• Anonym (Ont)

Magproblematik

Hej,

Jag tänkte att jag skulle prova lyckan här på Familjeliv då jag hört mycket om det.

Sedan 6-7 år tillbaks har jag haft fruktansvärda problem med magen. Det värsta är tudelat. Å ena sidan har jag sökt hjälp flera gånger utan framgång, å andra sidan kommer och går problemen med ungefär ett års mellanrum. Av någon anledning kommer det ofta till hösten, för att sedan försvinna helt, efter allt ifrån 2 veckor till 3 månader (av erfarenhet). Under denna tid mår jag skitdåligt och undviker kontakt med folk och tragglar mig igenom arbetet så gott det går, även om det är ett h-vete bakom fasaden. Magproblematiken tar liksom över helt och förändrar min livsgnista helt.

När problemen först uppstod förstod jag förstås ingenting. Jag kontaktade vården och fick alla möjliga preparat att prova, utan resultat. Jag gjorde även en gastroskopi (gjorde en till 2-3 år senare), utan resultat. De har även röntgat magen men inte hittat något.

Problemen då. Jo, som nu exempelvis i ca 2 veckor bakåt, så känns det som att tarmverksamheten slutar fungera. Jag är van att vakna på mornarna, dricka mitt kaffe, för att sedan gå på muggen och utföra det som kaffet brukar verka på.

Efter det är jag i princip människa och kan påbörja min dag. Nu senaste dagarna så fungerar inte tarmverksamheten alls lika bra, och jag kan dessutom flera timmar efter intagen måltid rapa, och känna doften av det jag åt 6h tidigare. Inte normalt. Min spontana känsla är att allt fastnat på vägen.

Jag har prövat laxermedel, som förvisso sätter fart på magen och även testat hemorrojdsuppar, då jag av erfarenhet vet att jag sitter mycket, både i arbetet och hemma. Inget tycks hjälpa långsiktigt, och jag har ingen lust att gå på laxermedel dagligen, arbetet fungerar liksom inte då.

Nu har jag i en vecka, varit sjukskriven för första gången i mitt liv, då jag helt enkelt inte orkar längre. Jag är sjukskriven fram till 6 oktober och har tyvärr ett läkarbesök inbokat först 13 oktober, pga. långa kötider.

Det värsta med problemen är att jag känner en ständig svullnad i magen men samtidigt en hunger, eftersom jag knappt vill äta, då jag vet vad som händer OM jag faktiskt äter..

Jag är något överviktig men rör på mig regelbundet och har dessutom just börjat simma, varför jag hoppas och tror att motion inte bör vara problemet. Har även börjat märka av att om jag sitter något framåtlutad en stund, så kan jag få ont i magen och dessutom bli illamående och vilja kräkas.

Jag har själv försökt att googla på olika typer av problem men inte blivit särskilt klok av det, då problemen kommer och går. Jag är ingen expert på kroppen eller för den delen utbildad inom sjukvården, men om problem uppstår bör de väl behandlas? I mitt fall kommer det och går som en förkylning, men detta är ett helvete i jämförelse, och något måste ju vara fel.

• Svar på tråden Magproblematik
  • Anonym (Ont)

En av de preparat jag fått är Omeprazol, och jag tycker att magkatarr borde ha upptäckts och behandlats under de åren jag sökt hjälp för detta.

• Anonym (J)

Har du inte skitit på två veckor?

• Anonym (Hgtjhgghj)

Det låter som det jag får, om än mycket mildare då jag inte har så ont som du verkar ha samt att jag får det oftare. 

Jag får så ca 3 v efter mens, men inte alltid. 
    Det är som att mitt matsmältningssystem helt stänger ner. Det jag äter.till frukost känns som att det ligger kvar hela dagen och jag känner mig däst och uppblåst. 

Jag vet dock inte vad det är och jag har inte kollat eftersom jag inte har direkt ont. 

• Anonym (Ont)
    Anonym (J) skrev 2025-09-18 18:18:59 följande:

Har du inte skitit på två veckor?

Jo, men utan laxermedel sker det oftare och mindre avfall så att säga, då jag känner mig nödig då jag inte får tömma helt.
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Hgtjhgghj) skrev 2025-09-18 18:27:00 följande:

Det låter som det jag får, om än mycket mildare då jag inte har så ont som du verkar ha samt att jag får det oftare. 

Jag får så ca 3 v efter mens, men inte alltid. 
    Det är som att mitt matsmältningssystem helt stänger ner. Det jag äter.till frukost känns som att det ligger kvar hela dagen och jag känner mig däst och uppblåst. 

