• Anonym (Lea89)

Flytta ihop eller vänta

Jag skulle behöva hjälp att resonera kring en situation med min blivande sambo. Både han och jag har barn sedan tidigare och vi bor långt ifrån våra familjer. Vi har varit tillsammans i fyra år, men vi har inte slagit ihop våra liv ännu eftersom jag inte riktigt känt mig trygg med att bo tillsammans med honom. En stor anledning är min oro för hur hans religion (han är muslim) skulle påverka mig i vardagen om vi bor ihop, samt att han konstant pendlar mellan kyla och värme. Nu har vi börjat titta på hus, och plötsligt pratar han mycket om hur ofta hans familj skulle kunna komma och bo hos oss när vi väl flyttar ihop. Eftersom hans familj bor långt bort brukar de stanna 5?6 dagar åt gången när de kommer. Under de senaste sju månaderna har han varit hos sin familj tre gånger, minst fyra dagar varje gång, och hans familj har hälsat på oss fem gånger. Just nu bor vi inte tillsammans, så det påverkar inte min vardag direkt. Men jag oroar mig för hur det skulle bli om vi köper ett hus tillsammans och hela tiden har gäster som sover över, kanske varannan månad och han dessutom fortsätter resa bort så ofta. Vi har våra barn varannan vecka och hittills har jag och mina barn inte behövt anpassa oss till någon annan. Han vill gärna att jag anpassar mig, bland annat genom att täcka mig mer när hans familj är här. Jag är inte emot hans familj, men jag vill inte ständigt behöva anpassa mig, ta emot gäster och servera folk i mitt eget hem.
    Samtidigt känns det svårt att tänka mig att leva med någon som lägger press på mig att bete mig på ett visst sätt för att han inte ska skämmas.
  • Svar på tråden Flytta ihop eller vänta
  • Anonym

Nej, nej och nej!

Inget av det du beskriver blir bättre för att man flyttar ihop. Tvärtom! Allt förstärks och blir värre.

Utsätt inte dina barn för det. Inte dig själv heller.

• Fjäril kär

Det finns en anledning till att du ikoner dig trygg med honom och er relation.  Lyssna på den

Försöker han manipulera dig till något du faktiskt inte vill? Eller försöker du rädda ett knackigt förhållande med att flytta ihop?

Kom ihåg att dina barn betalat priset..... 

• Fjäril kär
    Fjäril kär skrev 2025-09-22 21:24:34 följande:

Det finns en anledning till att du ikoner dig trygg med honom och er relation.  Lyssna på den

Försöker han manipulera dig till något du faktiskt inte vill? Eller försöker du rädda ett knackigt förhållande med att flytta ihop?

Kom ihåg att dina barn betalat priset..... 

* inte känner dig trygg - ska det stå.
  • Anonym (Lea89)
    Jårdi skrev 2025-09-22 20:05:33 följande:

Om du redan nu oroar dig över att behöva hänga med hans familj förstår jag inte hur du tänker med att flytta ihop. Det är väl klart att han vill åka till dem och kunna bjuda hem dem? Eller menar du att han ska avstå från det? Min familj bor också långt bort och när
    man väl ses blir det i så fall några dagar i stöten, annars kan man ju knappt ses alls. 

Hej, väljer att svara här först innan jag svarar till alla andra, menar absolut inte att han ska avstå från någon. Om du läser igenom så kommer du förstå  att det blir ganska mycket besök på kort tid. Ingen i familjen jobbar och när de kommer då är det mamma, pappa, 2 små syskon, bror med hans fru och 2 barn. Sedan juli har de varit på besök 2 gånger, en gång 7 dagar en gång 8 dagar, alla de dagar har jag hjälpt honom hemma, fixa mat, servera, städa och mycket annat. Så om vi bor ihop då blir det mer för då kommer det vara ett hus med mer plats. 
  • Jimmy75
    Hellishen skrev 2025-09-22 14:51:07 följande:

Alltså, nej? Varför? Är du själv religiös?
    Vill du bli muslim? Varför ens satsa på en soffan relation? 

Jag fattar inte heller?läser folk ens sina egna inlägg? Jag hittade inte ETT enda rimligt skäl i den texten till varför de ens är tillsammans men en lång uppräkning av skäl att INTE vara det och frågan är alltså om de ska vänta med att bli sambo?.inte OM, utan när?????

jag fattar på riktigt inte ?jag är tillsammans med den här personen och han har detta, detta, detta, detta och detta som jag inte gillar - när tycker ni att vi ska flytta ihop??

förlåt att jag tappar det här alltså. Det är inte ditt fel TS. Du råkar bara vara sist i en lång rad av saker som är så självsvåldigt dumma så att klockorna stannar så nu rann bägaren över - jag vet, jag borde bara skrollat vidare. 
  • Anonym (Lea89)

Jag vill tacka er alla för era svar. Det finns mycket mer som inte fungerar än det jag har skrivit, problemet är att jag så nedbruten att jag har svårt att resonera rätt och fel just nu och har ingen att vända mig till. Tacksam för era svar. 

• Anonym (L)

jag är själv muslim och det Det du beskriver angående hans krav låter inte sunt. 

han är den typen som vill ha en svensk tjej men lever kvar i att kvinnor ska vara som i hemlandet. Då bör han åka dit och gifta sig med en sådan kvinna istället. 

flytta inte ihop med honom, det kommer bara bli värre. Tro mig det kommer sluta med att hans föräldrar flyttar in till er permanent och du kommer bli hans och deras hemhjälp. 

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Lea89) skrev 2025-09-23 09:10:02 följande:

Jag vill tacka er alla för era svar. Det finns mycket mer som inte fungerar än det jag har skrivit, problemet är att jag så nedbruten att jag har svårt att resonera rätt och fel just nu och har ingen att vända mig till. Tacksam för era svar. 

Vänd dig till VC för att få prata med kurator/psykolog. Vänd dig till socialtjänstens relationsvåldsteam om det är han som brutit ner dig, alternativt kvinnojouren. 

Flytta för guds skull inte ihop med honom. Gör slut, satsa på dig själv, att DU ska må bra. Dina interna varningsklockor ringer för fullt!
  • Jimmy75
    Anonym (Separerad) skrev 2025-09-23 10:39:09 följande:
    Vänd dig till VC för att få prata med kurator/psykolog. Vänd dig till socialtjänstens relationsvåldsteam om det är han som brutit ner dig, alternativt kvinnojouren. 

Flytta för guds skull inte ihop med honom. Gör slut, satsa på dig själv, att DU ska må bra. Dina interna varningsklockor ringer för fullt!
    Det är tur att det finns personer som uttrycker sig betydligt mer sakligt och klokt ibland. Det är precis det du skriver i sista stycket jag tänkte/menade i all frustration ovan. 
  • Anonym (Ely)

Varför är du ens ihop med honom? Han ska bestämma vad du ska göra och hur du ska bete dig och se ut - SPRING?!

Svar på tråden Flytta ihop eller vänta