Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-22 02:03:41 följande:
    I mina ögon är svartsjuka något av det farligaste som drabba en relation. Att bejaka den är att rent vansinne.  Den som tror att det inte är så farligt med lite svartsjuka förstår inte att den mycket lätt kan övergå till behov av att kontrollera partnerns hela tillvaro.

Man säger inte att lite cancer inte är så farligt men svartsjukan fungerar precis som en cancer i ett förhållande och kan vara dödlig. Jag säger inte att all svartsjuka är dödlig men bara det att 10-15 kvinnor dör varje år på grund av den borde vara en ögonöppnare.

Har själv blivit offer för den. Jag lever fortfarande men under skyddad identitet.

Jag har i princip känt min x-man sedan vi var barn. Jag hade ingen som helst aning om att han skulle bli det monster han blev. Det började väldigt oskyldigt men eskalerade alltmer. 

Svartsjuka är absolut ingenting man ska nonchalera. Och kom ihåg att det inte bara är kvinnor som blir offer för den. Män kan vara lika utsatta. 

Svartsjuka är något helt annat än att vara rädd att förlora den man älskar.
    Fast det här handlar ju mer om någon som inte kan kontrollera sin ilska snarare än sin svartsjuka.
    Alla som är svartsjuka dödar inte. Så bara för att ditt,och även mitt ex (ja,även jag har levt med en sjukligt svartsjuk man som misshandlade och försökte strypa mig) var sjukligt svartsjuka så betyder inte det att alla är det.
    Det finns även lite,normal,svartsjuka. Som t ex i tråden du syftar på där frun reagerade över att hennes man chattade på ett flörtigt sätt med sitt ex och tänkte träffa henne utan att berätta det för frun.
    Där är svartsjuka befogad.
    Jag hoppas du kan se den skillnaden.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-22 11:59:42 följande:
    Det behöver inte gå så långt som till misshandel/mord. Psykisk misshandel kan vara lika förödande för en människa. Svartsjuka är en del av den psykiska misshandeln och där är kvinnor lika skyldiga som män. 

Du tycker att jag ser på svartsjuka i svart/vitt. Du tror att svartsjuka är någonting man kan kontrollera och att "lite" svartsjuka inte är något större problem.  Det är som att säga att någon är "lite" gravid.  Endera är man svartsjuk eller inte, så enkelt är det.  Man behöver faktiskt ta itu med svartsjukan när den uppstår. 

Jag säger inte att man inte kan lösa problemet med svartsjuka men man måste ta itu med den när och där den uppstår annars växer den. Visst man kan lära sig att leva med en svartsjuk partner men då låter man samtidigt partner få makten i relationen.  

Relationer ska vara fria från tvång. Relationer ska ge trygghet och möjlighet att växa som person. Ger man efter för svartsjukan kommer kontrollerandet att skapa dysfunktion och i förlängningen fysisk eller psykisk misshandel.  Man ska aldrig acceptera svartsjuka. 

Därför är det väldigt farligt att säga att svartsjuka är normalt i en relation. 
    Du skriver att man aldrig ska acceptera svartsjuka och att en relation ska vara en trygg punkt fri från tvång. Och det håller jag med dig om.
    Men du verkar inte se det som ett problem att flirta med andra och sådana saker som kan utlösa svartsjuka.
    Är inte det också ett problem att försöka lösa,i så fall?
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-22 17:32:23 följande:
    Tycker du verkligen det är ok att man går omkring och är arga på varandra utan att göra någonting åt det? 

Detsamma för svartsjuka?  

Att bejaka andras svartsjuka är inte OK. Det kan aldrig vara det. Man borde istället påverka dem att söka hjälp för det
    Om man ständigt är obefogat svartsjuk och agerar på det så bör man söka hjälp. Det kan vi vara överens om.
    Men om man har en partner som t ex flirtar med andra eller är otrogen så är det till den partnern som problemet ska adresseras.
    Partnern behöver då fundera på om h*n vill stanna kvar i förhållandet och försöka reparera skadan och ta tag i ev problem eller göra slut.
    Beter man sig som ett rövhål mot sin partner så kan man inte bara skylla ifrån sig det beteendet med att partnern är svartsjuk.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-22 18:58:51 följande:
    Om man skulle ha en partner som ständigt flirtar och är otrogen, varför stanna? Det kan verkligen inte vara hälsosamt att leva i ett sådant förhållande och finns det barn kommer de att påverkas av detta.

