• Anonym (Svartsjuk)

Vi har nästan gjort slut, han ska på konferens och jag upptäcker att han jobbar med en skitsnygg tjej. Hur överlever jag?

det finns en anledning till att svartsjuka heter just sjuka. Man mår både psykiskt och fysiskt mycert dåligt. 

jag och min partner har en rejäl svacka där framförallt han inte vet om han vill fortsätta, pga rädd att bli sårad. vi har pratat om det mycket och hade en första helg nu på en månad som det kändes ok. Allt kom väldigt plötsligt, från en helt underbar sommar till detta. 

jsg vet inte var jag har honom och började känna hopp efter helgen. Nu ska han på konferens och jag blir svartsjuk. Går in och kikar hans jobbs hemsida och då dyker en bild upp på en anställd som är skitsnygg och precis hans stil. Jag söker lite och ser hon bor ensam, dvs troligen singel. Jag går sönder. Hur ska jag kunna hantera detta? kommer inte sova på två dygn.. 

• Svar på tråden Vi har nästan gjort slut, han ska på konferens och jag upptäcker att han jobbar med en skitsnygg tjej. Hur överlever jag?
  • Anonym (k)

Känner du ingen som är i ett förhållande utan att bo med någon?

Du är helt ologisk. Distrahera dig med något praktiskt.

• Anonym (Svartsjuk)
    Anonym (k) skrev 2025-09-17 22:16:08 följande:

Känner du ingen som är i ett förhållande utan att bo med någon?

Du är helt ologisk. Distrahera dig med något praktiskt.

Jo absolut, men de flesta i vår ålder runt 35 bor med sin partner. Förstår vad du menar, kan inte göra något åt det, men så himla jobbig känsla?
  • Anonym (Svartsjuk)

Såg nu att hennes ex flyttade i april usch ingen bra känsla. Får väl se hur han agerar efter konferensen. 

• Jimmy75
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2025-09-17 22:23:33 följande:
    Jo absolut, men de flesta i vår ålder runt 35 bor med sin partner. Förstår vad du menar, kan inte göra något åt det, men så himla jobbig känsla?

Fattar att det är svårt att bara släppa när tankarna har börjat snurra. Du skriver ju det själv liksom, svartsjuka och är uppenbarligen medveten om det....vilket är ett bra första steg.

Oavsett allt annat kan jag bara säga att om det är något som jagar bort en partner så är det svartsjuka....Vare sig det är din nuvarande partner eller någon annan så kommer det att förstöra dina relationer så det hade jag definitivt sökt hjälp och stöd att bearbeta så att det iallafall är på en hanterbar nivå, dvs att du har kontroll över din svartsjuka snarare än att den har kontroll över dig.

• Anonym (Ted)

Helt ärligt, du vet om att folk som lever ensamma, kanske är frivilligt singlar. Alla söker inte någon. För det andra bor det massvis med folk i singelhushåll. Vi är ändå det landet med flest sådana hushåll.

Till och med SCB har statistik på att väldigt många kvinnor i 30 årsåldern numera är singlar. Det börjar bli ganska vanligt. 

Sist, du låter cray cray , galen. Om du är så där osäker. Behöver du gå i terapi innan du ens klarar av vara i en relation. Annars kommer du sabba varje relation du har. Du är osäker och har ingen tillit. I ditt huvud har din pojkvän redan varit otrogen. Man ser det på hur du resonerar. Sök hjälp, det finns väldigt god terapi att få för att bearbeta den osäkerhet du känner.

• Lynx123

Jobbigt! Usch, svartsjuka är en hemsk känsla. Skulle råda dig att försöka lägga det här åt sidan till, låt oss säga, på måndag. Under tiden passar du på att distrahera dig med vänner, roliga aktiviteter, bra musik, träning etc. Så får vi se hur det blir med honom på.måndag. Kram

• Lillkroken

Du behöver ta reda på om ni har, eller inte har gjort slut innan han åker iväg. 

varför är han rädd för att bli sårad? Det framkommer inte i din text 

tjejen han jobbar med, som enligt dig är skitsnygg kanske har en bedrövlig personlighet? Och varför skulle en skitsnygg tjej vara intresserad av din kille? Man kan se det från flera håll :) 

Anonym (Svartsjuk) skrev 2025-09-17 22:13:37 följande:
    Vi har nästan gjort slut, han ska på konferens och jag upptäcker att han jobbar med en skitsnygg tjej. Hur överlever jag?

det finns en anledning till att svartsjuka heter just sjuka. Man mår både psykiskt och fysiskt mycert dåligt. 

jag och min partner har en rejäl svacka där framförallt han inte vet om han vill fortsätta, pga rädd att bli sårad. vi har pratat om det mycket och hade en första helg nu på en månad som det kändes ok. Allt kom väldigt plötsligt, från en helt underbar sommar till detta. 

jsg vet inte var jag har honom och började känna hopp efter helgen. Nu ska han på konferens och jag blir svartsjuk. Går in och kikar hans jobbs hemsida och då dyker en bild upp på en anställd som är skitsnygg och precis hans stil. Jag söker lite och ser hon bor ensam, dvs troligen singel. Jag går sönder. Hur ska jag kunna hantera detta? kommer inte sova på två dygn.. 

