• Rudbeckius

"Amanda-effekten": Relationskris i halva Malmö – och i Sverige?

Vi är i övre medelåldern och sitter hemma  i TV-soffan hemma och fascineras, ofta med skämskudde, över de yngres relationsproblem. I Netflix-serien "Halva Malmö består av killar som dumpat mig" möter vi Amanda ? en kvinna i trettioårsåldern som klamrar sig fast vid sin mobil och jakten på bekräftelse. Hon är vacker, vass, välutbildad ? men fullständigt vilsen. Så jobbigt. Serien är rolig, ja, men också djupt allvarlig. För Amanda är nog inte unik. Är hon en spegel av ett växande samhällsproblem: relationell rotlöshet, inre tomhet och en generationsidentitet byggd på likes i stället för lojalitet? Är det så?

Bakom varje charmigt montage av sarkastiska sms och pinsamma one-night stands döljer sig något mer: en emotionellt övergiven människa som tappat förmågan att skapa djup, tillit och varaktighet. Att Amanda upprepat väljer otillgängliga män och själv flyr intimitet är inte bara underhållning på Netflix ? det är dokumenterat i otaliga studier om anknytningsstörningar, låg självkänsla och bekräftelseberoende.

Forskningen är alltså tydlig: personer med otrygg anknytning eller emotionell överkänslighet riskerar att hamna i korta, destruktiva relationer. Studier visar också att upprepade separationer påverkar den psykiska hälsan negativt, särskilt om individen saknar stabila vänskapsrelationer, självreflektion eller terapeutiskt stöd.

Men felet ligger inte bara hos Amanda. Vi lever i ett samhälle som förstärker hennes kris: där samhörighet byts ut mot yta, där engångskontakter premieras av dejtingappar, och där män ? ofta unga ? växer upp i ett emotionellt vakuum utan förebilder för sund maskulinitet.

Vi behöver sluta romantisera emotionellt kaos och istället bygga strukturer som gynnar mognad, empati och relationell kompetens.Fem förslag för ett relationellt starkare samhälle

* Inför relationskunskap i skolan. Precis som vi lär ut matematik bör vi ge unga verktyg för att förstå känslor, anknytning och gränser.

* Stärk mäns emotionella språk. Mansrörelsen bör lyftas som en del av jämställdhetsarbetet ? inte misstänkliggöras.

* Stoppa dejtingapparnas emotionella rovdrift. Kräv etiska riktlinjer för hur appar utformas, särskilt för unga vuxna.

* Normalisera terapi. Terapi bör ses som förebyggande hälsovård, inte som något för de "svaga".

* Uppvärdera vänskap. Medier, kultur och politik bör lyfta betydelsen av djupa vänskapsband ? inte bara romantisk kärlek.

Amanda springer genom Malmö, ensam bland tusen ansikten. Vi känner igen henne. Vi kanske är henne. Men vi kan välja en annan väg. En som leder bort från bekräftelsejakt och mot djupare, mänskligare samhörighet.

Och den vägen börjar inte i appen. Den börjar i oss själva.

• Svar på tråden "Amanda-effekten": Relationskris i halva Malmö – och i Sverige?
  • Anonym (Juni)

Misstaget många gör är att de förväntar sig att hitta kärleken på dejtingappar. Det är ett medvetet val av skaparna till dessa appar att få användarna att stanna så länge som möjligt och spendera pengar på appen. De som stannar längst är de som riskerar att aldrig ta sig ur. Dejtingappar är beroendeframkallande och det är skaparna mycket väl medvetna om.

Att det behövs mer sexualkunskap, och framförallt fokus på relationer utöver sex, håller jag med om till 100%. Även att vänskap måste värderas minst lika högt som romantisk kärlek.

• TvillingmammaVästgöte

Om en ung människa har otrygg anknytning beror det på att det varit problem i den tidiga anknytningen till föräldrarna, till mamma och pappa. Det är kvaliteten på den anknytningen som spelar roll.
    Det är inte skolan som är ansvarig för att lära unga människor om relationer, detta är familjernas ansvar. Vägen till goda relationer börjar i familjen. 

Rudbeckius skrev 2025-09-22 11:09:33 följande:
    "Amanda-effekten": Relationskris i halva Malmö ? och i Sverige?

