• Nyponsoppa1

Skola

Hej,

Mina barn är födda och har gått i skolan i london och deras modersmål är främst engelska och vi har knappt pratat svenska alls i hemmet. Vi planerar att flytta till sverige och jag funderar på om det hade varit en fördel för dom att gå på engelska skolan i sverige istället för en vanlig svensk skola?

Vad är era tankar /erfarenheter?

Tack

• Svar på tråden Skola
  • Anonym (?)
    Nyponsoppa1 skrev 2025-09-25 12:45:20 följande:
    Skola

Hej,

Mina barn är födda och har gått i skolan i london och deras modersmål är främst engelska och vi har knappt pratat svenska alls i hemmet. Vi planerar att flytta till sverige och jag funderar på om det hade varit en fördel för dom att gå på engelska skolan i sverige istället för en vanlig svensk skola?

Tack

Vad är planen, resten av livet i Sverige eller tillbaka till London om två år?
  • Anonym (Hm)

Min dotter har gått på IES i Stockholm och fördelen är ju att barnen blir förstådda av andra barn, samtidigt som dom kommer lära sig svenska Allt eftersom. många av barnen pratar svenska som modersmål och alla Lärare är både svensk och engelsktalande, samt svenskalektioner på svenska naturligtvis. Vill du att det ska gå snabbt med svenska språket väljer du en svensk skola. Många har kunskap av att ta in barn som som inte kan språket och, beroende på barnens ålder, kan de flesta barn i Sverige engelska idag också. 

• Nyponsoppa1

Planerar att bo i sverige tills dom är vuxna och får bestämma själva men är rädd att det blir kämpigt om undervisningen sker på svenska istället för engelska då dom är vana vid engelska. 

• Anonym (?)
    Nyponsoppa1 skrev 2025-09-25 12:58:08 följande:

Planerar att bo i sverige tills dom är vuxna och får bestämma själva men är rädd att det blir kämpigt om undervisningen sker på svenska istället för engelska då dom är vana vid engelska. 

Svenska skola. De kommer snabbt in i språket och sen blir framtiden mycket lättare. 
  • Anonym (Fia)

Hur gamla är barnen? 
    Det är ju väldigt synd du missat chansen att få dem automatiskt tvåspråkiga genom att inte tala främst svenska med dem om det är ditt modersmål. Man rekommenderas alltid att göra det. 
    Är de fortfarande relativt små är det dock inte försent så börja direkt. 

Sedan är skolsn i lägre åldrar inte så mycket rena faktakunskaper i de lägre klasserna så du behöver nog inte oroa dig att de inte hänger med samtidigt som de lär sig svenskan bättre och snabbare i så ren svensk miljö som möjligt och det vore mycket förvånande om läraren inte kan tillräcklig engelska för att förklara om något är oklart. Det har ju dessutom varit lite pinsamma fadäser gällande Engelska skolans bristande egna kunskaper i engelska?.
    Är de däremot redan tonåringar så är det nog bättre att acceptera de inte blir tvåspråkiga och själva kunskaperna viktigare och bättre de får undervisning på engelska och separat svenskundervisning.
    Men yngre barn lär sig nya språk oerhört fort i en ren miljö. Enorm skillnad mot om det bara är tillfällig undervisning i det. 

• Anonym (?)

Även om det är en skola med svensk läroplan med del av undervisningen på enelska kommer mycket av undervisningen  fortfarande vara på svenska. Det mesta av umgängespråket också.

• Anonym (E)

Alla lektioner är inte på engelska i IES, (iaf inte när mina barn gick där för 5 år sen) jag hade försökt att få in dem där, jag vet dock inte hur kötiderma ser ut nu

• Anonym (Hm)
    Anonym (E) skrev 2025-09-25 13:19:12 följande:

Alla lektioner är inte på engelska i IES, (iaf inte när mina barn gick där för 5 år sen) jag hade försökt att få in dem där, jag vet dock inte hur kötiderma ser ut nu

Min dotter hade alla lektioner på engelska förutom just svenskan. Så är det även för hennes två kusiner som går på IES i ett annat område :) 
  • Anonym (Yy)

Svensk skola helt klart Om ni ska bo I Sverige. Engelskan har de redan. Barn lär sig snabbt. 

Börja prata svenska med dem nu hemma direkt.

