• Anonym (JonteJonte)

Är detta passande i en kyrka?

Hej! 

Som vanligt på söndagen tog jag med mig familjen för att deltaga i söndagsgudstjänsten i vår församling (en ekumenisk frikyrka). 

Det var trevligt och pastorn predikade om intressanta ämnen. 
    Ja vad har då detta med mode att göra, undrar ni förstås.  

Jo, i vår församling är det blandade åldrar, och vi har en stor grupp som vi benämner "unga vuxna", dvs personer av båda könen i åldrarna 19-26 år. 
    En av dessa unga kvinnor bar en klädsel som fångade min uppmärksamhet på ett lite ovanligt sätt. 
    På överkroppen bar hon en midjekort vit topp av någon sorts kashmir eller liknande, inget anmärkningsvärt.
    På underkroppen bar hon ett par gråa tajta, tunna strechbyxor. Och när jag säger tunna och tajta så menar jag tunna och  tajta, det var i princip som ett tunt extra skinn, man såg minsta cellulit.
    Nu hade hon inte så många celluliter direkt ,snarare tvärtom om ni förstår hur jag menar, men jag tror ni förstår andemeningen. 
    Till på köpet var de sydda på ett sådant sätt att de framhävde, ja, bakdelens båda halvor, om man säger så,. 

Då Gud utrustat mig såväl som de flesta män med en normalt och sund instinkt att föra släktet vidare som det står i Mosebok, så är det knappast förvånande att såväl sinne som kropp reagerar då en syn som denna dyker upp i bänkraden framför en. 
    Dock finns det ett problem, och det är att jag och övriga manliga församlingsmedlemmar ju kanske hellre är där för att lyssna till pastorns predikan än känna dessa köttets lustar. Samtidigt vet jag att detta är moderna i denna åldersgrupp och att det är viktigt för unga kvinnor att känna sig fina. 

Vad anser ni om detta? Är det upp tlll oss män att ha den kontrollen över våra sinnen att vi inte blir distraherade av åsynen av kvinnliga behag som guppar förbi, eller är detta ett mindre lämligt klädval för ett kyrkobesök? 

• Svar på tråden Är detta passande i en kyrka?
  • Anonym (Jobbar i kyrkan)

Så bibeln gäller inte dig själv här?  

"Du ska inte hava begär till din nästas hustru"  - vilket inbegriper även unga singelkvinnor när.du själv är gift. 

Självbehärskning är en dygd 

• Anonym (Carro)

Du låter inte som någon som ska reproducera dig alls, vilket du redan gjort. Det du ska göra är att få in vettiga idéer i både ditt huvud och dina barns nämligen att låta folk klä sig som de själva vill och är bekväma med. Just nu låter du gubbsjuk å det grövsta. 

"Då Gud utrustat mig såväl som de flesta män med en normalt och sund instinkt att föra släktet vidare som det står i Mosebok, så är det knappast förvånande att såväl sinne som kropp reagerar då en syn som denna dyker upp i bänkraden framför en. " 

Eh nej, det är inte en sund insikt. En sund insikt är att inte föra dåliga gener vidare som exempelvis gubbsjuka. 

Sluta glo - gubbslem!.

• Anonym (Lill)

Egentligen är det lite synd om tjejen som har ett så väldigt stort bekräftelsebehov att hon vill vara klädd så i kyrkan. I kläder som kanske passar bäst på en vuxenfest.

Mem det är inget som man begöver orda om, man kan bara hoppas att det går över för hennes skull.

• Jemp

Oavsett lämplig klädsel eller ej så JA det är upp till var och en (män i högsta grad inkluderade) att kunna lägga band på sig själva. 

• Anonym (Joel)

Jag är ortodox kristen där reglerna för hur man förväntas vara klädd i kyrkan är långt mycket striktare än i protestantiska kyrkor, vilket jag gissar ts befann sig i, rätta mig om jag har fel.

Ändå är det mitt ansvar för mina tankar och reaktioner jag har på andra människor. Även om en kvinna skulle dyka upp i underkläder skulle jag vända bort blicken. I och för sig skulle jag nog bli så förvånad om en lättklädd person dök upp i en ortodox kyrka att jag knappast skulle lusta efter den personen...

Sen brukar det finnas sjalar som man kan täcka sig med i kyrkan där jag går, om man vill det. Det är inget krav, men ibland dyker det upp gäster som blir generade när de upptäcker att flera av kvinnorna har täckt håret, ingen har bara axlar eller ben, och då får de ta en sjal att täcka över sig med. Om inga liknande åtgärder finns i din kyrka så antar jag att det inte förväntas att man ska skyla sig.

