• Finländsk

Vill inte kyssas längre

Jesper f skrev 2025-09-22 13:01:14 följande:
    Fast jag tror du tar detta på helt fel sätt. Han är garanterat orolig för att du ska bli sjuk, och är han ute bland människor, finns potentiell risk att han faktiskt BLIR smittbärare hem till dig, och att kyssas är absolut en av värsta smittvägar. Då är det bättre ni pussas på pannan/kinden, eller vad som.

Det bästa ni/han kan göra just nu för att undvika smitta - och nu om någon gång ÄR defakto säsongen fram tills November när flunsan också drar igång, är att köpa vanliga munskydd på Apoteket ( såna där som Tandläkaren använder ) eller via Apotea om något billigare, också får han ha dem när han är ute bland kleti och pleti. Särskilt om han reser kollektivt, det är rena smitt härden.... Det ger er bäst förutsättningar att hålla dig smittfri.

Sen behöver ni inte fysiskt hålla er på avstånd, antar att ni delar säng tex. Kramar och sedvanligt kel går givetvis bra. Men är du just nu känslig och ska hållas utom smitta, måste ni båda anpassa er till det - hur tråkigt det än är. Men det är dessbättre bara temporärt och inte resten för era liv. Är det vad vården säger måste ni lyssna, det är för ditt eget bästa!. Förstår att det är hemskt jobbigt och tråkigt, men det är för barnets skull. Och det är så du måste tänka. Din man är rädd om dig, inte för dig :) 
    Fast det kanske inte handlar så mycket om ta det på  rätt eller fel sätt, utan mer om att ventilera känslor.

TS, har ni pratat ordentligt om hur du känner och vad ni kan göra för att du ska få närhet och må bra i relationen? Tänker att det här måste vara så otroligt tungt för dig. Och säkert för din man också, men han är ju igång och lever ett mer normalt liv medan du är sängliggande, kanske han inte inser eller hinner reflektera tillräckligt hur det faktiskt är för dig.
  • Finländsk
    Anonym (En annan pappa) skrev 2025-09-25 09:05:23 följande:

Har du ens försökt göra ditt bästa för att se saken ur hans perspektiv, försökt sätta dig in i hur och vad han tycker och känner?

Vilka konkreta saker har du gjort, vad kan du göra bättre, för att på något sätt som passar allra bäst för honom, försöka ta reda på och utröna vad han känner och tycker?

Jag tycker att du fortsätter ge samma intryck av att du inte ens har funnit anledning försöka fundera och reflektera över situationen utifrån hans perspektiv.
    Du verkar inte se era utmaningar som ömsesidiga, du ser inte att dessa utmaningar är er gemensamma sak, utan du strävar efter att förklara din situation, att det inte är ditt fel, det är hans sak och inte er gemensamma. 

Du verkar bara ännu mer ha fokuserat på att finna förklaringar? Förklaringar som enbart utgår från ditt eget perspektiv, inte ert gemensamma, inte hans perspektiv, utan bara utifrån vad du själv känner och tycker. Alltså dina bortförklaringar.

Vad tänker du om:
    Du (kanske kvinnor generellt?) verkar inte vilja förstå, och/eller vill inte ens försöka sätta dig in i hans situation, vill inte tänka på den nuvarande och framförallt inte den kommande situationen, sett ur hans perspektiv?

Du ger intryck av att väldigt tydligt ha utrett dina egna behov, önskemål och krav, och du ger intryck av att fokusera extremt starkt på allt det som du själv saknar och att fokuserar enbart på dina egna känslor.

Jag börjar bli övertygad, skulle våga slå vad om, att din beskrivning inte stämmer med hur din man skulle beskriva motsvarande, om han också skulle få chansen att fritt och med sina egna ord beskriva det, ur hans eget perspektiv.
    Du säger att du inte vet något om detta, vad han känner och tycker. Varför vet du inte det?
    Vad har du gjort rent konkret för att ta reda på det?
    Om det inte räcker att fråga på ditt vanliga sätt, på vilket annat sätt, anpassat till honom och hans person, har du då valt att gå vidare för att bättre lyckas ta reda på dessa viktiga saker?

Håller du ens med om att detta är ömsesidigt och viktigt för er båda i er gemensamma relation?

Jag misstänker att också detta inlägg återigen triggar dig att fortsätta finna förklaringar och bortförklaringar.
    I stället för att du ser det som ömsesidigt och gemensamt, i stället för att börjar intressera dig för att försöka se saker också ur hans perspektiv, att få reda på vad han egentligen känner och tycker.

Du verkar vilja prioritera finna ändlösa bortförklaringar,
    du verkar prioritera att förklara att du inte har gjort något fel, om något är fel så beror det på honom,
    hellre än att du konkret och konstruktivt försöker se det ömsesidigt och göra ditt allra bästa för att förbättra er gemensamma situation.

Sluta sparka på en som ligger! Det är tydligt att det är TS man som inte försöker se saken ur sin frus perspektiv. Det är också tydligt att TS gör allt för att närma sig en gemensam lösning medan mannen helt verkar försöka ignorera och fly från situationen. TS kan inte göra mer än hon gör, det är mannen som nu har alla korten och han väljer att inte spela dem.
  • Finländsk
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-09-25 09:57:22 följande:
    Måste bara skratta lite åt din pun "sparka på en som redan ligger" 😂

Men tack för din input , känner att "en annan pappa"bara vill vara elak och inte läser vad jag skrivit i tidigare inlägg för dp passar set inte hans agenda. 
    Haha, jo det blev ju en ganska passande beskrivning av hans beteende.

Det kliar verkligen i fingrarna att svara honom igen, men det är ju antagligen lönlöst. Jag tror ändå inte han bara vill vara elak, tycker det känns som att han faktiskt tror på vad han skriver. Men bra att du inte tar åt dig.

Jag tycker inte du ska släppa det här med din mans avståndstagande från närhet. Det verkar ju inte vara bara fysisk närhet som saknas? Har inga goda råd, men jag hoppas det löser sig. Prata absolut om det här med någon inom vården.
  • Finländsk

Silent Treatment ses ofta som en form av psykiskt våld. I din utsatta situation just nu är det ju extra nedbrytande. Också fast hans syfte inte alls är att bryta ner dig, är din upplevelse vad den är och om du mår dåligt och inte känner att du har någon möjlighet att påverka din situation, är det inte särskilt långsökt att se hans beteende som våld. Oberoende orsakerna bakom hans beteende, är det inte okej. Jag hoppas verkligen ni lyckas lösa det här och att han förstår vad han håller på med.

Jag har kopierat en text från Wikipedia, som jag tycker sammanfattar det ganska bra. Det finns uppenbara likheter mellan den verbala och känslomässiga tystnaden, det handlar om ett sätt att kommunicera sitt missnöje med en (demonstrativ) brist på kommunikation.

In a relationship, the silent treatment can be a difficult pattern to break and resolve because if it is ingrained, relationships may gradually deteriorate. The silent treatment is more likely to be used by individuals with low self-esteem and a low tolerance for conflict. In order to avoid conflict, an individual will refuse to acknowledge it and will sometimes use silent treatment as a control mechanism. Enactors of the silent treatment punish their victims by refusing to speak to them or even acknowledge their presence. Through silence, the enactors "loudly" communicate their displeasure, anger, upset and frustration.

Svar på tråden Vill inte kyssas längre