Vi är i övre medelåldern och sitter hemma  i TV-soffan hemma och fascineras, ofta med skämskudde, över de yngres relationsproblem. I Netflix-serien "Halva Malmö består av killar som dumpat mig" möter vi Amanda ? en kvinna i trettioårsåldern som klamrar sig fast vid sin mobil och jakten på bekräftelse. Hon är vacker, vass, välutbildad ? men fullständigt vilsen. Så jobbigt. Serien är rolig, ja, men också djupt allvarlig. För Amanda är nog inte unik. Är hon en spegel av ett växande samhällsproblem: relationell rotlöshet, inre tomhet och en generationsidentitet byggd på likes i stället för lojalitet? Är det så?

Bakom varje charmigt montage av sarkastiska sms och pinsamma one-night stands döljer sig något mer: en emotionellt övergiven människa som tappat förmågan att skapa djup, tillit och varaktighet. Att Amanda upprepat väljer otillgängliga män och själv flyr intimitet är inte bara underhållning på Netflix ? det är dokumenterat i otaliga studier om anknytningsstörningar, låg självkänsla och bekräftelseberoende.

Forskningen är alltså tydlig: personer med otrygg anknytning eller emotionell överkänslighet riskerar att hamna i korta, destruktiva relationer. Studier visar också att upprepade separationer påverkar den psykiska hälsan negativt, särskilt om individen saknar stabila vänskapsrelationer, självreflektion eller terapeutiskt stöd.

Men felet ligger inte bara hos Amanda. Vi lever i ett samhälle som förstärker hennes kris: där samhörighet byts ut mot yta, där engångskontakter premieras av dejtingappar, och där män ? ofta unga ? växer upp i ett emotionellt vakuum utan förebilder för sund maskulinitet.

Vi behöver sluta romantisera emotionellt kaos och istället bygga strukturer som gynnar mognad, empati och relationell kompetens.Fem förslag för ett relationellt starkare samhälle

* Inför relationskunskap i skolan. Precis som vi lär ut matematik bör vi ge unga verktyg för att förstå känslor, anknytning och gränser.

* Stärk mäns emotionella språk. Mansrörelsen bör lyftas som en del av jämställdhetsarbetet ? inte misstänkliggöras.

* Stoppa dejtingapparnas emotionella rovdrift. Kräv etiska riktlinjer för hur appar utformas, särskilt för unga vuxna.

* Normalisera terapi. Terapi bör ses som förebyggande hälsovård, inte som något för de "svaga".

* Uppvärdera vänskap. Medier, kultur och politik bör lyfta betydelsen av djupa vänskapsband ? inte bara romantisk kärlek.

Amanda springer genom Malmö, ensam bland tusen ansikten. Vi känner igen henne. Vi kanske är henne. Men vi kan välja en annan väg. En som leder bort från bekräftelsejakt och mot djupare, mänskligare samhörighet.

• Anonym (Tanke)
    Anonym (Juni) skrev 2025-09-22 11:43:09 följande:

Misstaget många gör är att de förväntar sig att hitta kärleken på dejtingappar. Det är ett medvetet val av skaparna till dessa appar att få användarna att stanna så länge som möjligt och spendera pengar på appen. De som stannar längst är de som riskerar att aldrig ta sig ur. Dejtingappar är beroendeframkallande och det är skaparna mycket väl medvetna om.

Att det behövs mer sexualkunskap, och framförallt fokus på relationer utöver sex, håller jag med om till 100%. Även att vänskap måste värderas minst lika högt som romantisk kärlek.

En annan sak som också kan vara dåligt med dejting appar är att man kan ha så många på gång samtidigt, att man kanske aldrig nöjer sig. Det kan alltid finnas någon bättre som man missar om man stadgar sig.
  • Rudbeckius

Klokt tänkt, Juni ? du sätter fingret på flera viktiga saker. Dejtingappar är faktiskt designade enligt samma psykologiska principer som spelautomater: belöning i form av dopaminpåslag, oregelbunden bekräftelse och ständig jakt på ?något bättre?. Det gynnar inte långsiktiga relationer, utan snarare ett konsumtionsbeteende där människor blir utbytbara.

