Anonym (M) skrev 2025-09-23 11:02:53 följande:
Har man flera barn och två föräldrar så blir det minst 2 gånger men kan även bli fler.
Det är inte skolans uppgift att hantera dina släktingar. Hur kan du ens tycka det är ett alternativ? Samma med föräldrarnas ekonomi, det är inte skolans uppgift att se till att föräldrar har råd med semester på loven.
Oj. Nu tänkte du väl ändå lite fel?
Varje specifikt barn kommer att få det 1 gång per förälder dvs 1-2 gånger under sin skoltid med skolplikt. Det spelar ingen roll om storasyskonet var ledig i åk 1, då hade ju inte barn 2 skolplikt. Barn 2 blir ledigt i åk 7 istället då går storasyskonet på gymnasiet.
Exempel:
förälder född 1974 i april
Barn 1 född 2007
Barn 2 född 2010
Barn 3 född 2012
Barn 4 född 2017
Förälder fyllde 40 i april 2014. Då gick barn 1 åk 2, barn 2 och barn 3 har inte börjat skolan ännu. Barn 4 ej född.
Förälder fyller 50 i april 2024. Då gick barn 1 åk 3 på gymnasiet, barn 3 åk 7 och barn 3 åk 5. Barn 4 f-klass.
Förälder fyller 60 i april 2034. Barn 1 är vuxet, barn 2 likaså precis som barn 3. Barn 4 1 på gymnasiet - skolplikten har upphört.
Jag är inte ute efter vad resor kostar eller liknande. Inte heller en veckas semester eller mer utan
en dag per vårdnadshavare när de fyller jämt.
Men som jag skrev ovan - det är ingen som skriker för att ungarna inte får undervisning sista skolveckan utan tittar på film istället 4 dagar av fem (femte var avslutningen). Med en 10-årig grundskola så är det cirka 40 dagars förlorad undervisningstid (och då är det inte sista dagarna innan jul ens inräknat). Mot 1 en dag på tio år när jag kan tycka att man kan bevilja ledighet.