Jag vet dock inte vad det är och jag har inte kollat eftersom jag inte har direkt ont. 

Påminner om det jag har. Jag har inte ont så länge tarmarna är tomma, men så fort jag äter så känner jag en uppsvälldhet vilket då ger den känslan av att det gör ont, och det stannar ju kvar i flera timmar. Även sömnen påverkas ju av det då det sällan är kul att sova svälld.
  • Lynx123

Har du testat att utesluta olika livsmedel?

Till hösten blir det kallare - kan det så att du dricker och rör på dig mindre då? Sådant kan påverka tarmarna.

• Anonym (Hgtjhgghj)
    Anonym (Ont) skrev 2025-09-18 18:32:22 följande:
    Påminner om det jag har. Jag har inte ont så länge tarmarna är tomma, men så fort jag äter så känner jag en uppsvälldhet vilket då ger den känslan av att det gör ont, och det stannar ju kvar i flera timmar. Även sömnen påverkas ju av det då det sällan är kul att sova svälld.
    Ok, då har vi kanske lika ont då, jag uppfattade det  mer som att du hade stark smärta. 

Jag kan känna det som att magsäcken är utspänd med smärta i 'utkanterna' av den. 
    Ja, det sker efter matintag men som sagt, mer ca var tredje vecka, där emellan någon gång ibland. 
  • Anonym (S)

Brist på saltsyra?

https://vital.se/artiklar/atrofisk-gastrit/

Atrofisk gastrit och brist på saltsyra

Atrofisk gastrit

I denna artikel kan du läsa mer om atrofisk gastrit och brist på saltsyra.

Magsaftens saltsyra deltar i nedbrytningen av mat och förstör mikrober.

Brist på magsyra innebär att utsöndringen av saltsyra har upphört eller försvagats.

Brist på saltsyra kan leda till en rad symtom såsom uppsvälldhet efter måltider, rapningar, brännande känsla, gaser, diarré eller förstoppning.
  • Anonym (S)

Dessa symtom verkar stämma överens med dina besvär:

Brist på saltsyra kan leda till en rad symtom såsom uppsvälldhet efter måltider, rapningar, brännande känsla, gaser, diarré eller förstoppning.

• Anonym (Ont)
    Anonym (S) skrev 2025-09-18 21:03:30 följande:

Brist på saltsyra?

https://vital.se/artiklar/atrofisk-gastrit/

Atrofisk gastrit och brist på saltsyra

Atrofisk gastrit

I denna artikel kan du läsa mer om atrofisk gastrit och brist på saltsyra.

Magsaftens saltsyra deltar i nedbrytningen av mat och förstör mikrober.

Brist på magsyra innebär att utsöndringen av saltsyra har upphört eller försvagats.

Tror inte att det är detta, symptomen stämmer inte riktigt. Om så är fallet, så vill man ju i så fall veta varför det är ett återkommande problem. Men tar självklart med mig informationen till mitt kommande besök på VC.
  • Anonym (Ont)

Har exempelvis inte problem med rapningar eller brännande känsla. Men när luft väl kommer upp så känner jag av doften av det jag ätit tidigare.

• Anonym (S)
    Anonym (Ont) skrev 2025-09-18 22:03:11 följande:
    Tror inte att det är detta, symptomen stämmer inte riktigt. Om så är fallet, så vill man ju i så fall veta varför det är ett återkommande problem. Men tar självklart med mig informationen till mitt kommande besök på VC.
    Om inte symtomen stämmer så är det nog något annat. Om du vill få igång magen på ett mer naturligt sätt är mitt tips att ta magnesium tillskott. Man kan pröva olika sorter då de kan ha olika mycket effekt på magen. Om det blir för mycket fart på magen kan man pause intaget någon eller några dagar.
  • Anonym (Ont)
    Anonym (S) skrev 2025-09-18 22:25:26 följande:
    Om inte symtomen stämmer så är det nog något annat. Om du vill få igång magen på ett mer naturligt sätt är mitt tips att ta magnesium tillskott. Man kan pröva olika sorter då de kan ha olika mycket effekt på magen. Om det blir för mycket fart på magen kan man pause intaget någon eller några dagar.
    Tack för tipset, det kan jag absolut göra, skadar inte!
  • Tukt

Det låter onekligen mysko med att det kommer till hösten. Låter som att hela din kropp behöver ställas om till mörker eller så.
    Två saker jag tror du kan testa är dels Silicea, som smörjer tarmarna och vanliga zinktabletter, som hjälpt min mage mycket på traven.

Svar på tråden Magproblematik