark ärftlig risk bröstcancer i min familj.

Svar på tråden Tjejer: När ni började med P-pillret