• Jimmy75

Löparklockor under barnlopp?

Fokusera istället på att ge din dotter förståelse för att det finns olika perspektiv. Vi vet ju ingenting om de andra barnen och deras föräldrar. Ja det finns barn som drivs på alldeles för hårt och elithetsas av vuxna, men det finns också barn som har ett otroligt starkt intresse och passion för något att de väldigt gärna vill gå all in. Det kan precis lika gärna vara en klok och förnuftig vuxen som gett sitt barn en löparklocka. Det kan också vara så att det barnet och den föräldern har ett starkt och speciellt band genom sportutövandet.....ha lite öppna ögon här och ta inte för givet att det är hets av barn och dåligt omdöme bakom....och även om det nu ÄR det i en del av fallen...använd det istället som en möjlighet att prata som olika värden här i livet med din dotter. Ett tillfälle att prata om sundhet, glädje, energi och lek istället för prestation. Det viktigaste är hur hon hör DIG prata om de här sakerna och där vinner både du och dottern på att närma er det hon säger med nyfikenhet och olika perspektiv och framför allt utan säkra dömande och negativa kommentarer.

• Jimmy75
    Anonym (Mamma) skrev 2025-09-20 11:22:21 följande:
    Det är klart att vi kommer från olika bakgrunden och har olika utgångspunkter. Men jag tycker att vi alla har ett gemensamt ansvar att lära våra barn värderingar. Att som förälder styra vilka tider barnet ska springa på, är i mina ögon att likställa med fusk. Vi jobbar mycket med att vara en bra kompis och medmänniska. Däri ingår att inte fuska. Att träna sig till en god prestation är en sak. Att fuska sig till den, är en annan. 

Så i själva verket klämmer skon att andra barn med löparklockor springer fortare än din dotter, eller missförstår jag dig?

För det första är det inte fusk....eller det är orättvist att en del föräldrar läser och räknar med sina barn hemma också....för då kanske en del av dem presterar bättre i skolan än andra barn???

Vad löparklockan, som du beskriver den gör, är att hjälpa barnet märka om det håller ett visst tempo eller inte. Det är inte fusk....ett barn kan ju inte springa fortare än vad det orkar alldeles oavsett hur mycket klockan larmar och piper.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare här för jag är osäker på vad som är det riktiga problemet här och vad som är din rökridå. Oavsett vilket så är det ju din dotter som är det viktiga här och hur du pratar med henne om det. Hur hjälper du henne hantera sina tankar och känslor kring de här loppen och hjälper henne förstå hur andra gör?

Vad skulle hända om din dotter en dag sa till dig Mamma, jag vill också kunna springa fortare. Jag vill jättegärna ha en sån där klocka jag också? Hur skulle du reagera? Vad skulle du svara henne?

Svar på tråden Löparklockor under barnlopp?