Att vi i samhället behöver bättre samtal om relationer, känslor och vänskap är helt sant ? det är lika viktigt som sexualkunskap. Många saknar verktyg för att bygga trygghet, tålamod och ömsesidig respekt. Appar kan vara ett verktyg, men inte en genväg till närhet.

Vill vi ha bättre relationer ? romantiska eller vänskapliga ? behöver vi skapa sammanhang där människor ses som hela personer, inte som profiler i ett flöde.

Anonym (Juni) skrev 2025-09-22 11:43:09 följande:

• Rudbeckius

Javisst, det ligger absolut mycket i det du skriver, Tvillingmamma ? tidig anknytning är avgörande för hur vi senare relaterar till andra. Men evidens från både psykologi och sociologi visar också att det inte är hela bilden. Många unga växer upp med goda föräldrar men formas ändå starkt av senare erfarenheter: mobbning, sociala medier, porr, dejtingkultur och otrygga skolmiljöer kan påverka anknytningen i tonår och vuxenliv.

Familjen är viktig, men samhället har också ett ansvar. Precis som vi lär barn matte och historia i skolan, bör vi ge dem språk för känslor, gränser, respekt och empati. Det gynnar inte bara kärleksrelationer ? utan även vänskap, arbetsliv och psykisk hälsa.

Vi behöver alltså både trygga hem och kloka skolor. Det är inte ett antingen eller ? utan ett både och.

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-22 12:03:45 följande:

Om en ung människa har otrygg anknytning beror det på att det varit problem i den tidiga anknytningen till föräldrarna, till mamma och pappa. Det är kvaliteten på den anknytningen som spelar roll.
    Det är inte skolan som är ansvarig för att lära unga människor om relationer, detta är familjernas ansvar. Vägen till goda relationer börjar i familjen. 

• Ezmeraldah
    Rudbeckius skrev 2025-09-23 13:23:31 följande:

Klokt tänkt, Juni ? du sätter fingret på flera viktiga saker. Dejtingappar är faktiskt designade enligt samma psykologiska principer som spelautomater: belöning i form av dopaminpåslag, oregelbunden bekräftelse och ständig jakt på ?något bättre?. Det gynnar inte långsiktiga relationer, utan snarare ett konsumtionsbeteende där människor blir utbytbara.

Att vi i samhället behöver bättre samtal om relationer, känslor och vänskap är helt sant ? det är lika viktigt som sexualkunskap. Många saknar verktyg för att bygga trygghet, tålamod och ömsesidig respekt. Appar kan vara ett verktyg, men inte en genväg till närhet.

Vill vi ha bättre relationer ? romantiska eller vänskapliga ? behöver vi skapa sammanhang där människor ses som hela personer, inte som profiler i ett flöde.

Fast Amanda nätdejtar ju inte. Hon är ju jättesocial och bra på att ta kontakt i verkliga livet genom ta initiativ, föreslå sktiviteter, bjuda in, be om hjälp osv. Hon träffar ju män i alla möjliga situationer. Och hon har ju massor av nära vänner som hon värderar högt, hon har en jättebra relation till mamma och syster och hon gör allt hon kan för att göra det bästa av relationen till pappan och hans familj. Jag tycker inte att hon saknar verktyg för att bygga trygghet eller att hon tror att nätdejting är lösningen. Hon hade lite kul med en bartender som var ett svin och som sen vill förstöra för henne (vilket är väldigt orealistiskt) och det är inte hennes fel.

Amanda är 30 men beter sig som 20. Jag satt hela tiden och tänkte "haha sådär var jag när jag var 20". Och då upplever jag ändå att jag själv var barnslig och "efter" jämfört med mina jämnåriga. 
  • Anonym (Stor växel)
    Rudbeckius skrev 2025-09-22 11:09:33 följande:
    "Amanda-effekten": Relationskris i halva Malmö ? och i Sverige?

Jesus christ, snacka om att dra på stora växlar efter att ha kollat på en serie. Det är en liten grupp som ligger runt av både män och kvinnor. Byt ut kvinna mot man så har du samma situation. Jag tillhör den yngre generationen där dejting appar är väl använda och långt ifrån alla träffar sin respektive genom dejting app. Ofta träffar man sin respektive genom vänner, universitet eller hobbies. Varken jag eller många i min vänskapskrets har haft problem att hitta någon och alla har barn idag och lever i tvåsamhet. Jesus christ alltså vilket dravel. 
  • Ezmeraldah
    Rudbeckius skrev 2025-09-22 11:09:33 

Vi är i övre medelåldern och sitter hemma  i TV-soffan hemma och fascineras, ofta med skämskudde, över de yngres relationsproblem. 

