• Anonym (IVO?)

Boendestödjare som inte hjälper - hur vanligt är detta?

Min kusin har haft boendestöd i flera års tid, både pga att hon inte klarar av saker i sin  vardag, men också pga ensamhet. På sista tiden har hon mått bättre och fungerat bättre och velat börja utbilda sig genom att gå allmän kurs på Folkhögskolan. Pga att hon insjuknade i influensa lagom till kursstarten kunde hon inte vara med från början, hon hade rapporterat detta till en person på Folkhögskolan, som sa att hen skulle vidarebefordra det till rektorn, vilket hen inte gjorde, varför rektorn var snabb att stänga av henne från kursen. Min kusin fick höra av boendestödjarna att det ska mer till om man ska bli avstängd från en vuxenutbildning, och min kusin frågade då om boendestödjarna kunde närvara vid ett möte hon skulle ha med rektorn och kommunchefen för vuxenutbildningar, något de vägrade ställa upp på, då de menade att för det första så ingick det inte i deras uppdrag, och för det andra så menade de att de trodde att deras närvaro på mötet varken skulle göra till eller från. Min kusin har en diagnos som gör att hon ofta inte klarar att stå upp för sig själv och sina behov, och låter sig "köras över" av personer som kanske inte vill henne väl. Boendestödjarna har tidigare vägrat delta i möten med Försäkringskassan och andra myndigheter, när min kusin behövt deras stöd.

Är detta vanligt och är det sant att sådant här inte ingår i deras uppdrag?

• Svar på tråden Boendestödjare som inte hjälper - hur vanligt är detta?
  • Anonym (just uppdraget)

Det beror på vad som står i beställningen/uppdraget till just henne. Stöd vid myndighetskontakt står med i mitt beslut/min beställning, för det är något jag vet att jag behöver stöd i, och har därför tagit upp det. Om din kusin inte nämnt det så står det inte i hennes beställning, så då är det inte en del av hennes boendestöds uppdrag.

Sen tycker jag att det kanske låter lite fyrkantigt av dem att vägra.

Men rent tekniskt så har de säkert rätt.

Hon får ta upp det.

• Anonym (H)

Det låter som att din kusin behöver en kontaktperson istället för (eller i tillägg till) boendestödjare.

• Anonym (k)

Låter mer som ett personligt ombud skulle vara på sin plats.

Boendestödjare i min närhet är inte fullt så fyrkantiga men de har också inte så mycket att sätta emot på såna möten så kan förstå att de inte tror att deras närvaro skulle göra någon skillnad.

• EpicF

Personligt ombud är det hon ska ansöka om för att ha med på mötet etc. 

Sedan kan hon säkert vara i behov av en kontaktperson, i tillegg till boendestödjare. 

• Anonym (qwerty)

Boendestödjare har inte som funktion att vara med hos myndigheter eller föra en persons talan.
    Så anledningen till att de säger nej är för att om det inte står i deras uppdrag så ska de inte göra det. Punkt slut.

Vänd er till kommunen istället, hon har väl en handläggare för LSS och då kan de eventuellt hjälpa till med att prata med skolan.

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2025-09-23 19:48:02 följande:

Det låter som att din kusin behöver en kontaktperson istället för (eller i tillägg till) boendestödjare.

Personligt ombud heter det ju!

Bra att det fanns andra i tråden med mer ordning i hjärnkontoret än vad jag har.
  • Anonym (SOL)

Jag har haft Boendestöd i två olika kommuner och det fungerade helt olika. I den ena var det boendestödjaren och klienten som själva bestämde mål och innehåll och i den andra skulle ALLT stå i aktuellt beslut av handläggare/ biståndsbedömare . 
    Det senare väldigt svårjobbat eftersom livet händer, behov kan skifta och inte minst det psykiska måendet.

Kan tillägga att jag även har väldigt positiv erfarenhet av Personligt ombud. 

• Jesper f
    Anonym (IVO?) skrev 2025-09-23 19:06:55 följande:
    Boendestödjare som inte hjälper - hur vanligt är detta?

