Anonym (Livia) skrev 2025-09-22 07:52:02 följande:
Vad jag har förstått så är det inte särskilt ovanligt bland män, tyvärr.
Om du vill prata lite mer känslor och tankar så gör ett försiktigt försök med någon. Börja med något som är liiite mer privat än det ni brukar prata om. Att du är nervös inför något kanske, eller nåt sånt. Se vad du får för respons. Funkar det inte med den kompisen så prova med en annan nån annan gång.
Det blir lätt så i ett kompisgäng, tänker jag, att man sätter en jargong som blir en sorts standard för sättet att umgås. Men kanske finns det fler i gänget som egentligen är öppna för mer personliga samtal. Skicka ut små trevande försök så kanske någon nappar. Men ös inte ur dig en massa känslor och privata saker helt plötsligt. Det kan kännas jobbigt efteråt om du inte får det gensvar du hade hoppats på.
Anonym (Lee) skrev 2025-09-22 07:59:57 följande:
Det är betydligt fler män än kvinnor som har det så.
Det du kan göra är att själv vara lite öppen mot en kompis som är en hygglig person och som inte har några mobbnimgstendenser, och se vad som händer.
Tack så mycket för era svar! Ja man får ju ofta höra att män har svårt att prata om känslor men jag vet inte, det känns som att det mer är att ingen är intresserad av att bli nära vän med just mig. Jag är en sån som är rolig att ha med på fest o så, men ingen man går till när det gäller viktiga saker. Men ni har kanske rätt att det inte bara är jag utan att detta är vanligt bland män, jag både hoppas och inte hoppas att det är så haha. Svårt att själv testa att vara mer öppen själv men ja jag får försöka. Tack igen båda två.