• Anonym (Fajans)
    Anonym (Yy) skrev 2025-09-25 13:47:55 följande:

Svensk skola helt klart Om ni ska bo I Sverige. Engelskan har de redan. Barn lär sig snabbt. 

Börja prata svenska med dem nu hemma direkt.

Håller med. Dessutom kan man diskutera kompetensen hos lärare på vissa av IES skolor. Att kunna engelska är inte synonymt med att vara en bra lärare.
    Så det hade jag i så fall också undersökt, OM jag väljer den här IES-skolan, VAD har de för lärare anställda sett till bakgrund och har de legitimation?
  • Anonym (Hur tänker man?)

Varför lär man inte sina egna barn sitt modersmål bara för att man flyttat utomlands?
    De har världens chans att ha 2 språk i ryggraden och så får de inte chansen av sin förälder. Tråkigt.

Jag har en släkting som bor i engelsktspråkigt land som sen barnen var små pratat svenska med dem hela tiden. Även fast andra föräldern inte kan svenska. 
    De kollar svensk film, svenska poddar och läser på svenska. När de var små var det mycket svenska barnprogram, barnböcker och sånger och de har alltid haft nära kontakt med oss i Sverige. Hälsat på under lov.
    Nu studerar ena på svenskt universitet och slipper terminsavgifter och har csn. 

Sätt dem i svensk skola om de är små. Och som någon tidigare skrev, börja lära dem svenska redan idag!

• Fjäril kär

Allting utanför skolan kommer att ske på svenska om du tänker allehanda intressen som idrott, musik, dans eller vad de nu är road av , samt kompishäng efter skolan.. så jag rekommenderar vanlig svensk skola .. har de ändå nån form av kunskap i svenska kommer dom snabbt att lära sig . 

Och såklart börja prata svenska hemma! Det borde du givetvis ha gjort från början eftersom du själv är tvåspråkig.  
    Har pappan möjligen ett annat modersmål än engelska eftersom ni enbart pratat engelska hemma? 

• Anonym (EIS)
    Nyponsoppa1 skrev 2025-09-25 12:45:20 följande:
    Skola

Hej,

Tack

Just Engelska skolan har väl precis nyss granskats av skolinspektionen och där man har sett att de inte uppfyller kraven på engelskspråkig undervisning och att de har bristande kvalitet inom flera områden just kopplade till engelskan. 

Lärarna är ofta utländska, men som inte har engelska som sitt modersmål.

De har även låg andel behöriga lärare, fuskar med bidrag och omvandlar skolpeng till vinst i form av koncernbidrag istället för att pengarna kommer eleverna till godo.

Jag skulle undvika Engelska skolan av dessa och flera andra skäl.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (EIS) skrev 2025-09-25 15:31:47 följande:
    Just Engelska skolan har väl precis nyss granskats av skolinspektionen och där man har sett att de inte uppfyller kraven på engelskspråkig undervisning och att de har bristande kvalitet inom flera områden just kopplade till engelskan. 

Lärarna är ofta utländska, men som inte har engelska som sitt modersmål.

De har även låg andel behöriga lärare, fuskar med bidrag och omvandlar skolpeng till vinst i form av koncernbidrag istället för att pengarna kommer eleverna till godo.

Jag skulle undvika Engelska skolan av dessa och flera andra skäl.
    Jo men det finns fler än just IES. Novia till exempel och SIS, men också Nordic International school. Så vill man ha engelsk skola är IES inte det enda alternativet
  • Anonym (Natti)

Vill man att de ska ha det "lätt" i skolan så en engelskspråkig skola, men allt liv utanför skolan är ju svenska, även om många pratar engelska. 

Oavsett om de ska spela fotboll, spela piano eller knyppla. När de ska gå och köpa mjölk, läsa på om hur man skaffar en lägenhet i Sverige osv osv Så är det bra att prata svenska. Ja, till och med för läkarbesök. 

Har de dessutom svenska släktingar så är det väldigt bra om de kan prata svenska med dem också. 

• felicityporter

Svensk skola, helt solklart! Annars gör ni barnen en björntjänst. Börja försöka prata svenska med dem redan nu, titta på svenska filmer och tv-serier. Det kommer gå mycket bättre för barnen att integreras då och det sociala kommer fungera mycket bättre.

Svar på tråden Skola