• Anonym (Framtiden)

Konstgjord attraktion?

Vore inte det bra om man kunde styra vad för sexuell läggning man ska ha och vad man ska ev attraheras av? 

• Svar på tråden Konstgjord attraktion?
  • Anonym (Ö)

Vaddå? Genom att ta ett piller eller nåt?

• Anonym (Nn)

Ja, kanske det. På samma sätt kan jag önska att det fanns nåt piller (ofarligt sådant) som höjde sexlusten. Men men..

• Anonym (Ö)
    Anonym (Nn) skrev 2025-09-22 21:18:35 följande:

Ja, kanske det. På samma sätt kan jag önska att det fanns nåt piller (ofarligt sådant) som höjde sexlusten. Men men..

Av vilken anledning då? Man måste inte ha sex om man inte har lust med det.
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-22 21:23:33 följande:
    Så klart att man inte måste, men många av oss som av en eller annan anledning har problem med sexlusten ser det ju som just ett problem - dvs vi lider av att inte känna lust; vi saknar att känna lust; vi vill känna lust, men kan inte. 
  • Anonym (Meh)
    Däremot skulle jag vilja ställa samma fråga - "av vilken anledning då?" - om själva trådstarten, så nu gör jag det:
    Anonym (Framtiden) skrev 2025-09-22 20:58:31 följande:
    Konstgjord attraktion?

Vore inte det bra om man kunde styra vad för sexuell läggning man ska ha och vad man ska ev attraheras av? 

Av vilken anledning då? För att man ska slippa att attraheras av människor som man omöjligen kan "få"? Eller för att man alltid dras till människor som inte är bra för en? Eller varför? Utveckla gärna!
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Meh) skrev 2025-09-22 21:28:41 följande:
    Så klart att man inte måste, men många av oss som av en eller annan anledning har problem med sexlusten ser det ju som just ett problem - dvs vi lider av att inte känna lust; vi saknar att känna lust; vi vill känna lust, men kan inte. 
    Men varför saknar du något som du egentligen inte vill (har lust) till? Är det för att det förväntas av någon annan?
  • Anonym (Nn)
    Det är ändå trevligt att ha en sexdrift och känna av denna i sin vardag. Jag blir då gladare av detta åtminstone. Det påverkar livet i övrigt också. Sexlust ger mer livslust.
  • Anonym (Felix)

Det går alldeles utmärkt att programmera om sig själv till att attraheras av helt andra saker då attraktion också styrs av psykologiska mönster.  Vi vet ju tex att vissa människor attraheras av högst olämpliga egenskaper , tex att tråna efter typiska players eller notoriskt otrogna eller emotionellt otillgängliga etc och som efter en del jobb med sig själva istället kan attraheras av sunda människor med sunda egenskaper.    Och ja det gäller i mångt och mycket även utseendet.  

• Anonym (Ö)
    Anonym (Nn) skrev 2025-09-22 21:35:42 följande:
    Det är ändå trevligt att ha en sexdrift och känna av denna i sin vardag. Jag blir då gladare av detta åtminstone. Det påverkar livet i övrigt också. Sexlust ger mer livslust.
    Är det glädje du är ute efter så finns det piller för sånt. (Också)
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-23 01:34:26 följande:
    Om det är antidepressiva du tänker på så är det ingen bra idé. Jag är inte deprimerad.
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-22 21:35:05 följande:
    Men varför saknar du något som du egentligen inte vill (har lust) till? Är det för att det förväntas av någon annan?
    Haha va? Jag saknar att känna lusten - jag saknar naturligtvis inte sexet så länge jag inte har lust till det. Hm ... har du själv någonsin haft någon sexlust? Om du har det så förstår du nog vad jag menar? Men jag tänker att du kanske aldrig haft det? Det skulle ju i så fall förklara hur du kan undra över detta 😊
    Exakt så.
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-23 01:34:26 följande:
    Ja, det finns så klart droger, men det kanske inte är det bästa att ta till. För jag förutsätter att du inte tänker på antidepressiva preparat - SSRI och SNRI - eftersom de inte öht funkar på det sättet. 

