• Goneril

Sambon har skulder hos KF hur resonerar ni?

Jimmy75 skrev 2025-09-25 06:53:35 följande:
    Kognitiv överbelastning 
    brustande exekutiva färdigheter
    stress
    brist på strategier
    osv

kan finnas många förklaringar. Det väsentliga är ju att komma tillrätta med det och på vilket sätt de/han kan/vill lösa det. 

Det där låter ju akademiskt och snyggt. Självupplevt? Hm, det rör sig säkert om helt vanlig slapphet eller också är sambon lite dum i huvudet. Förmodligen har han dessutom dåligt med pengar och skyller på slarv.
    Hur kan han sköta ett arbete när han inte kan betala sina räkningar? Det är ju bara ett knapptryck bort.                                                                                                                                                                                                              Hur kommer det sig att kvinnor i ofta märker dessa brister hos sina blivande partners när det är för sent? Varför kollar de inte innan de flyttat ihop och har satt barn till världen? I dag finns ju möjligheter att kartlägga någons ekonomi, varför utnyttjar de inte den möjligheten? Nej, de var ju så kääära, ingenting kunde hindra dem. Trist, säger jag bara. Separation? Problemet är att då blir väl sambons ekonomi ännu sämre. "Slarv", han har inga pengar helt enkelt. Det går ut över barnet. Ska TS agera självutnämnd god man? Förmodligen kommer problemet att stanna där, en gissning. Nu sitter ju TS redan  i "skiten".
  • Goneril

Oavsett relationens framtid ska TS skydda sin ekonomi. Som sambor ska ni upprätta ett samboavtal där sambolagens regler om bodelning avtalas bort. Ett samboavtal är juridiskt bindande och gör att ni själva bestämmer vad som ska gälla för er gemensamma bostad och bohag i stället för sambolagens regler.                                                                                                                Vad händer om det skulle bli utmätning? Det är väl inte helt osannolikt med en sådan slarvpelle och fattiglapp till partner. TS, se till att du har bevis, kanske kvitto, gällande de ägodelar som är dina så de inte åker med i utmätningen. Hade inte barn funnits med i bilden hade väl TS redan skickat iväg den här drummeln. Nu är det tidsbokning hos jurist som gäller för upprättandet av avtalet.

• Goneril
    Anonym (Vad elaka ni är!) skrev 2025-09-30 15:38:51 följande:
    Där har du svaret på varför han är hos KF så varför ens fundera på de du skrivit här? Hade jag varit din sambo så hade jag lämnat dig. Du låter väldigt elak och egoistisk!!! 
    Inga pappersfakturor, jojo, ett gott försök. Sambon, en vuxen man, har ju fortfarande ansvar för sin ekonomi. Nog vet man med vilka intervaller räkningar inträffar. De kommer med stor regelbundenhet och hantering i Kivra kräver  inte att man är Nobelpristagare. När en viss räkning uteblivit får man väl kolla vad det beror på!                                                                                                              Tänk om alla med vacklande ekonomi började säga till KF: "Ursäkta mig, men Kivra har lurat mig, de är så otydliga, och så har vi knepiga postiljoner här och Postverket kan man inte lita på. Jag blev lite sen med betalningarna men det kan jag inte hjälpa." Nu får ni väl betala det ni är skyldiga inklusive påminnelseavgift. TS, ge sambon en lektion i Kivra, hoppas han har lite datakunskap i alla fall. 
  • Goneril
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-30 19:18:42 följande:

Självklart ska din man skilja sig från dig så snart som möjligt. En fru som vill skilja sig för en liten bagatell som obetalda 2000 kr. Han kan hitta en bättre fru/sambo. Hans  nuvarande fru kommer bara bli värre o värre 

Han har försatt er i familjen i en bekymmersam situation med försämrad kreditvärdighet som följd. Dessutom har ni kört omkring i en oförsäkrad bil. Jag skulle aldrig lita på den här mannen, det hjälper inte att han har ett sparande om han inte har grepp om sina räkningar.TS ska nu sköta allt, men vad händer om hon blir sjuk? Det normala är att båda har koll och det går ju inte med den här snubben, hissen går tydligen inte ända upp. TS tänker på separation men klarar han vv- livet?  Hur går det för barnen då? Är han i stånd att planera för ett hushåll, ekonomin inbegripen? Skiljer de sig kan ju inte TS leka god man eller revisor åt honom. Tål att tänka på.

• Goneril
    Anonym (Kronofogdekundens fru) skrev 2025-10-01 09:04:28 följande:

Jag kan inte ge något bestämt råd annat än "du väljer vad som är viktigt i en relation". Själv är jag gift med en man som när vi träffades hade miljonskulder hos Kronofogden, jag bara fnös vilken amatör! när jag läste trådstarten om sambon som hade 2 000 hos fogden. Han fick skuldsanering, och de 5 åren har gått och min man blev fri. Men sen åkte han på en fet restskatt eftersom han räknat fel, han kunde inte betala, så den hamnade hos - ta-daa! - Kronofogden. Men han betalar på skulden och den krymper.
    Själv är jag inte rik, men kreditvärdig, vilket gör mig till familjens finansminister. Tack vare min kreditvärdighet kan vi leva ett rätt normalt liv ändå.

