Boendestödjare som inte hjälper - hur vanligt är detta?
Min kusin har haft boendestöd i flera års tid, både pga att hon inte klarar av saker i sin vardag, men också pga ensamhet. På sista tiden har hon mått bättre och fungerat bättre och velat börja utbilda sig genom att gå allmän kurs på Folkhögskolan. Pga att hon insjuknade i influensa lagom till kursstarten kunde hon inte vara med från början, hon hade rapporterat detta till en person på Folkhögskolan, som sa att hen skulle vidarebefordra det till rektorn, vilket hen inte gjorde, varför rektorn var snabb att stänga av henne från kursen. Min kusin fick höra av boendestödjarna att det ska mer till om man ska bli avstängd från en vuxenutbildning, och min kusin frågade då om boendestödjarna kunde närvara vid ett möte hon skulle ha med rektorn och kommunchefen för vuxenutbildningar, något de vägrade ställa upp på, då de menade att för det första så ingick det inte i deras uppdrag, och för det andra så menade de att de trodde att deras närvaro på mötet varken skulle göra till eller från. Min kusin har en diagnos som gör att hon ofta inte klarar att stå upp för sig själv och sina behov, och låter sig "köras över" av personer som kanske inte vill henne väl. Boendestödjarna har tidigare vägrat delta i möten med Försäkringskassan och andra myndigheter, när min kusin behövt deras stöd.
Är detta vanligt och är det sant att sådant här inte ingår i deras uppdrag?