Är detta passande i en kyrka?
Hej!
Som vanligt på söndagen tog jag med mig familjen för att deltaga i söndagsgudstjänsten i vår församling (en ekumenisk frikyrka).
Det var trevligt och pastorn predikade om intressanta ämnen.
Ja vad har då detta med mode att göra, undrar ni förstås.
Jo, i vår församling är det blandade åldrar, och vi har en stor grupp som vi benämner "unga vuxna", dvs personer av båda könen i åldrarna 19-26 år.
En av dessa unga kvinnor bar en klädsel som fångade min uppmärksamhet på ett lite ovanligt sätt.
På överkroppen bar hon en midjekort vit topp av någon sorts kashmir eller liknande, inget anmärkningsvärt.
På underkroppen bar hon ett par gråa tajta, tunna strechbyxor. Och när jag säger tunna och tajta så menar jag tunna och tajta, det var i princip som ett tunt extra skinn, man såg minsta cellulit.
Nu hade hon inte så många celluliter direkt ,snarare tvärtom om ni förstår hur jag menar, men jag tror ni förstår andemeningen.
Till på köpet var de sydda på ett sådant sätt att de framhävde, ja, bakdelens båda halvor, om man säger så,.
Då Gud utrustat mig såväl som de flesta män med en normalt och sund instinkt att föra släktet vidare som det står i Mosebok, så är det knappast förvånande att såväl sinne som kropp reagerar då en syn som denna dyker upp i bänkraden framför en.
Dock finns det ett problem, och det är att jag och övriga manliga församlingsmedlemmar ju kanske hellre är där för att lyssna till pastorns predikan än känna dessa köttets lustar. Samtidigt vet jag att detta är moderna i denna åldersgrupp och att det är viktigt för unga kvinnor att känna sig fina.
Vad anser ni om detta? Är det upp tlll oss män att ha den kontrollen över våra sinnen att vi inte blir distraherade av åsynen av kvinnliga behag som guppar förbi, eller är detta ett mindre lämligt klädval för ett kyrkobesök?