Flytta ihop eller vänta
Anonym (Lea89) skrev 2025-09-22 14:23:00 följande:
Flytta ihop eller väntaJag skulle behöva hjälp att resonera kring en situation med min blivande sambo. Både han och jag har barn sedan tidigare och vi bor långt ifrån våra familjer. Vi har varit tillsammans i fyra år, men vi har inte slagit ihop våra liv ännu eftersom jag inte riktigt känt mig trygg med att bo tillsammans med honom. En stor anledning är min oro för hur hans religion (han är muslim) skulle påverka mig i vardagen om vi bor ihop, samt att han konstant pendlar mellan kyla och värme. Nu har vi börjat titta på hus, och plötsligt pratar han mycket om hur ofta hans familj skulle kunna komma och bo hos oss när vi väl flyttar ihop. Eftersom hans familj bor långt bort brukar de stanna 5?6 dagar åt gången när de kommer. Under de senaste sju månaderna har han varit hos sin familj tre gånger, minst fyra dagar varje gång, och hans familj har hälsat på oss fem gånger. Just nu bor vi inte tillsammans, så det påverkar inte min vardag direkt. Men jag oroar mig för hur det skulle bli om vi köper ett hus tillsammans och hela tiden har gäster som sover över, kanske varannan månad och han dessutom fortsätter resa bort så ofta. Vi har våra barn varannan vecka och hittills har jag och mina barn inte behövt anpassa oss till någon annan. Han vill gärna att jag anpassar mig, bland annat genom att täcka mig mer när hans familj är här. Jag är inte emot hans familj, men jag vill inte ständigt behöva anpassa mig, ta emot gäster och servera folk i mitt eget hem.
Samtidigt känns det svårt att tänka mig att leva med någon som lägger press på mig att bete mig på ett visst sätt för att han inte ska skämmas.
Du är inte bekväm med situationen och du tycker att det verkar jobbigt att hans släktingar ska komma på besök i ert hem. Vilket ju är ofrånkomligt att de gör ibland, eftersom de bor i en annan stad.
Nej, ni passar nog inte så bra ihop. Det kan bli riktigt påfrestande om ni flyttar ihop i ett hus tillsammans och barnen vänjer sig med varandra, och så vill du gå isär senare.