• Anonym (Frustrerad)

Sambon har skulder hos KF hur resonerar ni?

Vi skulle ansöka om renoveringslån i somras, då uppdagas att min sambo har flera inkassokrav och en skuld hos KF på 2000 kr. Han hade inte kollat Kivra alls och fler företag ansluter till Kivra. Vi fick vårt lånelöfte eftersom banken tyckte det var slarv mer än oförmåga att betala. Han har ett fast jobb men var arbetslös förra året. Har haft ett servicekonto dit lönen från lönekontot förs över automatiskt och autogiro dras därifrån men uppenbarligen fanns det inte så mycket pengar och betalningar (som inte var månadsvis typ avgift för sotare och sånt) glömdes bort. Jag är själv sjukt noga med ekonomi. Vi har inga kreditkort eller andra lån förutom huslånet. Nu har der trillat in en ny KF räkning på 2000 kr och bilen var oförsäkrad vilket kostade multum från trafikförsäkring föreningen. 
    Vi har ett gemensamt huskonto där banken drar varje månad och ett matkonto. När senaste KF räkningen trillade in kände jag att det blev lite droppen. Det var en faktura han fått en betalningsanmärkning för och han trodde den var betald men inte det. Jag funderar på att separera för jag kan inte vara tillsammans med någon som gång på gång slarvar med att betala räkningar. Vi har dock barn tillsammans. Hur tusan hade ni tänkt?

• Svar på tråden Sambon har skulder hos KF hur resonerar ni?
  • Jimmy75

Jag tänker att om det bara handlar om att en del räkningar har blivit missade så finns det ju olika sätt att lösa det på. Det beror ju på olika omständigheter, inte minst hur du känner för honom för övrigt....om du tog bort grejen med KF.

• felicityporter

Om jag vore du hade jag frågat honom om jag fick ta ansvar över även hans ekonomi helt och på sätt löst problemet. För min del är det inte betungande och jag betalar redan alla fakturor åt min pojkvän (från hans mobil) varje månad eftersom han själv frågat mig om hjälp. Tror det hade löst problemet och det är ju ingen jätteuppoffring, ni har ju barn tillsammans också så då bör man vara försiktig med att separera om problemen går att lösa på ett relativt enkelt vis.

• Jimmy75
    felicityporter skrev 2025-09-24 23:57:35 följande:

Om jag vore du hade jag frågat honom om jag fick ta ansvar över även hans ekonomi helt och på sätt löst problemet. För min del är det inte betungande och jag betalar redan alla fakturor åt min pojkvän (från hans mobil) varje månad eftersom han själv frågat mig om hjälp. Tror det hade löst problemet och det är ju ingen jätteuppoffring, ni har ju barn tillsammans också så då bör man vara försiktig med att separera om problemen går att lösa på ett relativt enkelt vis.

Instämmer helt i din lösning om det inte finns andra problem.
  • Anonym (M)

Lär honom sköta sin ekonomi. Gå igenom hans räkningar så han vet vilka som ska komma och vad de kommer. 

Känns ju märkligt att han inte klarar det själv. Vad händer om det händer dig något? Ska han inte kunna hålla hushållet och ekonomin igång då?

• Jimmy75
    Anonym (M) skrev 2025-09-25 06:39:48 följande:

Lär honom sköta sin ekonomi. Gå igenom hans räkningar så han vet vilka som ska komma och vad de kommer. 

Känns ju märkligt att han inte klarar det själv. Vad händer om det händer dig något? Ska han inte kunna hålla hushållet och ekonomin igång då?

Kognitiv överbelastning 
    brustande exekutiva färdigheter
    stress
    brist på strategier
    osv

kan finnas många förklaringar. Det väsentliga är ju att komma tillrätta med det och på vilket sätt de/han kan/vill lösa det. 

