• Anonym (Snart 50.)

Ta semester under läsåret

Hur gör ni som har barn som går högstadiet och gymnasie om ni behöver vara lediga under skolterminern? jag vill åka iväg på min 50årsdag, men det kommer bli en ?skolvecka?, detta är dock förbjudet i min dotters skola och det blir ogiltig frånvaro. Vad händer om man gör det? Får man böter och anmälningar? De är aldrig frånvarande och sköter skolan bra. vill gärna kunna åka och känna att det är något vi kan se fram emo, men detta förstör det hela. Någon som tagit olovlig semester från skolan? Vad hände? 

• Svar på tråden Ta semester under läsåret
  • Anonym (M)

Hur ska vi veta hur det fungerar på er skola?

• Anonym (Snart 50.)
    Anonym (M) skrev 2025-09-19 19:33:02 följande:

Hur ska vi veta hur det fungerar på er skola?

Vad menar du? Det inte tillåtet? ( vilket jag skrev). Men vad händer om man gör det ändå? Det är väl ändå samma lagar i  hela Sverige tänker jag, särskilt högstadiet som har skolplikt. 
  • Anonym (?)

Vad säger lärare/skola när ni frågar?

• Anonym (M)
    Anonym (Snart 50.) skrev 2025-09-19 19:36:28 följande:
    Vad menar du? Det inte tillåtet? ( vilket jag skrev). Men vad händer om man gör det ändå? Det är väl ändå samma lagar i  hela Sverige tänker jag, särskilt högstadiet som har skolplikt. 
    Menar du att det finns en lag som reglerar straffen?

Som sagt, vi vet inte hur er skola gör med de elever som skolkar. 
  • Anonym (Snart 50.)
    Anonym (?) skrev 2025-09-19 19:39:29 följande:

Vad säger lärare/skola när ni frågar?

De sa på första föräldrarmötet att de inte godkänner ledighet för semester. Men vad händer om man tar en vecka ( om de inte har någon annan frånvaro)? visst kan vi sjukanmäla, men det känns inte helt ok. 
  • Spucks
    Anonym (M) skrev 2025-09-19 19:42:01 följande:
    Menar du att det finns en lag som reglerar straffen?

Som sagt, vi vet inte hur er skola gör med de elever som skolkar. 
    Nåja, när det finns ett lag som reglerar vem som måste gå i skolan, borde det väl även finnas ett lag som reglerar vad som händer med de som bryter mot första lagen. Det ska väl inte vara upp till skolan att bestämmer straff för lagbrott, precis som det inte ska bara upp till en butiksägare att bestämma straff för snatteri.
  • Anonym (MM)

Varför måste ni åka mitt i terminen då? 

Så onödig stress. 

• Hugge47

Hittade följande information på nätet. 

I Sverige råder skolplikt för barn i grundskoleålder, och det innebär att eleven måste delta i undervisningen.

Om man som vårdnadshavare tar sitt barn på semester utan att skolan har beviljat ledighet kan följande hända:

Ogiltig frånvaro registreras ? läraren/rektorn markerar frånvaron som ogiltig i skolans system.

Kontakt från skolan ? vårdnadshavarna blir ofta kontaktade för att förklara frånvaron.

Anmälan till socialtjänsten ? om frånvaron är återkommande eller långvarig kan skolan vara skyldig att göra en orosanmälan till socialtjänsten.

Ingen rätt till särskild undervisning i efterhand ? barnet förväntas ta igen missad undervisning på egen hand.

Eventuella vite ? i extrema fall, om barnet hålls hemma upprepade gånger eller länge, kan kommunen besluta om föreläggande med vite (böter) mot vårdnadshavarna.

I praktiken brukar enstaka dagar sällan leda till mer än en notering, men längre semestrar utan tillstånd kan få konsekvenser.

Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • Anonym (51 år)

Ja du med en unge i gymnasiet och en i högstadiet så åkte vi på jullovet lite innan jag fyllde.

