• Anonym (mmm)

skav på blygdläpp och en gyn som inte förstår

För över ett halvår sedan sökte jag hjälp hos gyn på grund av skav från mina inre blygdläppar som hänger utanför de yttre. Jag vet såklart att det är vanligt att de inre är synliga, och för många är det inget problem. Men för mig och för många andra kvinnor, är det ett dagligt problem som påverkar både kroppen och tankarna enormt mycket. Det gör ont i underlivet när jag har byxor på mig, det skaver och påverkar min vardag hela tiden.

Ändå blir man inte lyssnad på. Det här är ett stort kvinnoproblem, men behandlas inte som det. Istället fick jag rådet att tvätta mig med olja och ?se om det blir bättre?. Jag kände mig totalt avfärdad, trots att jag var så tydlig med hur påfrestande detta är för mig. Som om inte det var nog försökte läkaren dessutom antyda att det skulle handla om ett psykiskt problem, fast jag aldrig nämnde något sådant, och trots att jag sökte hjälp för något helt fysiskt.

Allt prat om att ?alla ser olika ut? blir i det här sammanhanget nästan ett slag i ansiktet. Ja, vi ser olika ut och just därför innebär det också att vissa faktiskt får problem som andra inte har. Det måste väl gå att förstå att det här är en fysisk smärta och inte bara något jag ska ?acceptera?, eller? Känns dessutom som att min unga ålder gör att problemet förminskas, ska det krävas att man blir 45 år innan vården ska tro på att man menar allvar?

Vad hade du gjort i min situation? 

• Svar på tråden skav på blygdläpp och en gyn som inte förstår
  • Ezmeraldah

Hade du några skavsår eller märken eller liknande? Vad sa gynekologen om det? Har skavsår blivit infekterade vid nåt tillfälle och har du sökt vård för det? 

• Anonym (mmm)

nej inte synliga, har fått det någon gång och det gör rejält ont, men det hör inte till det vanliga att det blir synliga skavsår och aldrig blivit infekterad

• Anonym (K)

Vad jag förstår bekostar inte offentlig sjukvård denna typ av intimkirurgi. Det har nog inte med ålder att göra. Vissa har fått det gjort ändå, beroende på vem man frågat och när.
    Jag fick det gjort via regionen men det gjordes i kombination med att ta bort en knöl i slidan och kirurgen förminskade en blygdläpp när jag ändå var sövd. Det var väldigt skönt att få bort den och jag förstår ditt problem till fullo.

Hade jag inte fått hjälp just då hade jag gjort det på privatklinik. Då kostade det 10-15.000kr. Klart man kan diskutera om offentlig vård ska utföra dessa operationer då det kan ställa till rejäla problem. 

• Anonym (K)

Tillägg: Gå till en annan vårdgivare, du kan få ett helt annat svar där.

• Anonym (123)

Om det är uppenbara problem och inte bara estetiskt så borde du kunna få hjälp (kan ju vara olika i olika regioner, men tror inte stockholm som jag bor i är känd för att vara en generös region gällande den typen av hjälp). Gå till en annan gynekolog och kolla. 

Jag har alltid haft hängande blygdläppar och vissa problem som att det med fel trosor åker utanför och gör ont och väl det som alla tycker om att man skäms över att de är så synliga (som tur är så har jag bara känt så i duschen med kvinnor, aldrig i sexuella situationer). 

Efter förlossning så sprack ena blygdläppen och växte ihop så att den blev ännu längre och då blev det ett mer ordentligt fysiskt problem med att om jag tex gick utan trosor så skavdes den rejält mellan låren när man gick så att det inte ens funkade att sova utan trosor för att det klämdes fast och gjorde ont den korta vägen till toaletten (är inte överviktig utan har strlk S, och uppenbarligen inget thigh gap).

När jag lyfte det till gynekologen så skickade de mig till kirurgi direkt. Gick supernabbt. Men det var ju bara att de skar av den långa så den blev likadan som den andra, tillbaka till urspringsläge. 

• Anonym (Estetiskt)

Ja, gynekologen har sett många underliv och det var väl då inget medicinskt fel på ditt. Om du vill ha ett annat utseende på muttan så är det en operation du får bekosta själv. Sådant är livet. Om du dessutom är väldigt ung så förstår jag att de fokuserade på den psykiska aspekten, misstänker att den ej är obetydlig.

• Anonym (f)
    Anonym (Estetiskt) skrev 2025-09-23 21:22:35 följande:

Ja, gynekologen har sett många underliv och det var väl då inget medicinskt fel på ditt. Om du vill ha ett annat utseende på muttan så är det en operation du får bekosta själv. Sådant är livet. Om du dessutom är väldigt ung så förstår jag att de fokuserade på den psykiska aspekten, misstänker att den ej är obetydlig.

Nu är det inte lätt ens för läkaren då det inte fanns några synliga tecken på skada så förstår till viss del dennes beteende. Men hur får du att TS faktiskt har ont och inte kan använda byxor till att TS vill ha ett annat utseende av estetiska skäl och att smärtan skulle vara inbillning???

• Anonym (H)

Jag hade gått hem och tvättat med olja i 2-3 veckor och sedan gått tillbaka.
    Jäkla tomte till läkare. 

• Ezmeraldah

Vad menar du med att det är "ett stort kvinnoproblem"? Är det vanligt att kvinnor inte kan ha byxor på sig? 

• DrW

Trist att du fick ett dåligt bemötande.

När någon söker hjälp funkar det vanligtvis så att man börjar med den mildaste behandlingen som skulle kunna funka. Alvedon innan starka smärtlindrande. Lokal behandling innan systemisk för eksem. Nasonex och avvakta innan man går in och spolar bihålorna vid bihåleinflammation. Osv.

Tanken är att patienten sedan ska söka igen om den inte blir hjälpt, så får man hoppa upp ett steg i behandlingstrappan. Skulle man direkt gå på den mest aggressiva behandlingen så skulle vi rent krasst se massvis med onödiga dödsfall till följd av allvarliga biverkningar.

Jag har märkt att många inte gör detta. Man söker för svampinfektion, astma eller vad det nu är, en gång, och funkar inte behandlingen man får så väljer man att gå och lida och vara arg på vården. 

Hur som helst. Att rekommendera lokal behandling/prevention i första hand för skav på blygdläpparna, snarare än att kasta sig på en operation av ett egentligen helt normalt underliv, låter korrekt. Hjälper det inte och detta är ett problem för dig så sök igen.

Jag kan inte svara på vad kriterierna är för operation, men det borde gynekologen antingen kunna svara på direkt eller kunna ta reda på. 

Svar på tråden skav på blygdläpp och en gyn som inte förstår