Vad hade man för relationsproblem när ni var unga då om man får fråga? Långa köer till logdansen?

Har ni läst boken med samma titel, som serien bygger på ("Halva Malmö består av killar som dumpat mig" av Amanda Romare)? Det är en självbiografi med fiktiva inslag. Själv är jag i ungefär samma ålder som författaren till boken, nämligen i yngre medelåldern, och dejtingappar fanns inte när vi var unga så vi har inte formats av nån sån kultur.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Stor växel) skrev 2025-09-23 14:00:46 följande:
    Jesus christ, snacka om att dra på stora växlar efter att ha kollat på en serie. Det är en liten grupp som ligger runt av både män och kvinnor. Byt ut kvinna mot man så har du samma situation. Jag tillhör den yngre generationen där dejting appar är väl använda och långt ifrån alla träffar sin respektive genom dejting app. Ofta träffar man sin respektive genom vänner, universitet eller hobbies. Varken jag eller många i min vänskapskrets har haft problem att hitta någon och alla har barn idag och lever i tvåsamhet. Jesus christ alltså vilket dravel. 
    Jag tror att Amanda i serien har autism och inte är så intresserad av traditionell tvåsamhet. 

Själv är jag Lilleman i serien/boken. Alltså hon som har en "utmanande" klädstil och rosa ögonskugga, som  springer runt med piska på krogen och parar ihop folk genom att fråga killar om de vill ha pisk på arslet (och tycker att det är ett utmärkt sätt att träffa den rätta - kärlek börjar med smisk på baken!). That's me, haha! Svårt att tro nu med tanke hur jag klär mig, agerar och lever idag. Men inom mig finns fortfarande en Lilleman. Jag kallades till och med för Lilleman när jag var liten - sammanträffande. 

Amanda raggar i tvättstugan ("brukar du tvätta ofta?"), vid soptunnan ("Hej Amanda, är du full igen?", "näe", "nähä"), på tårtkalas ("Mamma kan inte du spå honom med tarotkort?"), på bensinmack ("Jag har herpes och behöver låna en alkomätare!") osv. Känner igen mig å det grövsta. Exakt sån var jag som 20-åring. Folk tyckte kanske att jag var lite udda. Men helvete vad kul man hade. Ibland i alla fall.
  • Rudbeckius

Ja, det stämmer att dejtingappar aktiverar psykologiska mekanismer som kan bli problematiska. Forskning visar att "valmöjlighetsparadoxen" ? alltså att för många val leder till minskad tillfredsställelse ? är särskilt stark i digital dejting. När apparna signalerar att "någon bättre alltid finns ett svep bort" undermineras djupare engagemang.

Det förstärks av dopaminbaserade belöningscykler som liknar dem vid spelberoende: tillfälliga matcher och nya konversationer ger snabba kickar men bygger sällan långsiktiga relationer. Många fastnar i ytlig kontaktjakt och undviker att investera i verklig närhet.

Psykologim pekar också på att människor med otrygg anknytning kan förstärka sina mönster genom dejtingappar ? antingen genom att klamra sig fast vid bekräftelse eller genom att undvika sårbarhet genom ständig nykonsumtion av kontakter.

Lösningen är väl inte att fördöma appar i sig, utan att använda dem medvetet: med reflektion, avgränsningar och en klar inre kompass. Relationer mår bäst av långsam tillit, inte oändlig tillgång. Men det är lätt att säga ju.

Vänskap, förtroende och verklig närvaro behöver lyftas lika högt som passion och romantik ? i både utbildning och vardag.

Anonym (Tanke) skrev 2025-09-23 12:30:34 följande:
    En annan sak som också kan vara dåligt med dejting appar är att man kan ha så många på gång samtidigt, att man kanske aldrig nöjer sig. Det kan alltid finnas någon bättre som man missar om man stadgar sig.
Svar på tråden "Amanda-effekten": Relationskris i halva Malmö – och i Sverige?