• Anonym (Frustrerad)
    felicityporter skrev 2025-09-24 23:57:35 följande:

Jag hade gärna gjort det, men samtidigt är det nu lite svårt även för mig att hålla reda på vad som är obetalt och inte avseende hans del. Nu droppade t.ex KF räkningen in- på hans sidor på KF stod det inget pågående att betala, men hade han kollat mer noggrant så hade han sett att det låg ett ärende där som väntade på att han skulle ta del av det och skicka in ett delgivningskvitto. 
    Vi har skrivit upp alla månatliga fakturor, tagit bort autogiro och omvandlat dem till e-fakturor. Vi har försökt ta reda på vad som gått snett och när det egentligen började men det är en jäkla härva av sporadiska missar sedan typ 2 år. Problematiken med Kivra är också att det är tjorvigt och man får ingen bra överblick. Hon på banken tyckte vi skulle avinstallera Kivra-hon hade själv gjort det. Men som det är nu när det droppat in inkassogrejer lite här och var har vi ändå valt att ha Ivar det, för jag känner att jag behöver få en samlad bild av alla inkassoföretag som florerar. 
    Det är en oerhört stressande situation att han "helt plötslogt" inte kan hålla koll på sina fakturor. 
    Eller för typ 2 år sedan kunde han det. Men sedan vet jag inte vad som hänt.... 
    Mer än att han var arbetslös då förra året men jag tycker han kunnat fråga mig om han t.ex inte kunnat betala. Istället för att säga "jag vet inte riktigt vad som hänt" på alla frågor. Han vill ogärna be om hjälp och det har försvårat för oss. Jag sover dåligt på nätterna för jag bara funderar "vad kommer härnäst för missad räkning?" 
    Jag tänker också i banor som "är han trög på riktigt? Är han helt oförmögen att hantera ekonomi? Kan han inte siffror?" Osv.  
  • Studentpappa

Har han några intellektuella handikapp som förklarar varför han inte klarar att sköta så enkla saker? Att vara god man åt en vuxen partner känns inte vidare attraktivt.

Ride it like you stole it
  • Goneril
    Jimmy75 skrev 2025-09-25 06:53:35 följande:
    Kognitiv överbelastning 
    brustande exekutiva färdigheter
    stress
    brist på strategier
    osv

kan finnas många förklaringar. Det väsentliga är ju att komma tillrätta med det och på vilket sätt de/han kan/vill lösa det. 

Det där låter ju akademiskt och snyggt. Självupplevt? Hm, det rör sig säkert om helt vanlig slapphet eller också är sambon lite dum i huvudet. Förmodligen har han dessutom dåligt med pengar och skyller på slarv.
    Hur kan han sköta ett arbete när han inte kan betala sina räkningar? Det är ju bara ett knapptryck bort.                                                                                                                                                                                                              Hur kommer det sig att kvinnor i ofta märker dessa brister hos sina blivande partners när det är för sent? Varför kollar de inte innan de flyttat ihop och har satt barn till världen? I dag finns ju möjligheter att kartlägga någons ekonomi, varför utnyttjar de inte den möjligheten? Nej, de var ju så kääära, ingenting kunde hindra dem. Trist, säger jag bara. Separation? Problemet är att då blir väl sambons ekonomi ännu sämre. "Slarv", han har inga pengar helt enkelt. Det går ut över barnet. Ska TS agera självutnämnd god man? Förmodligen kommer problemet att stanna där, en gissning. Nu sitter ju TS redan  i "skiten".
  • Grässtrå77

Jag tycker ni ska avsätta en timme i månaden, typ den 20:e när alla räkningar trillat in, för att gå igenom månadens räkningar och åtaganden. Då tittar nu tillsammans igenom hela hans Kivra osv för att säkerställa att inget missas.

Går han inte med på detta behöver du ta ställning till hur du kan skydda din egen ekonomi för din egen och dina barns skull.

• Goneril

Oavsett relationens framtid ska TS skydda sin ekonomi. Som sambor ska ni upprätta ett samboavtal där sambolagens regler om bodelning avtalas bort. Ett samboavtal är juridiskt bindande och gör att ni själva bestämmer vad som ska gälla för er gemensamma bostad och bohag i stället för sambolagens regler.                                                                                                                Vad händer om det skulle bli utmätning? Det är väl inte helt osannolikt med en sådan slarvpelle och fattiglapp till partner. TS, se till att du har bevis, kanske kvitto, gällande de ägodelar som är dina så de inte åker med i utmätningen. Hade inte barn funnits med i bilden hade väl TS redan skickat iväg den här drummeln. Nu är det tidsbokning hos jurist som gäller för upprättandet av avtalet.

Svar på tråden Sambon har skulder hos KF hur resonerar ni?