Anonym (Kronofogdekundens fru) skrev 2025-10-01 09:04:28 följande:
Jag kan inte ge något bestämt råd annat än "du väljer vad som är viktigt i en relation". Själv är jag gift med en man som när vi träffades hade miljonskulder hos Kronofogden, jag bara fnös vilken amatör! när jag läste trådstarten om sambon som hade 2 000 hos fogden. Han fick skuldsanering, och de 5 åren har gått och min man blev fri. Men sen åkte han på en fet restskatt eftersom han räknat fel, han kunde inte betala, så den hamnade hos - ta-daa! - Kronofogden. Men han betalar på skulden och den krymper.
Själv är jag inte rik, men kreditvärdig, vilket gör mig till familjens finansminister. Tack vare min kreditvärdighet kan vi leva ett rätt normalt liv ändå.
Mycket skräckpropaganda i tråden om kronofogdeskulder. Ja, fogden kan komma hem och utmäta saker, men i första hand börjar de med löneutmätning för den skuldsatte, det är mycket enklare för dem. Det krävs en kombo av stora skulder och värdefulla tillgångar för att de ska ge sig på att utmäta och tvångsförsälja saker. Folk som hamnar hos fogden brukar kunna dra på sig stora skulder, men sällan värdefulla tillgångar. Många kronofogdekunder har en rent funktionshindrande oförmåga att hantera pengar.
Jag tror att det var lättare för de ekonomiskt funktionshindrade förr. Fakturor kom med brev. Punkt. Nu kan det komma e-fakturor till internetbanken, fakturor på mail, fakturor i Kivra. Plus några som fortfarande kommer med brev. Det blir mycket svårare att hålla reda på för den som är ekonomiskt funktionshindrad att alla fakturor verkligen blir betalda.
Tur stt vi ät olika. Jag hade aldrig inlett en relation med en skuldsatt man. Dålig ekonomi spiller över på partnern, alltid. Det liv jag vill leva med resor, konserter, restaurangbesök och socialt liv med vänner kommer jag att stå utanför med en skuldsatt, men även med en man fattig som en kyrkråtta. Redan när man träffas gör man en ordentlig analys och är det illa ställt blir det adjö. Kärleken övervinner allt, "Amor vincit omnia" sa Vergilius. Tur för sambon att han hittade dig , de flesta kvinnor skulle backat direkt. Den sortens liv som havererad eller dålig ekonomi innebär är det få kvinnor som skulle välja. Har man svårt att hitta partner av någon anledning och måste nöja sig med andrahandsvalet går det alldeles utmärkt att leva utan partner.