Inlägg från: Anonym (Separerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separerad)

Barnen vid seperation

Mina är lite äldre men var 10 när vi separerade och de är varannan helg med sin andre förälder (som valde att flytta så pass att det inte fungerade med varannan vecka). 

Barnen pratar i telefon och med videosamtal med sin andre förälder. Tyvärr jobbigt mycket (minst 2ggr/dag) men den andre föräldern önskar det och barnen vill göra hen till viljes än så länge. 

Så länge möjligheten att prata med den andre föräldern om man så önskar (och det inte påverkar barnet negativt) så vänjer de sig oftast fort.

• Anonym (Separerad)
    Anonym (L) skrev 2025-09-23 14:42:14 följande:

Låter ju helt stört att den andra föräldern ska bestämma det? 2 gånger per dag, det är extremt mycket när man är så pass stor också. 

När mitt barn var litet så blev det någon gång i veckan med videosamtal, men tyvärr resulterade det oftast i ledset barn, så det slutade vi sedan med efter ett tag. Nu är hen så stor att hen ringer själv (13) om hen vill.

Ja, jag håller med att det är stört. Tyvärr går det inte att resonera med den andre föräldern för fem öre gällande det hela utan att hen beter sig som en treåring och surar ihop fullständigt. Och då barnen älskar även sin andre förälder (oftast) och vill kunna träffa hen så gör de som hen önskar. De är numera jämnåriga med ditt barn. Den andre föräldern motiverar det hela med att "jag vill vara närvarande i barnens liv även fast vi träffas bara varannan helg samt på lov". 
Svar på tråden Barnen vid seperation