Inlägg från: Ano7 |Visa alla inlägg
  • Ano7

Är detta mögel?

Vet någon om de svarta prickarna i taket på carporten kan vara mögel? Om inte vad kan dessa prickar vara och är det något man bör göra något åt? Supertacksam för svar! 🙏🏻

• Svar på tråden Är detta mögel?
  • Ano7
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-22 21:57:06 följande:
    Ser ut som klassiskt svartmögel. Det frodas i fuktiga miljöer tyvärr. du får bort det genom att skrubba med vatten och ättika, men du måste också ta reda på vad det beror på, tex dålig ventilation eller om det finns någon läcka. 
    Tack snälla för svar! Bilderna är invändigt i taket på en carport till ett hus vi funderar på att köpa och i besiktningsprotokollet står det att carporten är utan anmärkning vilket jag tycker känns konstigt med tanke på dessa prickar speciellt om det är svartmögel 😔
  • Ano7
    Anonym (Plupp) skrev 2025-09-22 22:34:08 följande:
    Om ni är intresserade av huset bör ni anlita en egen besiktningsman. Fråga denne om vad hen tror om fläckarna. 
    Tack så mycket, det får vi se till att göra!
  • Ano7
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-22 22:56:20 följande:

Jag fattar! Helt utan anmärkning tycker jag inte att det bör angivas som, eftersom det kommer kräva en åtgärd. Svartmögel uppstår som sagt av fukt. är det i ett garage är det sannolikt ventilationen som det är fel på om taket förövrigt är helt och utan skador och golvet fritt från kondens eller vatten. 😌

Som någon här nämnde behöver ni anlita en privat besiktningsman, men satsa gärna på en fuktutredare. vanliga besiktningsmän letar ofta efter uppenbara skador eller fel och det här kan ha missats. Är ni seriöst intresserade av huset kan ni, efter en besiktning och konstaterande, förhandla ner priset ganska rejält eller kräva åtgärd innan tillträde. 

Det står att ventilationen är ?självdrag?, på marken under taket var det blött och jag förstår inte varför det är
    så blött när det är under tak, vet inte om det är vanligt? (Se bild) Det regnade när vi var där och kunde inte se att det regnade in något. 

Tack så mycket för tipset, det får vi göra! 🙏🏻

• Ano7

Tack så mycket för alla svar det uppskattas väldigt mycket! Jag känner mig tyvärr obekväm med att ha mögel på insidan av taket även om det ?endast? är i carporten, så är tacksam att jag fått tydliga svar på att det är det nu och vad som kan komma att krävas för att bli av med det och inte ha det som ett återkommande problem. Tack! 🙏🏻 

Svar på tråden Är detta mögel?