Är detta mögel?
Vet någon om de svarta prickarna i taket på carporten kan vara mögel? Om inte vad kan dessa prickar vara och är det något man bör göra något åt? Supertacksam för svar! 🙏🏻
Vet någon om de svarta prickarna i taket på carporten kan vara mögel? Om inte vad kan dessa prickar vara och är det något man bör göra något åt? Supertacksam för svar! 🙏🏻
Jag fattar! Helt utan anmärkning tycker jag inte att det bör angivas som, eftersom det kommer kräva en åtgärd. Svartmögel uppstår som sagt av fukt. är det i ett garage är det sannolikt ventilationen som det är fel på om taket förövrigt är helt och utan skador och golvet fritt från kondens eller vatten. 😌
Som någon här nämnde behöver ni anlita en privat besiktningsman, men satsa gärna på en fuktutredare. vanliga besiktningsmän letar ofta efter uppenbara skador eller fel och det här kan ha missats. Är ni seriöst intresserade av huset kan ni, efter en besiktning och konstaterande, förhandla ner priset ganska rejält eller kräva åtgärd innan tillträde.
Jag fattar! Helt utan anmärkning tycker jag inte att det bör angivas som, eftersom det kommer kräva en åtgärd. Svartmögel uppstår som sagt av fukt. är det i ett garage är det sannolikt ventilationen som det är fel på om taket förövrigt är helt och utan skador och golvet fritt från kondens eller vatten. 😌
Som någon här nämnde behöver ni anlita en privat besiktningsman, men satsa gärna på en fuktutredare. vanliga besiktningsmän letar ofta efter uppenbara skador eller fel och det här kan ha missats. Är ni seriöst intresserade av huset kan ni, efter en besiktning och konstaterande, förhandla ner priset ganska rejält eller kräva åtgärd innan tillträde.
Det står att ventilationen är ?självdrag?, på marken under taket var det blött och jag förstår inte varför det är
så blött när det är under tak, vet inte om det är vanligt? (Se bild) Det regnade när vi var där och kunde inte se att det regnade in något.
Tack så mycket för tipset, det får vi göra! 🙏🏻
Du har rätt i sak, men allt beror på vad man har för egen standard. Att köpa ett hus vars tak i garaget har mögelangrepp, om än små, är en smaksak. Vissa har kompetens och tid att åtgärda på egen hand, men för den som inte vill, kan, eller orkar lägga till på rengöring, skrubbning, desinfektion och förebyggande åtgärder som eventuell målning - är det en annan.
Att mögel naturligt uppstår av fukt och växlande temperaturer i kombination med obehandlat trä vet de allra flesta. De allra flesta vet också att det är en jäkla skillnad på omfattande mögelangrepp i sovrum och små svarta prickar i carporten. Det TS ville ha konstaterat var om det var mögel eller inte och för att besvara den frågan så ja, det är mögel. Vilket även du kan se att det är.
Det står att ventilationen är ?självdrag?, på marken under taket var det blött och jag förstår inte varför det är
så blött när det är under tak, vet inte om det är vanligt? (Se bild) Det regnade när vi var där och kunde inte se att det regnade in något.
Tack så mycket för tipset, det får vi göra! 🙏🏻
Du har rätt i sak, men allt beror på vad man har för egen standard. Att köpa ett hus vars tak i garaget har mögelangrepp, om än små, är en smaksak. Vissa har kompetens och tid att åtgärda på egen hand, men för den som inte vill, kan, eller orkar lägga till på rengöring, skrubbning, desinfektion och förebyggande åtgärder som eventuell målning - är det en annan.
Att det är bättre att fokusera på husets skick hör inte till tråden. TS har nog lagt bra med tid på att fundera på det också. Nu är det dock carporten vi pratar om.
och nej. Man behöver inte göra något åt det, om man inte vill. Man behöver inte göra något åt någonting alls om man inte vill, men jag förstår det som att TS vill veta vart det antagligen kommer ifrån. Inte bli tillsagd om att lägga fokus på annat. Det är lika dumt att föreslå att bry sig om husets fasad istället för carporten som att be någon bry sig om att ha bra syn istället för friskt hår om denne skriver en tråd om hårinpackningar.
Jag är med "husägare" på denna... även om jag inte säger emot "hm"
Det är skillnad på ett garage (oftast isolerat, fyra väggar, på gjuten grund) och en "carport"...
Även om det just nu är "köparens" marknad, så har jag svårt att se att det där skall medge något större prisavdrag. Hade det varit min "carport" så hade jag väntat på "rätt" köpare...
Taket är obehandlat trä, väggarna är obehandlade OSB-skivor. Väggarna verkar stå på någon form av "träplint/stötta" (direkt på asfalt) (de kommer säkert med tiden "ruttna"). Välkommen till att bli husägare... Saker kommer över tid att behövas fixas, så är det bara.
Att väggarna inte går ner till mark är ju för att det skall skapas självdrag, som en del av den tänkta ventilationen....
Den där carporten är nog mest tänkt för att bilen skall ha tak överhuvudet, slippa lite regn, lite snö på vintern, och att man kan förvara lite prylar mot den inre väggen...
Hade det varit riklig påväxt över hela taket, där kanske hållfastheten i själva taket börjat påverkats hade det varit en annan femma... i min bok...
Fukt på marken, ja det är mark / asfalt (inget garagegolv). Antar att bilderna är relativt nytagna (!?) - vi är ju i en period då det är väldigt fuktigt ute (större temperaturväxlingar). Hört talas om markfukt? Fuktig luft? Att det blir fuktigt på marken under taket behöver inte innebära att det regnar in, eller att asfalten lutar (det gör den kanske här och där..!?).
Markfukt har vi överallt just nu (utan att det är nederbörd), på vägar, cykelbanor, gräsmattor, grusvägar, garageuppfarter...
... men jag förstår det som att TS vill veta vart det antagligen kommer ifrån. Inte bli tillsagd om att lägga fokus på annat. Det är lika dumt att föreslå att bry sig om husets fasad istället för carporten som att be någon bry sig om att ha bra syn istället för friskt hår om denne skriver en tråd om hårinpackningar.
Tack så mycket för alla svar det uppskattas väldigt mycket! Jag känner mig tyvärr obekväm med att ha mögel på insidan av taket även om det ?endast? är i carporten, så är tacksam att jag fått tydliga svar på att det är det nu och vad som kan komma att krävas för att bli av med det och inte ha det som ett återkommande problem. Tack! 🙏🏻
Tack så mycket för alla svar det uppskattas väldigt mycket! Jag känner mig tyvärr obekväm med att ha mögel på insidan av taket även om det ?endast? är i carporten, så är tacksam att jag fått tydliga svar på att det är det nu och vad som kan komma att krävas för att bli av med det och inte ha det som ett återkommande problem. Tack! 🙏🏻