Magproblematik
Hej,
Jag tänkte att jag skulle prova lyckan här på Familjeliv då jag hört mycket om det.
Sedan 6-7 år tillbaks har jag haft fruktansvärda problem med magen. Det värsta är tudelat. Å ena sidan har jag sökt hjälp flera gånger utan framgång, å andra sidan kommer och går problemen med ungefär ett års mellanrum. Av någon anledning kommer det ofta till hösten, för att sedan försvinna helt, efter allt ifrån 2 veckor till 3 månader (av erfarenhet). Under denna tid mår jag skitdåligt och undviker kontakt med folk och tragglar mig igenom arbetet så gott det går, även om det är ett h-vete bakom fasaden. Magproblematiken tar liksom över helt och förändrar min livsgnista helt.
När problemen först uppstod förstod jag förstås ingenting. Jag kontaktade vården och fick alla möjliga preparat att prova, utan resultat. Jag gjorde även en gastroskopi (gjorde en till 2-3 år senare), utan resultat. De har även röntgat magen men inte hittat något.
Problemen då. Jo, som nu exempelvis i ca 2 veckor bakåt, så känns det som att tarmverksamheten slutar fungera. Jag är van att vakna på mornarna, dricka mitt kaffe, för att sedan gå på muggen och utföra det som kaffet brukar verka på.
Efter det är jag i princip människa och kan påbörja min dag. Nu senaste dagarna så fungerar inte tarmverksamheten alls lika bra, och jag kan dessutom flera timmar efter intagen måltid rapa, och känna doften av det jag åt 6h tidigare. Inte normalt. Min spontana känsla är att allt fastnat på vägen.
Jag har prövat laxermedel, som förvisso sätter fart på magen och även testat hemorrojdsuppar, då jag av erfarenhet vet att jag sitter mycket, både i arbetet och hemma. Inget tycks hjälpa långsiktigt, och jag har ingen lust att gå på laxermedel dagligen, arbetet fungerar liksom inte då.
Nu har jag i en vecka, varit sjukskriven för första gången i mitt liv, då jag helt enkelt inte orkar längre. Jag är sjukskriven fram till 6 oktober och har tyvärr ett läkarbesök inbokat först 13 oktober, pga. långa kötider.
Det värsta med problemen är att jag känner en ständig svullnad i magen men samtidigt en hunger, eftersom jag knappt vill äta, då jag vet vad som händer OM jag faktiskt äter..
Jag är något överviktig men rör på mig regelbundet och har dessutom just börjat simma, varför jag hoppas och tror att motion inte bör vara problemet. Har även börjat märka av att om jag sitter något framåtlutad en stund, så kan jag få ont i magen och dessutom bli illamående och vilja kräkas.
Jag har själv försökt att googla på olika typer av problem men inte blivit särskilt klok av det, då problemen kommer och går. Jag är ingen expert på kroppen eller för den delen utbildad inom sjukvården, men om problem uppstår bör de väl behandlas? I mitt fall kommer det och går som en förkylning, men detta är ett helvete i jämförelse, och något måste ju vara fel.