Man lever i ett äktenskap/förhållande för att det bland annat ger trygghet. Gör det inte det varför fortsätta, rent självskadebeteende.
    Om partnern ständigt är otrogen,ja,då ska man nog fundera på om man ska stanna.
    Men om partnern är flirtig mot andra så kanske det är partnern som behöver ändra sitt beteende.
    Du verkar inte se flirtande och otrohet som det största problemet utan svartsjukan som kommer som en reaktion på det.
    Det tycker jag är ett lite märkligt synsätt. Den som flirtar och beter sig på ett sätt som framkallar svartsjuka behöver inte ändra på sitt problembeteende,utan bara den som är svartsjuk.
    Rätta mig gärna om jag har fel,men det är så jag har tolkat dig.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-22 19:55:27 följande:
    Jag menar att man i ett äktenskap/förhållande ska lita på varandra. Detta måste vara utgångsläget och förhoppningsvis håller detta. Om någon av parterna bestämmer sig för att göra något som kan rasera detta förtroende får hen ta konsekvensen.  Är förtroendet brutet så är förhållandet hopplöst i mona ögon.  Det krävs i alla fall stort engagemang för att återställa det.  

Du kanske inte håller med, men för mig är reaktionen på att förtroendet krossas något helt annat än svartsjuka. 
    Men om man flirtar med andra eller är otrogen så är ju förtroendet brutet. Och det kan vara svårt att bygga upp igen. 
    Men för att försöka bygga upp förtroendet igen så ligger engagemanget på den som har flirtat eller varit otrogen. Inte på den som reagerar på sveket genom att bli svartsjuk.

Jag tror ärligt talat inte att du kan se skillnad på vanlig,normal svartsjuka och sjuklig svartsjuka. Det verkar inte så.
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2025-09-22 23:42:40 följande:
    tvååringar kan ha svårt att kontrollera sin ilska och lägger sej på golvet och skriker bland folk hur som helst, vuxna människor som misshandlar väljer att agera på den.
    Ja,och det är väl ingen som har påstått något annat?
    Om man har så svårt att hantera sina känslor att man väljer att misshandla och kontrollera sin partner så behöver man söka hjälp.
  • molly50
    Tyra myra skrev 2025-09-23 21:58:53 följande:

När jag läser trådstarten  och inläggen så tror jag att TS till en början avsåg att uppmärksamma att det ibland kommer inlägg som späder på en redan svartsjuk människas oro. Man ger tips på hur man kan kontrollera det ena och det andra.

Man häller liksom bensin på elden hos den svartsjuke.  Detta håller jag med om är farligt och inte alls till gagn för någon med svartsjuka  tendenser.  Man stjälper mer än man hjälper personen ifråga.  Genom att stödja funderingar och rädslor att bli lämnad för någon annan göder man svartsjukan.

Tycker nog att TS har rätt i detta

Och jag tror att TS syftar på denna tråden där h*n menar att frun i den trådens berättelse är sjukligt svartsjuk.
    De flesta andra tycker att det är befogat.
  • molly50
    Tyra myra skrev 2025-09-24 20:20:25 följande:
    Om jag inte helt missuppfattat TS så varnar hon för att svartsjukan kan eskalera och utvecklas till ett helvete.  Detta håller jag med om. 

Problemet är att det inte i förväg går att avgöra om svartsjukan kommer att eskalera eller inte. 

Jag tror att många blandar ihop sin egen osäkerhet med svartsjuka. Svartsjukan har ingen rim eller reson. Svartsjuka kan man inte resonera bort.  Så fort en partner anser sig ha rätt att kontrollera den andre så är det fara å färde.

I de inlägg jag läst som är mest negativa till TS tar man upp att  partners gränslösa beteende skulle vara en ursäkt till kontrollerande beteende. Detta är exakt vad svartsjuka förövare säger till sitt försvar. 

En relation ska ALDRIG bygga på kontroll.  De som av någon orsak känner sig behöva kontrollera sin partner borde byta partner. Kan man inte känna tillit till varandra i en relation är det tid att inse att den är över.

Svartsjuka är ingen bra känsla och bör inte bejakas. 

Har man låg självkänsla och därför får problem i sin relation bör man göra någonting åt detta. Inte gå omkring och lida. När det finns hjälp att få.

Jag kan inte annat än hålla med TS om att det inte är sunt att bejaka svartsjuka.
    Men vem har sagt att svartsjuka är en ursäkt för ett kontrollerande beteende? Ingen vad jag har kunnat se.
    Det kan kanske vara en förklaring,men absolut ingen ursäkt.
    Börjar man försöka kontrollera sin partner så är det dags att söka hjälp.