• Anonym (klar)
    Anonym (Snart 50.) skrev 2025-09-19 19:30:20 följande:
    Ta semester under läsåret

Hur gör ni som har barn som går högstadiet och gymnasie om ni behöver vara lediga under skolterminern? jag vill åka iväg på min 50årsdag, men det kommer bli en ?skolvecka?, detta är dock förbjudet i min dotters skola och det blir ogiltig frånvaro. Vad händer om man gör det? Får man böter och anmälningar? De är aldrig frånvarande och sköter skolan bra. vill gärna kunna åka och känna att det är något vi kan se fram emo, men detta förstör det hela. Någon som tagit olovlig semester från skolan? Vad hände? 

Enkelt, du firar med en resa på en tid när dina barn är lediga från skolan. 

Man behöver inte resa precis på födelsedagen, och man behöver inte resa så att det krockar med andra åtaganden. 

Du kan väl se fram emot resan även om den infaller på ett skollov? Du fyller ju inte 5 år där själva dagen är superviktig, utan du fyller 50 år och klarar av att fira på en annan dag om det passar bättre. 
  • Anonym (51 år)
    Anonym (klar) skrev 2025-09-22 14:10:05 följande:
    Enkelt, du firar med en resa på en tid när dina barn är lediga från skolan. 

Man behöver inte resa precis på födelsedagen, och man behöver inte resa så att det krockar med andra åtaganden. 

Du kan väl se fram emot resan även om den infaller på ett skollov? Du fyller ju inte 5 år där själva dagen är superviktig, utan du fyller 50 år och klarar av att fira på en annan dag om det passar bättre. 
    Men TS ser flera för med att resa när hen fyller.
    Bättre pris.
    Slippa kalas
  • Anonym (M)
    Anonym (51 år) skrev 2025-09-22 15:55:42 följande:
    Bättre pris.
    Slippa kalas
    Slipper kalas gör hon ändå. Eller tror du att hennes släktingar kommer att våldgästa henne?

Angående ekonomin, man reser dit man har råd. 
  • Anonym (Helena)

Fyllde nyligen och insåg att en vecka skulle det inte bli frågan om. Däremot fyllde jag år tätt inpå helgen så två dagar frågade jag om.

Ena barnets ansvariga sa ha en trevlig resa den andra fick inte ledigt. Så ojsan, barn 2 blev "sjuk", till och med mentorn nämde det lite diskret. Skulle inte ta en hel vecka ledigt dock. Än mindre med en gymnasieelev.  

Det där med att "är du 5 år eller" som någon skrev ovan är ju bara löjligt. Vet flera som vill slippa spontanbesök den aktuella dagen och se till att ingen i familjen är hemma därför. 

Kan tycka att en förälders jämna födelsedag (tiotal) borde vara en dag ledig,  det inträffar en gång under grundskoletiden. 

• Anonym (klar)
    Anonym (Helena) skrev 2025-09-22 16:38:09 följande:

Fyllde nyligen och insåg att en vecka skulle det inte bli frågan om. Däremot fyllde jag år tätt inpå helgen så två dagar frågade jag om.

Ena barnets ansvariga sa ha en trevlig resa den andra fick inte ledigt. Så ojsan, barn 2 blev "sjuk", till och med mentorn nämde det lite diskret. Skulle inte ta en hel vecka ledigt dock. Än mindre med en gymnasieelev.  

Det där med att "är du 5 år eller" som någon skrev ovan är ju bara löjligt. Vet flera som vill slippa spontanbesök den aktuella dagen och se till att ingen i familjen är hemma därför. 

Kan tycka att en förälders jämna födelsedag (tiotal) borde vara en dag ledig,  det inträffar en gång under grundskoletiden. 

Om man tycker att ens födelsedag som vuxen är viktigare än barnets skolgång, ja då är det lite löjligt.

Och de flesta barn har ju två föräldrar, så minst två såna dagar i så fall. Och vad man kallar jämn födelsedag kan också vara mer än en gång under livet. 40 år är också en jämn födelsedag.
    Bättre pris.
    Slippa kalas
    Menar du att TS skulle bli tvingad att ha kalas om hon inte reser bort? 

Och priset på resan är även det viktigare än barnets skolgång. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Helena) skrev 2025-09-22 16:38:09 följande:

Har man flera barn och två föräldrar så blir det minst 2 gånger men kan även bli fler. 

