• Anonym (Bignono)

Alla dessa skäggmurvlar!

Varför satsar så många män efter 40-50 på att bli sunkiga skäggmurvlar? Dvs med helskägg som gör att de liknar grottmänniskor mer eller mindre, och tycker inte kvinnor att detta är högst avtändande?

Ett kändis-exempel är ju Anders Borg, som såg riktigt bra ut under sin tid som finansminister, men som nu verkligen har chanserat och ser ut som ett träsktroll med sitt gråa skägg.

Jag skulle ALDRIG sitta och äta en "romantisk" middag med en skäggmurvel som smaskar och med mat som fastnar i skägget, fy fan rent ut sagt, så avtändande.

Det kanske är mig det är "fel" på, som går igång på fräscha, rakade män med stil?

• Svar på tråden Alla dessa skäggmurvlar!
  • Anonym (S)

Smaken är ju olika, men jag tycker att många män ser bra ut i skägg om det är välvårdat. Utseendemässigt kan det bli särskilt fördelaktigt för män med liten haka och svagt käkparti. Då får de en finare profil och ser mer manliga ut. 

• Anonym (Anonym)

Tja TS. 

Jag tycker om mitt skägg och har ovårdat storväxt skägg. 

Jag bryr mig om att jag tycker om mitt skägg sen om andra tycker det är fult struntar jag i. Vilket folk inte heller tycker. 

Förut brukade jag raka mig hela tiden och försöka "passa in" men sen när jag blev 27 år så blev jag besatt i mitt skägg och låta den få växa och inte bry mig riktigt om vad folk tycker om den. 

Jag kanske är lillgammal då jag har samma stil som 50 åringar. 

• Anonym (Bignono)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-18 14:49:59 följande:

Tja TS. 

Jag tycker om mitt skägg och har ovårdat storväxt skägg. 

Jag bryr mig om att jag tycker om mitt skägg sen om andra tycker det är fult struntar jag i. Vilket folk inte heller tycker. 

Förut brukade jag raka mig hela tiden och försöka "passa in" men sen när jag blev 27 år så blev jag besatt i mitt skägg och låta den få växa och inte bry mig riktigt om vad folk tycker om den. 

Jag kanske är lillgammal då jag har samma stil som 50 åringar. 

Jag förutspår att du kommer sitta där ensam som 40-50+ och "trivas" med ditt "fina" skägg men inte lyckas attrahera en kvinna.
  • Anonym (Bignono)
    Anonym (S) skrev 2025-09-18 14:36:55 följande:

Smaken är ju olika, men jag tycker att många män ser bra ut i skägg om det är välvårdat. Utseendemässigt kan det bli särskilt fördelaktigt för män med liten haka och svagt käkparti. Då får de en finare profil och ser mer manliga ut. 

Problemet är att det är ganska sällsynt att det är välvårdat, och även om det är det så är jag hemskt trött på alla som måste "förstärka lystern" på skägget genom att se buttra och allvarliga ut.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bignono) skrev 2025-09-18 15:08:19 följande:
    Jag förutspår att du kommer sitta där ensam som 40-50+ och "trivas" med ditt "fina" skägg men inte lyckas attrahera en kvinna.
    lol. det har jag inget problem med. 

Av det jag upplevt är att 90% fler är intresserade än innan och jag har nästan dagligen fått avböja inviter. 
  • Aliona
    Anonym (Bignono) skrev 2025-09-18 15:08:19 följande:
    Vilken tråkig attityd och påhopp på en person som försöker svara uppriktigt på din fråga. Du kan så klart föredra renrakade män, men du måste väl förstå att inte alla är som du? Det är mode i skägg (eller var iaf nyligen) och det är många båda män och kvinnor som gillar det. 
  • Anonym

Jag tycker att skägg är snyggt på de flesta.
    De flesta män klär i det och jag dras oftast till män med skägg.

Så du får ha dina babyfacekillar i fred för mig iallafall!

• Anonym (J)

alltså killsr får väl ha vad de vill men förstår inte heller grejen med det. Sticks och mustaschen är ivägen. 

• Anonym (J)
    Anonym (Bignono) skrev 2025-09-18 15:09:31 följande:
    Problemet är att det är ganska sällsynt att det är välvårdat, och även om det är det så är jag hemskt trött på alla som måste "förstärka lystern" på skägget genom att se buttra och allvarliga ut.
    Ja det är ju så jobbigt att fixa skägget tydligen. Vad ska vi tjeje säga då? Raka hela benen, armarna, armhålorna, noppa ögonbrynen, noppa bort skägg och mustasch. ta bort håret i röven, osv. De hade aldrig orkat.

Och innan nån säger - ni måste ju inte! Pff, som att man tycker det är sexigt annars. Tveksamt , inte stött på nån som gillar det
  • Anonym
    Anonym (J) skrev 2025-09-18 16:04:18 följande:

alltså killsr får väl ha vad de vill men förstår inte heller grejen med det. Sticks och mustaschen är ivägen. 

Skägg sticks inte och mustaschen är inte i vägen om den är välskött.

Skäggstubb och nyskägg sticks, men inte ett längre skägg.
  • Anonym (J)

Ja och sen ska man ju sminka sig (kan man iofs skita i) och fixa håret. ha fina kläder och trycka upp pattarna till öronen. 

Men de själva går runt med en sorts T-shirt och samma brallor varje dag 

Annars kollsr de in någon blondin bredvid . Fast, det gör de väl ändå. 

Ja jag är bitter. Låt mig vara det. 

• Anonym (J)

Bara så jäkla less på att vara tjej ibland , när de där killarna ska glo in de där finfixade tjejerna sen ändå, men påstår att ååååh vi gillar när ni är naturliga! Skit heller . 

• Anonym (J)
    Anonym skrev 2025-09-18 16:06:16 följande:
    Skägg sticks inte och mustaschen är inte i vägen om den är välskött.

Skäggstubb och nyskägg sticks, men inte ett längre skägg.
    Då måste de ha nåt balsam i för jo, det sticks 
  • Anonym (J)

Annars skulle jag väl inte ens ha skrivit det? 

• Anonym
    Anonym (J) skrev 2025-09-18 16:08:15 följande:
    Då måste de ha nåt balsam i för jo, det sticks 
    Behövs inget balsam.
    Ett lite längre skägg sticks inte.
  • Anonym (J)
    Anonym skrev 2025-09-18 16:09:17 följande:
    Behövs inget balsam.
    Ett lite längre skägg sticks inte.
    Okej, men det har jag stött på iallafall. Men det kanske är olika skägg då helt enkelt. Vissa har väl grövre strån eller något. 
  • Anonym (Frida)

Ovårdat skägg är inte vackert, och om det fastnar mat i skägget har han inget vidare bordsskick. Men välvårdat skägg är fint, tycker jag.

Det är väl samma som med långt hår, om man har otvättat, tovigt långt hår är det inte så attraktivt. Men långt, välskött hår är väldigt fint.

Man kan vara "naturlig" och samtidigt sköta sitt yttre.

• Finländsk
    Anonym (Bignono) skrev 2025-09-18 13:56:44 följande:

[...]

Det kanske är mig det är "fel" på, som går igång på fräscha, rakade män med stil?

Ja du TS. Det är ju din preferens du tar upp till diskussion och om vi av någon anledning ska utreda vem det är fel på när vi diskuterar dina preferenser, då finns det bara en person att välja. Varför det är viktigt förstår jag inte. Skulle aldrig själv komma på tanken att peka ut någon för att ha "fel" preferenser.
Svar på tråden Alla dessa skäggmurvlar!