Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

skav på blygdläpp och en gyn som inte förstår

Anonym (mmm) skrev 2025-09-23 13:04:25 följande:
    skav på blygdläpp och en gyn som inte förstår

För över ett halvår sedan sökte jag hjälp hos gyn på grund av skav från mina inre blygdläppar som hänger utanför de yttre. Jag vet såklart att det är vanligt att de inre är synliga, och för många är det inget problem. Men för mig och för många andra kvinnor, är det ett dagligt problem som påverkar både kroppen och tankarna enormt mycket. Det gör ont i underlivet när jag har byxor på mig, det skaver och påverkar min vardag hela tiden.

Ändå blir man inte lyssnad på. Det här är ett stort kvinnoproblem, men behandlas inte som det. Istället fick jag rådet att tvätta mig med olja och ?se om det blir bättre?. Jag kände mig totalt avfärdad, trots att jag var så tydlig med hur påfrestande detta är för mig. Som om inte det var nog försökte läkaren dessutom antyda att det skulle handla om ett psykiskt problem, fast jag aldrig nämnde något sådant, och trots att jag sökte hjälp för något helt fysiskt.

Allt prat om att ?alla ser olika ut? blir i det här sammanhanget nästan ett slag i ansiktet. Ja, vi ser olika ut och just därför innebär det också att vissa faktiskt får problem som andra inte har. Det måste väl gå att förstå att det här är en fysisk smärta och inte bara något jag ska ?acceptera?, eller? Känns dessutom som att min unga ålder gör att problemet förminskas, ska det krävas att man blir 45 år innan vården ska tro på att man menar allvar?

Vad hade du gjort i min situation? 

Alltid lika förvånad över dessa inlägg. Om du nu lider och har så stora besvär, varför har du inte sökt dig vidare? Det finns fler vårdgivare, dun kan söka privat t ex. 
    Men många i din sits verkar hellre vilja gå omkring och må dåligt än att lägga ut pengar själv eller söka annan hjälp. Då drar jag slutsatsen att det inte är så farligt. 
Svar på tråden skav på blygdläpp och en gyn som inte förstår