Det är inte skolans uppgift att hantera dina släktingar. Hur kan du ens tycka det är ett alternativ? Samma med föräldrarnas ekonomi, det är inte skolans  uppgift att se till att föräldrar har råd med semester på loven. 

• Anonym (Helena)
    Anonym (klar) skrev 2025-09-23 08:32:17 följande:
    Om man tycker att ens födelsedag som vuxen är viktigare än barnets skolgång, ja då är det lite löjligt.

Och de flesta barn har ju två föräldrar, så minst två såna dagar i så fall. Och vad man kallar jämn födelsedag kan också vara mer än en gång under livet. 40 år är också en jämn födelsedag.
    Bättre pris.
    Slippa kalas
    Menar du att TS skulle bli tvingad att ha kalas om hon inte reser bort? 

Och priset på resan är även det viktigare än barnets skolgång. 
    Nej. Jag pratar om EN födelsedag. Ponera att alla barn har 2 vårdnadshavare (jag tar inte hänsyn till ev bonusföräldrar här, utan de som står som vårdadshavare). Då är det 2 dagar under hela grundskoletiden. 

I snitt pratar vi om att man har ca 180 skoldagar på ett läsår. Grundskolan består av 10 obligatoriska år. 1800 skoldagar. Att låta vårdnadshavare få ledigt två av dem är inte konstigt. Mina ungar tittade på (nöjes-)filmer hela sista veckan innan sommarlovet - är det viktigt? Nej. Det är fler dagars filmtittande på dessa 10 år än det är jämna födelsedagar. 

Jag pratar inte pris på resan,  jag pratar inte om att man fyller jämt flera gånger. Jag tycker att man kan få ta ledigt 1 dag precis som de allra flesta arbete tillåter vid sådana dagar. 
  • Anonym (Helena)
    Anonym (M) skrev 2025-09-23 11:02:53 följande:

Har man flera barn och två föräldrar så blir det minst 2 gånger men kan även bli fler. 

Det är inte skolans uppgift att hantera dina släktingar. Hur kan du ens tycka det är ett alternativ? Samma med föräldrarnas ekonomi, det är inte skolans  uppgift att se till att föräldrar har råd med semester på loven. 

Oj. Nu tänkte du väl ändå lite fel? 

Varje specifikt barn kommer att få det 1 gång per förälder dvs 1-2 gånger under sin skoltid med skolplikt. Det spelar ingen roll om storasyskonet var ledig i åk 1, då hade ju inte barn 2 skolplikt. Barn 2 blir ledigt i åk 7 istället då går storasyskonet på gymnasiet. 

Exempel:
    förälder född 1974 i april
    Barn 1 född 2007
    Barn 2 född 2010
    Barn 3 född 2012
    Barn 4 född 2017

Förälder fyllde 40 i april 2014. Då gick barn 1 åk 2, barn 2 och barn 3 har inte börjat skolan ännu. Barn 4 ej född.

Förälder fyller 50 i april 2024. Då gick barn 1 åk 3 på gymnasiet, barn 3 åk 7 och barn 3 åk 5. Barn 4 f-klass.

Förälder fyller 60 i april 2034. Barn 1 är vuxet, barn 2 likaså precis som barn 3. Barn 4 1 på gymnasiet - skolplikten har upphört.

Jag är inte ute efter vad resor kostar eller liknande. Inte heller en veckas semester eller mer utan en dag per vårdnadshavare när de fyller jämt. 

Men som jag skrev ovan - det är ingen som skriker för att ungarna inte får undervisning sista skolveckan utan tittar på film istället 4 dagar av fem (femte var avslutningen). Med en 10-årig grundskola så är det cirka 40 dagars förlorad undervisningstid (och då är det inte sista dagarna innan jul ens inräknat). Mot 1 en dag på tio år när jag kan tycka att man kan bevilja ledighet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Helena) skrev 2025-09-23 13:10:09 följande:

Varje specifikt barn kommer att få det 1 gång per förälder dvs 1-2 gånger under sin skoltid med skolplikt. Det spelar ingen roll om storasyskonet var ledig i åk 1, då hade ju inte barn 2 skolplikt. Barn 2 blir ledigt i åk 7 istället då går storasyskonet på gymnasiet. 