Och ingen har heller bejakat svartsjuka. Däremot så har vi sagt att det kan uppstå svartsjuka ibland om man har en partner som beter sig gränslöst med andra.
    Och då kan svartsjukan vara befogad. Och då är det den som är gränslös som bör fundera på att ändra sitt beteende.
  • molly50
    Tyra myra skrev 2025-09-24 21:16:05 följande:
    Du kanske inte har varit i närheten av hur våld i nära relationer fungerar men det är verkligen så att våldsamma män skyller sitt beteende på att partnern skulle vara i hans ögon gränslös.  De skyller i stort sett alltid på svartsjuka och att kvinnan är skyldig till detta.

När man frågar dem om varför de vill fortsätta en relation med en kvinna som skulle vara så utmanande så får man inga svar. 

Jag har själv läst trådar där man frågar om partnern är otrogen. Där florerar en hel del tips på hur man kan kontrollera detta. Jag tycker ärligt talat inte att detta är så oskyldigt. Det kan trigga och förstärka en känsla som inte är positiv för någon som har låg självkänsla. 

I de bästa av världar känner man tillit till varandra och söker inte efter orsaker till att inte göra det.
    Jo,det har jag faktiskt. Jag har levt med en sjukligt svartsjuk man som försökte kontrollera mig och som misshandlade och ströp mig.
    Så jo,jag vet hur det kan fungera.
    Så jag försöker absolut inte bejaka svartsjuka.

Jag kan inte se att det är fel att råda en person som är svartsjuk och osäker att försöka jobba på det.
    Men ibland så är ju svartsjukan även befogad. Om man t ex har en gränslös partner som flirtar med andra öppet eller om partnern rentav är otrogen.
    Och då tycker,i alla fall jag,att problemet ligger hos den gränslösa partnern.
  • molly50
    Tyra myra skrev 2025-09-24 23:23:45 följande:
    Jag tycker inte att ge råd om hur man kan kolla sin partner är bra råd att ge, tycker du verkligen det?  Det är verkligen inte att jobba med sin osäkerhet det är att öka den.

Det spelar ingen roll om svartsjukan är befogad eller obefogad man har ingen rätt att utöva kontroll över en annan människa såvitt det inte är ditt omyndiga barn eller någon du är förmyndare över.  

Rent känslomässigt ar det ju upp till den förorättade parten att avgöra om hen vill fortsätta leva med någon hen inte litar på, men det ger ju inte hen rätten att utöva vare sig kontroll eller misshandel.  Då är det bra mycket bättre att lägga ner tiden och energin på att Ta hjälp att få verktygen för att på sikt återfå tilliten. 

Du borde inse att gränslösheten bara ligger i den andres ögon. Någon kan anse det gränslöst andra inte skulle lyfta ett ögonbryn över.  Det finns människor som tycker det är ok att spöa frun för att hon log mot någon på ICA.  Andra går på swingers club och tycker det är fullständigt normalt. 

Det är därför viktigt att man är medveten om varandras gränser innan man binder sig till varandra.  Vem vill dela sitt liv med någon som inte accepterar den man är?
    Vem vill leva med konstant rädsla över att den andre sviker?

Nej, i de allra flesta förhållanden litar man på varandra, det är det normala. Att sen kärleken och attraktionen kan ta slut är en annan sak. Och då brukar de flesta avsluta på ett värdigt sätt.  Drama är inte det normalt för de flesta.

Har man en misstanke på att ens partner är otrogen så kanske man vill skaffa sig bevis på detta innan man avslutar förhållandet. Det tycker inte jag är särskilt konstigt.
    Däremot så tycker jag att om svartsjukan är obefogad och kontrollerande så bör man söka hjälp.
    Jag tycker det är skillnad på befogad och obefogad svartsjuka. Frågan är om ni som håller med TS gör det?

Ja,man kan absolut ha olika kriterier för vad man anser vara gränslöst.
    Men vill man flirta med andra eller rentav ligga med andra så är det kanske inte en monogam relation man ska söka sig till utan kanske ha en öppen relation.
    Eller skaffa sig en partner som kan tänka sig att gå på swingersklubbar t ex.
    Annars är det inte konstigt om tilliten brister.
    Det är en fråga om att respektera varandra. Åt båda håll.
    Kan eller vill man inte leva upp till detta så är det kanske bättre att göra slut och leva som singel.

Svar på tråden Varför rättfärdiga svartsjuka?