• Anonym (Nn)
    Anonym (Meh) skrev 2025-09-23 02:11:12 följande:
    Haha va? Jag saknar att känna lusten - jag saknar naturligtvis inte sexet så länge jag inte har lust till det. Hm ... har du själv någonsin haft någon sexlust? Om du har det så förstår du nog vad jag menar? Men jag tänker att du kanske aldrig haft det? Det skulle ju i så fall förklara hur du kan undra över detta 😊
    Exakt så.Ja, det finns så klart droger, men det kanske inte är det bästa att ta till. För jag förutsätter att du inte tänker på antidepressiva preparat - SSRI och SNRI - eftersom de inte öht funkar på det sättet. 

Låg sexlust behöver ju inte orsakas av depression. Ibland är den naturligt låg bara. Könshormonerna blir mindre starka i takt med åldern.

Själv känner jag sexlust först 1-2 dagar innan mens och även efter att mensen nästan är över, i ungefär två veckor från den punkten. Då är man också i sin mest fertila period i menscykeln.

Efter dessa 14 dagar så sjunker östrogen och progesteronnivåerna igen och sexlusten minskar, hos mig upphör den ganska abrupt. Det är väl biologiskt "rätt" helt enkelt. 

Jag hade gärna känt mer lust än så men det är svårt när mina hormoner styr mig åt motsatt håll. Inte mycket man kan göra tyvärr.
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Nn) skrev 2025-09-23 02:23:46 följande:
    Låg sexlust behöver ju inte orsakas av depression. Ibland är den naturligt låg bara. Könshormonerna blir mindre starka i takt med åldern.

Själv känner jag sexlust först 1-2 dagar innan mens och även efter att mensen nästan är över, i ungefär två veckor från den punkten. Då är man också i sin mest fertila period i menscykeln.

Efter dessa 14 dagar så sjunker östrogen och progesteronnivåerna igen och sexlusten minskar, hos mig upphör den ganska abrupt. Det är väl biologiskt "rätt" helt enkelt. 

Jag hade gärna känt mer lust än så men det är svårt när mina hormoner styr mig åt motsatt håll. Inte mycket man kan göra tyvärr.
    Nej ? alltså, nämnandet av antidepressiva hade inte nåt att göra med avsaknad av sexlust; den kommentaren gällde anonym ö:s förslag om hur man kan öka sin livsglädje. Jag håller helt med dig - även om depression så klart kan vara en orsak så är det nog vanligare att det är hormonerna som spökar - på grund av ålder eller nåt annat. 
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Meh) skrev 2025-09-23 13:20:54 följande:
    Nej ? alltså, 
    Jag blir så trött på fl som sätter ut frågetecken varenda gång man använder tankstreck 😡😡😡😡😡😡
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Meh) skrev 2025-09-23 13:20:54 följande:
    Nej ? alltså, nämnandet av antidepressiva hade inte nåt att göra med avsaknad av sexlust; den kommentaren gällde anonym ö:s förslag om hur man kan öka sin livsglädje. Jag håller helt med dig - även om depression så klart kan vara en orsak så är det nog vanligare att det är hormonerna som spökar - på grund av ålder eller nåt annat. 
    Det lät på honom som att ens egen önskan om en högre sexlust skulle bottna i depression.

Jag tror inte att så är fallet hos mig. Jag känner ju lust ibland, bara det att denna är väldigt starkt knuten till min fertilitet och vi kvinnor är ju mer fertila i vissa perioder av menscykeln. Jag tänker att det hela är logiskt. 

En vecka innan mens så är det nog inte naturens "mening" att vi kvinnor ens ska ha sex. Tänk på hur man känner sig då med humörsvängningar och PMS. Och hur kroppen svullnar och man får hormonfinnar, känner sig inte fysiskt attraktiv.

Allt detta beror ju på att könshormoner och fertiliteten sjunker i kvinnans kropp. Sexlust och fertilitet hänger också ihop till stor del.
  • Anonym (Maya)

Absolut inte, man märker att män framför allt prioriterar sex och att det är viktigare för dom. Med hur ni resonerar i trådar och annat. Och att det är mindre viktigt för er det där med attraktion och känslor. Kvinnor väljer med större omsorg.

Konstgjord attraktion existerar inte, det du talar om handlar om att höja sexlusten. Men det kommer inte automatiskt innebära att du kommer attraheras av saker du inte tidigare gjort. Din hjärna styr detta fortfarande.