Exempel:
    Barn 1 född 2007
    Barn 2 född 2010
    Barn 3 född 2012
    Barn 4 född 2017

Förälder fyllde 40 i april 2014. Då gick barn 1 åk 2, barn 2 och barn 3 har inte börjat skolan ännu. Barn 4 ej född.

Förälder fyller 50 i april 2024. Då gick barn 1 åk 3 på gymnasiet, barn 3 åk 7 och barn 3 åk 5. Barn 4 f-klass.

Förälder fyller 60 i april 2034. Barn 1 är vuxet, barn 2 likaså precis som barn 3. Barn 4 1 på gymnasiet - skolplikten har upphört.

Jag är inte ute efter vad resor kostar eller liknande. Inte heller en veckas semester eller mer utan en dag per vårdnadshavare när de fyller jämt. 

Men som jag skrev ovan - det är ingen som skriker för att ungarna inte får undervisning sista skolveckan utan tittar på film istället 4 dagar av fem (femte var avslutningen). Med en 10-årig grundskola så är det cirka 40 dagars förlorad undervisningstid (och då är det inte sista dagarna innan jul ens inräknat). Mot 1 en dag på tio år när jag kan tycka att man kan bevilja ledighet. 

Och jag tycker inte att det är skolans uppgift att underlätta för barnens föräldrars privatliv. Barnen  har tillräckligt med lediga dagar under året. Vuxna som måste fira sina födelsedagar på exakt dag och dessutom borta från hemmet får lösa det själv. 

Klarar man inte av att fira sin födelsedag under några av de nästan 190 lediga dagar barnet har varje år, så har man problem. Att fira sin födelsedag bortrest är ingen rättighet. 

• Anonym (klar)
    Anonym (Helena) skrev 2025-09-23 13:10:09 följande:

Exempel:
    Barn 1 född 2007
    Barn 2 född 2010
    Barn 3 född 2012
    Barn 4 född 2017

Oj, vilket fint och givande räkneexempel! Inte för att den betyder nåt alls i sammanhanget. För varje familj har sina bemärkelsedagar som de anser vara viktigare än skolan för just dem. Det är dessutom inte en enda dag som tex TS vill ha ledigt, utan en hel vecka. 

Skolplikten upphör visserligen efter åk nio, men går man på gymnasiet så har man närvaroplikt till skolan där man har en plats. 

Och den tiden sista veckan innan lov osv är inte förlorad undervisningstid, utan planerad tid för samvaro och gemensamma aktiviteter.

Skillnaden mellan att skolan planerar in trevligheter vid vissa tillfällen kan inte riktigt jämföras med att flera barn tar en vecka ledigt här eller där för att mamma fyller jämnt.
  • Anonym (klar)
    Anonym (Helena) skrev 2025-09-23 12:45:13 följande:
    Nej. Jag pratar om EN födelsedag. Ponera att alla barn har 2 vårdnadshavare (jag tar inte hänsyn till ev bonusföräldrar här, utan de som står som vårdadshavare). Då är det 2 dagar under hela grundskoletiden. 

I snitt pratar vi om att man har ca 180 skoldagar på ett läsår. Grundskolan består av 10 obligatoriska år. 1800 skoldagar. Att låta vårdnadshavare få ledigt två av dem är inte konstigt. Mina ungar tittade på (nöjes-)filmer hela sista veckan innan sommarlovet - är det viktigt? Nej. Det är fler dagars filmtittande på dessa 10 år än det är jämna födelsedagar. 

Jag pratar inte pris på resan,  jag pratar inte om att man fyller jämt flera gånger. Jag tycker att man kan få ta ledigt 1 dag precis som de allra flesta arbete tillåter vid sådana dagar. 
    Och varför ska inte bonusförälder räknas då? För att just DU inte gör det?

Men Pelle gör det, så de tar ledigt för alla bonusar, brorsans studentexamen, när mormor fyller, moster Annas bröllop med resa osv.

Det är ju inte en dag, utom i din fantasi, som nåt slags argument. 
Svar på tråden Ta semester under läsåret