Anonym (Joho) skrev 2025-10-25 15:11:23 följande:
Med usa menade jag att dom ofta gör på ett annat sätt. Dom tar ofta kontakt mer privat och gör upp. Det känns som att det är lättare att "fiffla" då och kanske ta ut en "hittelön" typ och man verkar inte vara lika intresserad av att veta vart ungen kommer från.
Just det! Spårlöst Försvunnen har jag sett några avsnitt men det var väldigt längesen. Tack för påminnelsen det ska jag kolla mer på, det är ett intressant ämne och har alltid varit för mig eftersom min bästa vän jag har med mig genom hela livet är adopterad från utlandet. Dom kanske också tar upp logistiken bakom det mer om man utrycker sig så.
Dessa 10 kommer från den utredning som ligger till grund för förslaget om förbud. Utredaren hade i våras (typ maj tror jag) hittat 10 personer. Det står att läsa i de offentliga handligar som rör ärendet. Och totalt har sverige adopterat ca 60 000 personer från utlandet. Jag har inte hållt mig uppdaterad sen dess.
För några år sedan utreddes vi för adoption. Då var det som så att barnet i de allra flesta fall funnits på barnhemmet i minst ett år innan det blev hämtat, du hämtar ju inte barnet samma vecka du får barnbesked utan det dröjer ofta från 4 till 10 månader, och i många fall hade det varit på barnhemmet i många år och kostat mycket både i allmän vård men också läkarbesök.
Dom letar ju också efter en familj i hemlandet först vilket tar tid, och dom bebisar som hittas i lådor och soptunnor lägger man ju tid och resurser på att söka efter föräldrarna innan man letar efter adoptivföräldrar.
Det man skulle betala skulle täcka all personal på alla myndigheter och alla läkarbesök osv, det omsätter mycket personal i hemlandet att godkänna allt. Det är ju inte bara barnhemmet som ska stämpla ett papper liksom. Det lät nästan som att 300 000 var rätt så lite i slutändan. Sen vet jag inte hur det är med praktisk erfarenhet då vi inte har adopterat.
Kanske inte relevant med kostanden men, det visades även videos från barnhem i olika länder under den utbildningen man var tvungen att gå. Det var det mest fruktansvärda jag sett. Inga barn borde växa upp i barnhem.
Ja, idag är det ju betydligt färre länder. Typ 5 olika länder nu tror jag. Och då är det inte ens alla barnhem i dom länderna man har att göra med utan specifika få.
Alltså, ju mer jag lär mig om hur adoption går till idag destå mindre fattar jag hur någon ska kunna fiffla till sig pengar bara. Det går änna inte ihop. Vem i ledet ska "vinna" på det liksom.
Alltså sorry för wall of text.
Du är inte uppdaterad alls.