Jag är frivilligt singel, och bor ensamhushåll. Det har jag gjort i ganska många år nu +7 någonting. Och jag stormtrivs med det. För det första mår jag bättre psykiskt av att inte vara i relation. Jag har trauma bakom mig. Som säkerligen spelat in detta också. Frivillig ensamhet är ofarlig. Jag tror kvinnor är dom som klarar av och kan må lika bra utan relation som med. Män hanterar inte ensamhet på samma sätt. Och det är också dom som begår självmord och mår sämre psykiskt än kvinnor.  Däremot är nog ofrivillig ensamhet lika skadlig för båda könen, även om jag tror att det är fler kvinnor än män som lever frivilligt ensamma och som singlar.

Kvinnor har dessutom mer att förlora på att vara i en relation, om man tittar på utbrändhet och hur mycket en del kvinnor får göra i hemmet osv. Varför skulle jag ens vilja/längta efter något som fått mig att må dåligt. Och sakna dåligt sex? När jag nu mår betydligt bättre på egen hand. Det är inte logiskt.

• Anonym (Meh)
    Anonym (Nn) skrev 2025-09-23 13:35:43 följande:
    Det lät på honom som att ens egen önskan om en högre sexlust skulle bottna i depression.

Jag tror inte att så är fallet hos mig. Jag känner ju lust ibland, bara det att denna är väldigt starkt knuten till min fertilitet och vi kvinnor är ju mer fertila i vissa perioder av menscykeln. Jag tänker att det hela är logiskt. 

En vecka innan mens så är det nog inte naturens "mening" att vi kvinnor ens ska ha sex. Tänk på hur man känner sig då med humörsvängningar och PMS. Och hur kroppen svullnar och man får hormonfinnar, känner sig inte fysiskt attraktiv.

Allt detta beror ju på att könshormoner och fertiliteten sjunker i kvinnans kropp. Sexlust och fertilitet hänger också ihop till stor del.
    Aja, jag trodde att du menade att jag hade sagt att låg sexlust orsakades av depression (pga att det var mitt inlägg du citerade, inte pga extrem egocentrering, haha). Jag är helt med på hur du menar; nu är jag tyvärr förbi klimakteriet, men när jag ff hade en menscykel var det på liknande sätt för mig, bara att min sexdrift nog allmänt var större än din. Jag hade en synnerligen välmående sexdrift oavsett var i cykeln jag befann mig, men runt ÄL var den fullständigt out of control haha. Sen kom klimakteriet och allt förändrades.  Idag r min sexlust totalt stendöd och livet känns bara allmänt trist. Jag är inte heller deprimerad - och det är helt uppenbart inte en depression som fått mig att tappa lusten - jag tycker bara inte att livet är speciellt intressant utan sexlusten.
  • Anonym (O)
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-22 21:35:05 följande:
    Jag saknar att springa, saknar min kondis och musklerna jag hade.
    Nu när jag går ut och springer så känns det inte bra, flåsar och känner mig trött fort.
    Kan du förstå att man kan sakna sin kondition som gjorde det trevligt att springa? 

Samma med sexlust, det är inte kul att ha sex utan men man kan sakna lusten som gjorde sex så trevligt.
    Men absolut, man måste ju inte springa eller ha sex så då borde man kanske bara ligga på soffan istället för att ta tag i det som skaver så att man kan uppleva bra rörelse och sex för att man saknar det. 

Förstår du?
  • Anonym (O)
    Anonym (Felix) skrev 2025-09-22 22:17:40 följande:

Det går alldeles utmärkt att programmera om sig själv till att attraheras av helt andra saker då attraktion också styrs av psykologiska mönster.  Vi vet ju tex att vissa människor attraheras av högst olämpliga egenskaper , tex att tråna efter typiska players eller notoriskt otrogna eller emotionellt otillgängliga etc och som efter en del jobb med sig själva istället kan attraheras av sunda människor med sunda egenskaper.    Och ja det gäller i mångt och mycket även utseendet.  

Kan du styra om dig till att bara tända på samma kön som du är själv?

Tror det är väldigt ovanligt.

Däremot hade det varit roligt att experimentera med för människor. 
    Alla överkåta män har nog någon gång önskat att de tände på samma kön, åtminstone för sex. Lättillgängligt. 
    Nu är jag kvinna men är ändå övertygad om det.
Svar på tråden Konstgjord attraktion?