Min kusin har haft boendestöd i flera års tid, både pga att hon inte klarar av saker i sin  vardag, men också pga ensamhet. På sista tiden har hon mått bättre och fungerat bättre och velat börja utbilda sig genom att gå allmän kurs på Folkhögskolan. Pga att hon insjuknade i influensa lagom till kursstarten kunde hon inte vara med från början, hon hade rapporterat detta till en person på Folkhögskolan, som sa att hen skulle vidarebefordra det till rektorn, vilket hen inte gjorde, varför rektorn var snabb att stänga av henne från kursen. Min kusin fick höra av boendestödjarna att det ska mer till om man ska bli avstängd från en vuxenutbildning, och min kusin frågade då om boendestödjarna kunde närvara vid ett möte hon skulle ha med rektorn och kommunchefen för vuxenutbildningar, något de vägrade ställa upp på, då de menade att för det första så ingick det inte i deras uppdrag, och för det andra så menade de att de trodde att deras närvaro på mötet varken skulle göra till eller från. Min kusin har en diagnos som gör att hon ofta inte klarar att stå upp för sig själv och sina behov, och låter sig "köras över" av personer som kanske inte vill henne väl. Boendestödjarna har tidigare vägrat delta i möten med Försäkringskassan och andra myndigheter, när min kusin behövt deras stöd.

Är detta vanligt och är det sant att sådant här inte ingår i deras uppdrag?

Måste säga att detta verkar minst sagt vara en av de mest underliga/luddiga former av stöd jag någonsin hört talats om. Har fd bekant som haft det, och i hennes fall slutade det med att boendestödjaren blev en alternativ hemtjänst som GJORDE det åt hen som det var tänkt att hen skulle få stöd i att göra själv, som hen inte gjorde ( pga ren lättja ) men nejdå. Boendestödjaren gjorde det, och sen satt de och fikade resten så att brukaren i detta fallet som redan har grova fetma problem kunde sitta på sin runda och bli ÄNNU rundare... Fullständigt idiotisk insatts i det fallet. Komplett meningslöst. Betald väninna snarare än något annat. 
  • Anonym (IVO?)
    Jesper f skrev 2025-09-24 11:53:10 följande:
    Måste säga att detta verkar minst sagt vara en av de mest underliga/luddiga former av stöd jag någonsin hört talats om. Har fd bekant som haft det, och i hennes fall slutade det med att boendestödjaren blev en alternativ hemtjänst som GJORDE det åt hen som det var tänkt att hen skulle få stöd i att göra själv, som hen inte gjorde ( pga ren lättja ) men nejdå. Boendestödjaren gjorde det, och sen satt de och fikade resten så att brukaren i detta fallet som redan har grova fetma problem kunde sitta på sin runda och bli ÄNNU rundare... Fullständigt idiotisk insatts i det fallet. Komplett meningslöst. Betald väninna snarare än något annat. 
    Den här personen (min kusin) är varken lat eller fet utan är en person som kämpat med sitt mående och velat att hjälpen ska bestå i just hjälp till självhjälp, som det är menat att boendestöd ska vara.

Nu börjar min kusin att kunna klara av sin vardag själv och vill börja utbilda sig, och då kan jag tycka det är märkligt att boendestödjarna, som ska vara med på brukarens mål - ofta ett självständigt liv, inte ens vill ställa upp på att vara med på sådana möten.
  • Anonym (IVO?)
    Anonym (SOL) skrev 2025-09-24 11:31:25 följande:

Jag har haft Boendestöd i två olika kommuner och det fungerade helt olika. I den ena var det boendestödjaren och klienten som själva bestämde mål och innehåll och i den andra skulle ALLT stå i aktuellt beslut av handläggare/ biståndsbedömare . 
    Det senare väldigt svårjobbat eftersom livet händer, behov kan skifta och inte minst det psykiska måendet.

Kan tillägga att jag även har väldigt positiv erfarenhet av Personligt ombud. 

Jag har förstått att det kan se väldigt olika ut från en kommun till en annan. Denna kommun är dock en mindre kommun där det finns en del som inte funkar optimalt, inte bara inom socialpsykiatrin. Det har rapporterats i lokaltidningen om en brukare som pga psykisk ohälsa inte klarade att vare sig städa sitt hem eller ta hand om sig själv och sin hygien, och boendestödjarna lämnade hen åt sitt öde när hen hade behövt dem som bäst. Inte ens psykiatrin kontaktades.
Svar på tråden Boendestödjare som inte hjälper - hur vanligt är detta?