Mycket skräckpropaganda i tråden om kronofogdeskulder. Ja, fogden kan komma hem och utmäta saker, men i första hand börjar de med löneutmätning för den skuldsatte, det är mycket enklare för dem. Det krävs en kombo av stora skulder och värdefulla tillgångar för att de ska ge sig på att utmäta och tvångsförsälja saker. Folk som hamnar hos fogden brukar kunna dra på sig stora skulder, men sällan värdefulla tillgångar. Många kronofogdekunder har en rent funktionshindrande oförmåga att hantera pengar.

Jag tror att det var lättare för de ekonomiskt funktionshindrade förr. Fakturor kom med brev. Punkt. Nu kan det komma e-fakturor till internetbanken, fakturor på mail, fakturor i Kivra. Plus några som fortfarande kommer med brev. Det blir mycket svårare att hålla reda på för den som är ekonomiskt funktionshindrad att alla fakturor verkligen blir betalda.

Tur stt vi ät olika. Jag hade aldrig inlett en relation med en skuldsatt man. Dålig ekonomi spiller över på partnern, alltid. Det liv jag vill leva med resor, konserter, restaurangbesök och socialt liv med vänner kommer jag att stå utanför med en skuldsatt, men även med en man fattig som en kyrkråtta. Redan när man träffas gör man en ordentlig analys och är det illa ställt blir det adjö.                                                                                                                                                                                                   Kärleken övervinner allt, "Amor vincit omnia" sa Vergilius. Tur för sambon att han hittade dig , de flesta kvinnor skulle backat direkt. Den sortens liv som havererad eller dålig ekonomi innebär är det få kvinnor som skulle välja. Har man svårt att hitta partner av någon anledning och måste nöja sig med andrahandsvalet går det alldeles utmärkt att leva utan partner. 
  • Goneril
    Anonym (Frustrerad) skrev 2025-10-01 23:22:48 följande:
    Det är inte lite jobbigt. Det är faktiskt ganska mycket jobbigt att efter att ha försörjt familjen till största del i 2 år även behöva "tänka åt" honom för sådant som jag tagit för givet rullat på. Jag har medvetet betalat mer för att han varit arbetslös-trots det blir jag besviken när han kunnat be mig om pengar eller berätta att han var pank trots att jag sagt det tusen gånger. Jag har inga problem att hjälpa till men det blir problem när man inte vill berätta att pengarna är slut av ren stolthet. Och sedan missar att betala en massa räkningar. För att pengar inte finns på kontot och påminnelser inte noteras. 
    Vi har betalat av skulderna tillsammans nu. Det går ju ut över levnadsstandarden för hela familjen så jag måste ju hjälpa honom liksom. 
    Så det ör inte bara en KF faktura jag pratar om. Som jag skrev tidigare 10 000 i påminnelser bara i juli, runt 7000 i augusti och nu september blev det bara 5000:- 
    Allt släpar ju efter. 
    Fruktansvärt. Precis detta har jag hävdat i ungefär.200 trådar vid det här laget, nämligen att dålig ekonomi spiller över på en partner. Mörkrädd blir man när man läser om allt som drabbat familjen, påminnelseavgifter, pengar som så väl hade behövts till annat.                                                                                                                            Frågan är vad TS ska göra nu? Jag tror inte att mannen klarar ett vv- liv med barnen, han verkar helt handikappad. TS får ta över allt som rör pengar, låta honom sköta sin del men övervaka att han begriper hur det ska gå till. När han börjar fatta så pass att han skulle klara ett vv-liv skulle jag ansöka om skilsmässa.                                                                                                    Jag skulle aldrig kunna respektera en man som är så ekonomiskt handlingsförlamad, jag skulle hellre leva ensam med lite tankar på att hitta en ny partner, men gissa om jag skulle syna honom i sömmarna! Alla till buds stående register skulle jag kolla!  
  • Goneril
    Anonym (Vad elaka ni är!) skrev 2025-09-30 15:38:51 följande:
    Där har du svaret på varför han är hos KF så varför ens fundera på de du skrivit här? Hade jag varit din sambo så hade jag lämnat dig. Du låter väldigt elak och egoistisk!!! 
    Va! Elak och egoistisk? Han sätter ju familjen fullständigt på pottkanten, den här killen är ju rent farlig med den okunskap och det slarv han visar upp! Här gäller självbevarelsedriften, TS måste rädda sig och barnen, i ett inlägg längre fram berättar hon hur det blev och det är ingen rolig läsning. Hon fick hela hela tiden agera räddande ängel. Elak och egoistisk! Nu får du ge dig!  Hoppas många följer den här tråden och förstår hur eländigt livet blir med en slarvpelle eller en fattiglapp.
Svar på tråden Sambon har skulder hos KF hur resonerar ni?