Varför rättfärdiga svartsjuka?
www.familjeliv.se/forum/thread/83524513-traffa-gammal-karlek
När jag läser trådstarten och inläggen så tror jag att TS till en början avsåg att uppmärksamma att det ibland kommer inlägg som späder på en redan svartsjuk människas oro. Man ger tips på hur man kan kontrollera det ena och det andra.
Man häller liksom bensin på elden hos den svartsjuke. Detta håller jag med om är farligt och inte alls till gagn för någon med svartsjuka tendenser. Man stjälper mer än man hjälper personen ifråga. Genom att stödja funderingar och rädslor att bli lämnad för någon annan göder man svartsjukan.
Tycker nog att TS har rätt i detta
Har man en misstanke på att ens partner är otrogen så kanske man vill skaffa sig bevis på detta innan man avslutar förhållandet. Det tycker inte jag är särskilt konstigt.
Däremot så tycker jag att om svartsjukan är obefogad och kontrollerande så bör man söka hjälp.
Jag tycker det är skillnad på befogad och obefogad svartsjuka. Frågan är om ni som håller med TS gör det?
Ja,man kan absolut ha olika kriterier för vad man anser vara gränslöst.
Men vill man flirta med andra eller rentav ligga med andra så är det kanske inte en monogam relation man ska söka sig till utan kanske ha en öppen relation.
Eller skaffa sig en partner som kan tänka sig att gå på swingersklubbar t ex.
Annars är det inte konstigt om tilliten brister.
Det är en fråga om att respektera varandra. Åt båda håll.
Kan eller vill man inte leva upp till detta så är det kanske bättre att göra slut och leva som singel.