• Anonym (Ledsen mamma)

Förstoppning 7.5 månaders...

Hej!

Söker råd och stöd. I februari kom våran trea,  och när han började med smakisar funkade magen bra.

Men så när vi ökade portionerna började problemen. Och nu har han varit rejält förstoppad, vi har fått ge resulax vid några tillfällen. Bvc vill ge honom forlax men jag blir så nedstämd av bara tanken. Hans storasyster var tvungen att få det tillslut och har blivit fast med det i flera år...

Önskar att magen kunde fungera utan mediciner.... vad borde jag göra, borde jag ge efter och ge omnilax åt honom? Ska man ge i någon vecka bara och sen försöka sluta kanske? Vi försöker backa med maten med men han är en otroligt matglad kille och har även planat på vikten, så det känns hemskt att inte ge honom mat alls eftersom han skriker när vi andra äter... han äter redan mjölkfritt eftersom han utreds för allergi, fpies mot ägg och eventuellt andra grejer med... äter ingen ersättning heller...

• Svar på tråden Förstoppning 7.5 månaders...
  • Anonym (Ledsen mamma)

Att tillägga är att jag efter resan med dottern redan kan alla "tricks" med lösande mat osv, det har vi redan provat... undrar mest om jag bör backa med maten trots att han vill ha, eller ge efter och ge medicin...

• Anonym (A)

Vi gav bägge barnen Laktulos i flera år, till ca 5-6 års ålder, när de blev bättre på att dricka vatten och sitta bra på toa. 

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (A) skrev 2025-09-21 13:41:31 följande:

Vi gav bägge barnen Laktulos i flera år, till ca 5-6 års ålder, när de blev bättre på att dricka vatten och sitta bra på toa. 

Okej, ja jag kanske helt enkelt bara får acceptera läget... äldsta barnet hade aldrig dessa problem... vi har ännu inte fått bort medicinen helt på storasyster (fyller snart 5) så är väl därför det känns extra tufft.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-21 19:50:04 följande:

Att ha förstoppning är ju inte alls bra, jag skulle definitivt anpassat kosten och inte ge medicin. 

Ja som jag skrev så har vi ju anpassat kosten, ger inget som kan vara stoppande osv. Han äter även mjölkfritt eftersom han utreds för olika allergier... upplever inte att det blir bättre ändå. Eller ja nu imorse var han inte hård I alla fall, så det var ju skönt. Upplever att det pendlar lite fram och tillbaka.

Med dottern hade vi inget val tillslut än att ge medicin. Jag försökte ALLT tills hon blev 9-10 månader och behövde börja äta mat.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-09-22 11:03:56 följande:
    Ja som jag skrev så har vi ju anpassat kosten, ger inget som kan vara stoppande osv. Han äter även mjölkfritt eftersom han utreds för olika allergier... upplever inte att det blir bättre ändå. Eller ja nu imorse var han inte hård I alla fall, så det var ju skönt. Upplever att det pendlar lite fram och tillbaka.

Med dottern hade vi inget val tillslut än att ge medicin. Jag försökte ALLT tills hon blev 9-10 månader och behövde börja äta mat.
    Ge mer fibrer? Min dotter kunde inte äta barngröt med fullkorn, fibrer gjorde henne mer lös i magen. Fibrers tex fullkornsbröd  , frukt och mycket vätska. Vad dricker han om han inte får ersättning? Vi gav ersättning till tolv månader.

Frukt: plommon, aprikos, päron varje dag .
    Om min som någon gång blev hård i magen gav jag honom plommonpure, funkade alltid.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-22 11:47:22 följande:
    Ge mer fibrer? Min dotter kunde inte äta barngröt med fullkorn, fibrer gjorde henne mer lös i magen. Fibrers tex fullkornsbröd  , frukt och mycket vätska. Vad dricker han om han inte får ersättning? Vi gav ersättning till tolv månader.

Frukt: plommon, aprikos, päron varje dag .
    Om min som någon gång blev hård i magen gav jag honom plommonpure, funkade alltid.
    Ja jag har koll på kosten efter alla år med dottern... han dricker vatten och annars så ammar jag. Ersättning har han kaskadkräkts våldsamt av och är därav under allergiutredning, så det törs vi inte ge. Men som sagt ammas han, så det är inget problem.

Ja vi ger allt det redan varje dag och även kiwi, plommon tycker jag däremot tyvärr inte har någon effekt alls. 

Upplever inte att något i kosten hjälper desto mer, det som hjälpt nu för stunden är att dra ner på maten och amma mer... men ja som sagt så upplever jag att han själv vill börja äta mer mat, därför känner man frustrationen när inte magen vill hänga med.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-09-22 23:00:31 följande:
    Ja jag har koll på kosten efter alla år med dottern... han dricker vatten och annars så ammar jag. Ersättning har han kaskadkräkts våldsamt av och är därav under allergiutredning, så det törs vi inte ge. Men som sagt ammas han, så det är inget problem.

Ja vi ger allt det redan varje dag och även kiwi, plommon tycker jag däremot tyvärr inte har någon effekt alls. 

Upplever inte att något i kosten hjälper desto mer, det som hjälpt nu för stunden är att dra ner på maten och amma mer... men ja som sagt så upplever jag att han själv vill börja äta mer mat, därför känner man frustrationen när inte magen vill hänga med.
    Då får man nog lyssna på vad hans kropp säger. Min dotter var åt andra hållet, hon tålde inte fibrer , då fick hon diarré. Vi fick ge henne gröten för fyramånader tills hon var ettt år . Barn är olika och deras magar är olika. 
Svar på tråden Förstoppning 7.5 månaders...