• Dexter dot com

Du behöver ju verkligen jobba på din självkänsla om du inte kan sova pga att din pojkvän har en snygg kollega. Det är inte friskt att kolla upp vart folk bor, om dom bor ensamma och hur länge dom bott på adressen.
  • Anonym (Svartsjuk)
    Dexter dot com skrev 2025-09-18 08:27:30 följande:
    Du behöver ju verkligen jobba på din självkänsla om du inte kan sova pga att din pojkvän har en snygg kollega. Det är inte friskt att kolla upp vart folk bor, om dom bor ensamma och hur länge dom bott på adressen.

jag hade inte gjort det tidigare i relationen men eftersom vi har en kris så hamnar ju osäkerheten där. vet inte ens om vi gjort slut än. 

• Anonym (Svartsjuk)
    Lillkroken skrev 2025-09-18 08:07:20 följande:

Du behöver ta reda på om ni har, eller inte har gjort slut innan han åker iväg. 

varför är han rädd för att bli sårad? Det framkommer inte i din text 

tjejen han jobbar med, som enligt dig är skitsnygg kanske har en bedrövlig personlighet? Och varför skulle en skitsnygg tjej vara intresserad av din kille? Man kan se det från flera håll :) 

hann inte prata med honom om det. Min pojkvän är tyvärr också skitsnygg haha! men hennes personlighet har jag ingen aning om.. blir bara så osäker
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2025-09-17 22:23:33 följande:
    Jag är 37 och är inte skriven med min kille eftersom vi inte bor tillsammans på heltid , vi är särbo kan man väl säga fast vi har två gemensamma barn. För oss funkar det bäst bland annat på grund av hans jobb och att han är ganska stökig och inte hjälper till så mycket hemma så det blir nästan mer jobb för mig när han är här.. Så om någon skulle söka på mig ser det ut som att jag är singel och bor helt själv fast jag är i ett förhållande sen många år tillbaks och bor med tre barn (ett från tidigare förhållande). 

Kanske inte jättevanligt när man har gemensamma barn men annars vet jag att det är vanligt att vara särbo , det är ju många som har barn från tidigare förhållande också så att det inte funkar att bara flytta ihop direkt. Eller om man nyligen har börjat träffas. 

Och även om hon är singel så är det inte alls säkert att hon är intresserad av din kille. Eller att han är intresserad av henne. Du skriver att hon är skitsnygg , om hon verkligen är det har hon säkert många valmöjligheter. Är din kille verkligen skitsnygg haha?

Försök för din egen skull att stoppa tankarna, man skulle bli knäpp om man oroade sig för varenda person som ser bra ut och är i lämplig ålder som ens partner träffar på. 
  • Virriga Vera

Vad är det du tror ska hända? Är din sambo känd för att vara okontrollerbar i närheten av snygga tjejer? Om svaret är ja, så gör slut, flytta. Varför vara i ett förhållande där ingen tillit finns kvar? Vill du vara kvar i ett förhållande där din sambo kastar sig över varenda snygg tjej han är nära? Om svaret är nej, varför blir du svartsjuk? För att hon är snygg? Är inte din sambo vuxen nog att säga nej? Om han inte kan så gör slut och flytta.
  • Anonym (Svartsjuk)
    Virriga Vera skrev 2025-09-18 09:29:04 följande:
    Vad är det du tror ska hända? Är din sambo känd för att vara okontrollerbar i närheten av snygga tjejer? Om svaret är ja, så gör slut, flytta. Varför vara i ett förhållande där ingen tillit finns kvar? Vill du vara kvar i ett förhållande där din sambo kastar sig över varenda snygg tjej han är nära? Om svaret är nej, varför blir du svartsjuk? För att hon är snygg? Är inte din sambo vuxen nog att säga nej? Om han inte kan så gör slut och flytta.
    Det är bara det att jag inte vet om vi gjort slut eller inte, och det är han som tvekar på relationen, så känner att det inte är alltför konstigt om man vill prova andra sidan av bäcken. 
  • Virriga Vera
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2025-09-18 14:30:03 följande:
    Det är bara det att jag inte vet om vi gjort slut eller inte, och det är han som tvekar på relationen, så känner att det inte är alltför konstigt om man vill prova andra sidan av bäcken. 
    Tror du att han skulle vara tillsammans med någon annan enbart för att ni har det skakigt just nu? Om han är den sortens person, vill du verkligen leva tillsammans med honom då? 
Svar på tråden Vi har nästan gjort slut, han ska på konferens och jag upptäcker att han jobbar med en skitsnygg tjej. Hur överlever jag?