Vad som är passande eller ej är väl rätt subjektivt. Är det passande att komma till kyrkan i mjukisbyxor, eller förväntas man vara finklädd? Eller är det helt okej att komma iklädd jeans och tshirt? Måste man vara fullt påpälsad under högsommaren, eller är det okej att trilla in på en gudstjänst även om man råkar vara iklädd linne och korta shorts? Det är nog många som har åsikter om vad som är passande. Men i kyrkan ska alla vara välkomna.

• Anonym (Kristina)

Jag förutsätter att TS skojar med oss. Om så inte är fallet råder jag TS att ha ett själavårdande samtal med sin pastor för att få hjälp att hantera sina "köttsliga begär". Ja, jissesKräks

• Anonym (TROLL-TRÅD ????)
    Anonym (JonteJonte) skrev 2025-09-22 10:38:47 följande:
    Är detta passande i en kyrka?

Hej! 

Som vanligt på söndagen tog jag med mig familjen för att deltaga i söndagsgudstjänsten i vår församling (en ekumenisk frikyrka). 

Det var trevligt och pastorn predikade om intressanta ämnen. 
    Ja vad har då detta med mode att göra, undrar ni förstås.  

Jo, i vår församling är det blandade åldrar, och vi har en stor grupp som vi benämner "unga vuxna", dvs personer av båda könen i åldrarna 19-26 år. 
    En av dessa unga kvinnor bar en klädsel som fångade min uppmärksamhet på ett lite ovanligt sätt. 
    På överkroppen bar hon en midjekort vit topp av någon sorts kashmir eller liknande, inget anmärkningsvärt.
    På underkroppen bar hon ett par gråa tajta, tunna strechbyxor. Och när jag säger tunna och tajta så menar jag tunna och  tajta, det var i princip som ett tunt extra skinn, man såg minsta cellulit.
    Nu hade hon inte så många celluliter direkt ,snarare tvärtom om ni förstår hur jag menar, men jag tror ni förstår andemeningen. 
    Till på köpet var de sydda på ett sådant sätt att de framhävde, ja, bakdelens båda halvor, om man säger så,. 

Då Gud utrustat mig såväl som de flesta män med en normalt och sund instinkt att föra släktet vidare som det står i Mosebok, så är det knappast förvånande att såväl sinne som kropp reagerar då en syn som denna dyker upp i bänkraden framför en. 
    Dock finns det ett problem, och det är att jag och övriga manliga församlingsmedlemmar ju kanske hellre är där för att lyssna till pastorns predikan än känna dessa köttets lustar. Samtidigt vet jag att detta är moderna i denna åldersgrupp och att det är viktigt för unga kvinnor att känna sig fina. 

Vad anser ni om detta? Är det upp tlll oss män att ha den kontrollen över våra sinnen att vi inte blir distraherade av åsynen av kvinnliga behag som guppar förbi, eller är detta ett mindre lämligt klädval för ett kyrkobesök? 

Jag går själv i kyrkan varje söndag (är aktiv inom teologiskt konservativa församlingar inom Svenska Kyrkan) och i andra samfund, bla Katolska Kyrkan.

Jag tror att detta är en "TROLLTRÅD" - och jag får inte intrycket att den skrivits av någon som faktiskt är kristet troende och faktiskt är kyrkligt aktiv.

Håller någon med om att detta troligtvis är en TROLLTRÅD" avsedd att misskreditera oss som faktiskt ÄR troende?

Anonym (Kristina) skrev 2025-09-22 18:04:12 följande:

Jag förutsätter att TS skojar med oss. Om så inte är fallet råder jag TS att ha ett själavårdande samtal med sin pastor för att få hjälp att hantera sina "köttsliga begär". Ja, jissesKräks

Ja - jag går själv i kyrkan varje söndag och jag tror att detta är en TROLLTRÅD ägnad att väcka missaktning mot oss som faktiskt är troende och faktiskt på riktigt går i kyrkan. (Jag är ekumenisk kristen aktiv i olika samfund ,mest Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan.
  • Anonym (Ano)

Om du tror på Gud så vet du väl också att han gav dig en fri vilja och denna kan du alltid använda till att titta bort från syner som frestar?

Det är faktiskt ett val, du kan välja att vända bort blicken. Du behöver inte låta dig styras av pillevinkens alla nycker. Du har även fått en hjärna att tänka med. 

• Anonym (ABC)
    Anonym (Kristina) skrev 2025-09-22 18:04:12 följande:

Ja, verkligen.
    Anonym (Ano) skrev 2025-09-23 13:44:51 följande:

Om du tror på Gud så vet du väl också att han gav dig en fri vilja och denna kan du alltid använda till att titta bort från syner som frestar?

Det är faktiskt ett val, du kan välja att vända bort blicken. Du behöver inte låta dig styras av pillevinkens alla nycker. Du har även fått en hjärna att tänka med. 

Jag tror att detta är en trolltråd, och inte skriven av någon faktiskt kristet troende.
Svar på tråden Är detta passande i en kyrka?